سایر موضوعات

نقش جسورانه “احتراق” در آلودگی هوا

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، به دلیل بارندگی، آلودگی هوای تهران کاهش یافته و میانگین شاخص کیفیت هوا در 12 ساعت گذشته، تهویه هوای تهران در وضعیت «قابل قبول» قرار دارد، یعنی امروز پس از چند ساعت بارندگی باز است: هوای تهران تصفیه نشده است.

این وضعیت در کلانشهرهای دیگر نیز به همین صورت مشاهده می شود که با بارش باران، شاخص آلودگی هوا کاهش می یابد و پس از یکی دو روز بدون بارندگی، دوباره آلودگی هوا افزایش می یابد و تنفس را برای شهروندان سخت می کند.

یکی از دلایل اصلی وقوع آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور وجود ناوگان فرسوده به ویژه خودروها و موتورسیکلت های فرسوده است که مصرف بنزین و آلایندگی آنها بیشتر از خودروها و موتورسیکلت های فرسوده است.

به گفته جلیل سالاری، معاون وزیر نفت، حدود 55 درصد خودروهای کلانشهرهای کشور فرسوده هستند که مصرف بنزین بیشتر و آلودگی بیشتر است.

زهره عبادی معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران نیز دی ماه سال گذشته اعلام کرد: ۵۹ درصد آلودگی استان تهران مربوط به منابع سیار است. از این 59 درصد، 33 درصد «اینها خودروهای سواری هستند، 10 درصد خودروها هستند.» در تهران به سن فرسودگی رسیده اند. همچنین حدود 6000 اتوبوس داریم که 70 درصد آنها فرسوده هستند.

وی افزود: 80 درصد موتورسیکلت های کاربراتوری در تهران کاربراتوری هستند. طبق قانون هوای پاک تردد موتورسیکلت‌ها و تاکسی‌های کاربراتوری در تهران ممنوع است. اما این قانون هنوز اجرایی نشده است. »

در واقع “سوختگی” که منجر به احتراق ناقص بنزین و افزایش مصرف برای یک سفر خاص می شود، علاوه بر مصرف سوخت بیشتر که خود عامل آلودگی هوا است، هیدروکربن های نسوخته وارد هوا می شود که منجر به بدتر شدن آلودگی هوا

مدیرعامل وقت سازمان حفاظت محیط زیست در سال 96 گفت: 70 درصد آلودگی تهران ناشی از احتراق ناقص سوخت خودروهای فرسوده است. آماری که به نظر می رسد در شرایط کنونی با اندکی تغییر در سهم درصدی خود از آلودگی تهران، یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا باشد.

محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در دی ماه امسال از کاهش 80 درصدی اسقاط در سه ماهه اخیر خبر داد و گفت: در 19 دی ماه 1401 قانون ساماندهی خودروها به تصویب رسید. زور. لازم الاجرا شد و دولت سه ماه فرصت داشت تا این قانون را اجرا کند. تصویب نامه انحلال خودروهای فرسوده؛ این فرصت سه ماهه در 20 اردیبهشت به پایان رسید و هشت ماه از انتشار آن می گذرد اما آیین نامه تصویب نشده است.»

به نظر می رسد برای پایان دادن به آلودگی هوای شهرهای بزرگ اسقاط خودروها و موتورسیکلت های فرسوده یکی از راهکارهای اصلی است و دولت باید توجه بیشتری به رفع این منابع آلاینده داشته باشد تا جان شهروندان به خطر نیفتد.

absnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا