سایر موضوعات

این بهترین فرصت برای منطقی کردن قیمت خودرو است

رئیس انجمن صنایع همگن سازندگان نیرومحرکه و قطعات خودرو کشور معتقد است فضای فعلی بازار خودرو رقابتی است و بهترین فرصت را برای منطقی کردن قیمت ها فراهم می کند تا شاهد کاهش قیمت ها در بازار باشیم و خودروسازان و قطعه سازان از زیان رهایی یابند.

به گزارش ای بی اس نیوز، محمدرضا نجفی منش زیان انباشته بیش از 160 هزار میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا را که آنها را در آستانه مشمولیت ماده 141 قانون تجارت قرار داده است را ناشی از قیمت گذاری دستوری دانست و اعلام کرد: براساس ماده 141 قانون تجارت: در صورتی که شرکتی در اثر حوادث غیر مترقبه حداقل نیمی از سرمایه خود را از دست بدهد، رئیس هیئت مدیره موظف است مراتب را به اطلاع صاحبان سهام برساند و نظر آنها را در مورد انحلال یا بقای شرکت جویا شود. شرکت در مجمع عمومی فوق العاده

رئیس اتحادیه سراسری صنایع همگن انتقال نیرو و قطعه سازان خودرو اعلام کرد: امروز مطالبات قطعه سازان و زنجیره تامین شرکت های خودروسازی به بیش از 85 میلیارد تومان رسیده است که عملا این صنعت را به بن بست کشاند.

این فعال صنعت قطعات یدکی کشور اصلاح مقررات بازار خودرو توسط شورای رقابت را گامی رو به جلو خواند و ابراز امیدواری کرد با اجرای این بخشنامه در آینده نزدیک شاهد نتایج خوب آن باشیم و مشکل قیمتی نیز به وجود آید. برای همیشه حذف شود

شرکت های خصوصی 53 درصد از بازار خودرو را در اختیار گرفته اند

رئیس انجمن صنایع همگن گیربکس و قطعه سازان خودرو کشور خاطرنشان کرد: زمانی اکثر تولیدات کشور در اختیار دو خودروساز بزرگ بود اما امروز 53 درصد ارزش بازار در اختیار شش یا هفت شرکت خصوصی است. خودروسازان و سهم ایران خودرو و سایپا به کمتر از 50 درصد رسیده است. از آنجا خواندن انحصاری آنها دیگر صحیح نیست و باید در این مفهوم تجدید نظر شود.

بگذارید بازار کار خود را انجام دهد

نجفی منش با استناد به آمار پلیس گفت: سال گذشته حدود هفت میلیون تراکنش خودرو در کشور انجام شد که شش میلیون تراکنش بدون دخالت هیچ نهادی و با رضایت کامل مردم صورت گرفت. در همین حال، 23 نهاد و سازمان برای خرید حدود یک میلیون خودروی اضافی تولید شده توسط خودروسازان داخلی وارد عمل شدند. بنابراین باید اجازه دهیم بازار کار خود را انجام دهد.

رئیس انجمن قطعات همگن تاکید کرد: اینکه می گویند تقاضا در بازار زیاد است صحت ندارد. زیرا در حقیقتتقاضا برای جبران تفاوت بین قیمت بازار و قیمت کارخانه زیاد است.!

وی ضمن تاکید بر طرح فروش 120 هزار خودروی مازاد تولید ایران خودرو و سایپا با قیمت های نزدیک به قیمت بازار، گفت: در صورت صدور این مجوز احتمالا می توانست در کاهش زیان خودروسازان موثر باشد و بخشی از آن را نیز پرداخت کند. خواسته های تولید کنندگان قطعات یدکی، تا 550000 کارمند شرکت. حداقل در غروب عید دست خالی به خانه برنگردید؛ اما احتمال اجرای این طرح بسیار کم است.

قیمت را معقول کنید

این فعال صنعت قطعه سازی کشور در گفت و گوی رادیویی گفت: اگر قیمت ها منطقی باشد و تولید خودروسازان با زیان همراه نباشد، قیمت ها در بازار به شدت کاهش می یابد. ما در دهه 70 هم مشکل مشابهی داشتیم و حتی گاهی قیمت های بازار کمتر از قیمت کارخانه بود.

نجفی منش ادامه می دهد: 1200 قطعه ساز در کشور وجود دارد که به طور مستقیم با خودروسازان همکاری می کنند و همچنین حداقل 1500 تعمیرگاه و خدمات پس از فروش در کشور وجود دارد. بنابراین با توجه به گستردگی این حوزه نباید اجازه دهیم این واحدها با تصمیم گیری های نادرست دچار خسارت شوند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فضای رقابتی شکل گرفته، واردات آزاد شده و واردات خودروهای فرسوده نیز تصویب شده و آیین نامه آن در شرف ابلاغ است. بنابراین باید اجازه داد قیمت ها منطقی شوند.

رئیس اتحادیه سراسری صنایع همگن انتقال نیرو و قطعه سازان خودرو ادامه داد: در گام بعدی باید قیمت خودرو در اختیار کارخانه ها قرار گیرد تا بازار رقابت تعیین کننده نهایی باشد. بنابراین وظیفه شورای رقابت ایجاد بازار رقابتی است که به نفع همه باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا