دبیر سازمان جوانان حزب مسئولان ساختمان در ارزیابی خود از عملکرد دولت های یازدهم و دوازدهم گفت: به این اطمینان و امید “.
اما در برخی مناطق انتظارات برآورده نشده است. در این راستا ، می توان به وزارتخانه های علوم ، سکوت و کشور استناد کرد که انتظارات مخاطبان آنها را برآورده نکرده بود ، به ویژه در چهار سال دوم ، و نحوه عملکرد این وزارتخانه ها با آنچه مورد نظر آنها بود بسیار متفاوت بود. مخاطبان و پرسید. به عنوان مثال ، دانش آموزان و معلمان از وزارت علوم بسیار ناراضی بودند.
امیدوارم دولت جدید بتواند چالش های پیش روی کشور را برطرف کند. چالش های زیادی برای دولت وجود دارد که جدی ترین آنها بحث سیاست خارجی است. ایران باید موقعیت خود را در زمینه سیاست خارجی تعیین کند. به عنوان مثال ، تعیین نحوه اداره کشور بدون معاهدات بین المللی مانند مجمع عمومی سازمان ملل متحد و عدم حل مشکل FATF؟ این بزرگترین چالش دولت سیزدهم است. علاوه بر این ، مسئله شرایط اقتصادی و معیشتی یک چالش عمده برای دولت آقای رییسی است که باید از طریق تدوین مناسب و اجرای سیاست های اقتصادی به آن پرداخته شود.
مسئله کرونا نیز وجود دارد که البته با تسریع فرایند واکسیناسیون بهتر از قبل پیشرفت می کند.
علاوه بر این ، مسائل دیگری نیز وجود دارد ، مانند معرفی طرح حفاظت از فضای مجازی ، که بسیاری از جمله کارآفرینان جوان و دانشگاهیان را نگران کرده است. این نیز یکی از چالش های پیش روی دولت است که باید به گونه ای مدیریت شود که با پارلمان تعامل داشته باشد تا باعث ناامیدی و نگرانی بسیاری از مردم نشود و این طرح از دستور کار خارج می شود.
دولتی که از این احزاب نشأت می گیرد باید به گونه ای عمل کند که فضای مشورتی بیشتری را به نخبگان و جوانان حزب اختصاص دهد و از آرا و نظرات آنها برای بهبود مدیریت کشور استفاده کند ، اما در عمل این اتفاق نیفتاده است. با این حال ، فضای نسبتاً آزادتری که برای فعالیت مهمانی ایجاد شد ، یکی از نقاط روشن دولت روحانی بود. دولت احتیاط و امید به طور کلی در این زمینه پیشرفت کرد ، اما از ایده آل دور بود.
این فعال سیاسی با اشاره به اینکه نقاط قوت دولت به ویژه در چهار سال اول سیاست خارجی بود ، خاطرنشان کرد: مهمترین دلیل ضعف دولت دوم روحانی تغییر سیاست خارجی و وضعیت بین المللی بود. بحران های داخلی کشور نیز به ضعف دولت دوازدهم کمک کرد.
در طول هشت سال دولت روحانی ، وضعیت احزاب بهتر از دولت قبل بود. احزاب جدیدی تشکیل شد و فعالیت های حزبی توسعه یافت. به عبارت دیگر ، می توان گفت درهای احزاب کمی به روی مردم باز شده و فضا بیشتر جناحی شده است. اما باید گفت که ضعف هایی در بخش مهمانی وجود داشت ، گویی فعالیت مهمانی در بسیاری از موارد شکل تزئینی و نمادین به خود گرفت.
دولت آقای روحانی تا حد زیادی مسئول از دست دادن این اعتماد و امید بود. علاوه بر این ، اگر هیچ شکافی در فضای سیاسی کشور وجود نداشت و همه برای کشور و تعالی ایران همکاری و کمک می کردند ، کشور را از تنگه خارج می کرد. البته در برخی موارد همکاری و همدلی مشاهده شد ، اما برای خروج از بحران درصد بیشتری از همبستگی و همکاری لازم بود.
وی ادامه داد: بزرگترین ضعف دولت حسن روحانی وابستگی بیش از حد آن به حلقه کوچکی از مردم به ویژه در دولت دوم بود.
ای بی اس نیوز: بزرگترین ضعف و مهمترین نقطه قوت دولت تدبیر و امید چه بود؟
دلیل اصلی ضعف دولت دوم آقای روحانی تغییر سیاست خارجی و وضعیت بین المللی بود. مانند به قدرت رسیدن ترامپ و آنچه بعد اتفاق افتاد. بحران های داخلی کشور نیز به ضعف دولت دوازدهم کمک کرد. رویدادهایی مانند ژانویه 1996 ، نوسانات ارزی ، بحث تحریم ها و حتی بلایای طبیعی پی در پی مانند سیل ، زلزله و طی دو سال گذشته بحران همه گیری کرونا.
سابقه احتیاط و امید دولت در برخی زمینه ها موفق و در برخی دیگر بسیار ضعیف بوده است. یکی از نقاط قوت دولت ، به ویژه در چهار سال اول ، سیاست خارجی بود که ثمرات آن را نیز مشاهده کردیم. سیاست های دولت در زمینه روابط بین الملل باعث پیشرفت کشور در زمینه های مختلف شده است و به ویژه در زمینه توسعه اقتصادی در دو سال اخیر دولت یازدهم ، وضعیت خوبی در ایران حاکم بود. دولت در زمینه های دیگر مانند زیرساخت های ارتباطی از جمله اینترنت و زیرساخت های آموزش الکترونیکی عملکرد خوبی داشته است.
ای بی اس نیوز: چرا عملکردهای دو دولت روحانی متفاوت بود؟
البته علاوه بر این ، به نظر می رسید که دولت خود انگیزه کافی ندارد و انگیزه کار در بخشهای مختلف دولت از بین رفته است. همه اینها مانع از موفقیت دولت دوم روحانی شد. ما حتی دیدیم که دولت دوم در برخی زمینه ها بسیار ضعیف بود ، که در چهار سال اول بسیار قوی و مثبت بود.
در سال 1996 ، آقای روحانی با رای گسترده مردم به قدرت رسید و در عوض وعده هایی داد ، اما متأسفانه از همان ابتدا و در جریان انتخابات کابینه مشخص شد که او اشتباه کرده است. بسیاری از این وعده ها را وفا کنید. حوادثی از این دست و حوادث ژانویه 1996 باعث شد اعتماد دولت از بین برود. اطمینان که در صورت تداوم می تواند کشور را از بحران خارج کند. امید مردم نیز بسیار از بین رفته است و عوامل مانع از خروج خوب دولت از بحران شده است. در واقع ، دولت “اعتماد خود را به مردم” از دست داده بود.
ای بی اس نیوز: یکی از موضوعاتی که برای دانشگاهیان و همچنین نخبگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، موضوع “احزاب” است. وضعیت احزاب در دولت تدبیر و امید را چگونه ارزیابی می کنید؟
به نظر من ، بزرگترین ضعف دولت حسن روحانی را می توان وابستگی بیش از حد به حلقه کوچکی از اطرافیان خود ، به ویژه در دولت دوم دانست. نیروهای دولتی ، همانطور که قبلاً ذکر شد ، لاغر نبودند ، اما باید تاکید کنم که علی رغم همه بحران ها و مشکلات به وجود آمده ، آقای روحانی تا آخرین روز از هیچ کوششی برای هدایت دولت دریغ نکرد. یک مثال واکسن هایی است که اخیراً وارد کشور شده است.
ای بی اس نیوز: کدام عامل (ها) می توانست به خروج از بحران های دولت روحانی کمک کند؟
متن مصاحبه ای بی اس نیوز با کوروش دستپاک ، دبیر سازمان جوانان حزب کارگزاران سازندگی ایران در مورد نقاط قوت ، ضعف و تفاوت دولت های یازدهم و دوازدهم به شرح زیر است:
ای بی اس نیوز: چالش های دولت جدید را با توجه به شرایط کنونی کشور چگونه ارزیابی می کنید؟
انتهای پیام
ای بی اس نیوز: بسیاری معتقدند عملکرد دولت های اول و دوم حسن روحانی بسیار متفاوت بود. نظر شما در مورد سابقه کلی دولت و تفاوت عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم چیست؟
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز