ما شاعران خوبی مثل موشک اشاره و شلیک کردیم

absnews
اسماعیلی در ادامه گفت: در دوره صفویه که اولین بار پس از اسلام بود که پس از 8 تا 9 قرن دولتی به نام ایران تشکیل شد، علیرغم اینکه این دولت از سرزمین قهرمان آذربایجان سرچشمه گرفته بود، اما زبان رسمی کشور فارسی بود. .
وی در پایان سخنان خود به برنامه هایی که به مناسبت بزرگداشت حکیم نظامی در 21 اسفند برگزار می شود و همچنین برنامه های جشن نوروز اشاره کرد.
وی سپس گفت: جشنواره شعر فجر در سایه و هیاهو برگزار می شود، مانند جشنواره فیلم فرش قرمز نمی اندازد. اما شعر از همه هنرها جلوتر است و این دهه چهارم انقلاب، دهه پنجم، دهه آثار فاخر شاعران است. دهه سرودن حماسه های بلند و شعرهای ماندگار است.
به گزارش ای بی اس نیوز، مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره این جشنواره که چهارشنبه 28 اسفندماه 93 در تالار وحدت برگزار شد، با قرائت بیانیه هیئت داوران توسط قربان ولیئی، دبیر علمی جشنواره ادامه یافت. . وی در این بیانیه با اشاره به آمار آثار رسیده برای بخش های مختلف این مراسم، از وضعیت ناگوار شعر نوجوانان گفت.
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسماعیلی دیگر سخنران مراسم اختتامیه جشنواره شعر فجر بود که سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه متفاوتی به شعر و زبان فارسی داریم.
شانزدهمین جشنواره شعر فجر در حالی به کار خود پایان داد که وزیر ارشاد درباره اهمیت زبان فارسی در کنار توجه به زبان های بومی صحبت کرد. علیرضا قزوه نیز در این مراسم گفت: یک روز در اوایل جنگ سلاح های نزدیک داشتیم و اشعار ما در آن زمان از فاصله نزدیک بود. الحمدلله شاعران خوبی مثل موشک نقطه زن داریم.
معاون فرهنگی وزارت ارشاد سپس در تلاش برای ارزیابی آثار در این برهه از جشنواره با توجه کامل هیئت داوران گفت: با تاکید وزیر ارشاد انشالله خواهیم داشت. در ادبیات داستانی و شعر شتاب بیشتری گرفته و برنامه هایی را تدارک دیده اند که اعلام و عمومی می شود.
محمدعلی مجاهدی در بخشی دیگر عنوان دبیر دبیرخانه دائمی شعر آیینی را دریافت کرد.
در این مراسم از پنج گروه ادبی برگزیده شعر کلاسیک، شعر نو (قالب های نیمه و سپید)، شعر محاوره ای، شعر کودک و نوجوان و شعر (پژوهش شعر) این جشنواره تجلیل شد.
وی افزود: ما در کشور عزیزمان زبان ها و لهجه هایی از عربی، ترکی و… گرفته تا گویش ها و گویش های مختلف داریم و به این موضوع افتخار می کنیم. اما فارسی زبان رایج شد. زبان فارسی به عنوان مؤلفه مهم هویت ملی ایرانیان نقش مهمی دارد و آنچه زبان فارسی را قوام، قوی و گسترده کرده است در قالب شعر که یکی از مواهب جامعه است، بیان می شود.
پس از آن فیلمی از روند اجرای شانزدهمین جشنواره شعر فجر پخش شد و در ادامه حاضران در سالن و بینندگان این مراسم پای صحبت های معاون فرهنگی وزارت ارشاد نشستند. یاسر احمدوند در سخنانی این جشنواره را «پراگر» نامید و ابراز امیدواری کرد که با حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد، مسیری که طبق گفته وزارت فرهنگ و ارشاد در پیش گرفته است، تسریع شود.
پس از پایان این مراسم، علیرضا قزوه، شاعر و مدیر دفتر شعر، موسیقی و سرود صدا و سیما که سخنان کوتاهی خواند، در سخنانی گفت: این روزها مذاکرات ایران و چند کشور در جریان است. اگر دیگر نمی توانند ما را مجبور کنند به خاطر موشک های دوربرد ماست. یک روز، در شروع جنگ، ما سلاح های دوربرد داشتیم و شعرهایمان در ابتدا از فاصله نزدیک بود. الحمدلله شاعران خوبی مثل موشک نقطه زن داریم.
یاسر احمدوند همچنین گفت: با شروع جنگ تحمیلی یک پدیده خارق العاده مورد توجه هنرمندان و شاعران قرار گرفت. اگر شعر و ادبیات انقلاب معنایی دارد به این دلیل است که ریشه در سنت ادبی کشور ما و در باورهای مردم دارد.
در مراسم اختتامیه جشنواره شعر فجر، حاج علی انسانی نیز مدال درجه یک هنری را دریافت کرد و برای نگارش کتاب «تعطیلات» تجلیل شد.
علی رمضانی رئیس خانه کتاب و ادبیات ایران، محمد الهیاری مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، علی باران چشمه رئیس فدراسیون ورزشهای زورخانهای و پهلوانی و … از جمله حاضران در این مراسم بودند. .
وی همچنین گفت: اگر شعر آیینی ماندگار است و قوام آن مدیون قرآن کریم و فرهنگ اهل بیت است. ریشه در دو رکن دارد; زبان آشکار قرآن و زبان اهل بیت – فرهنگ اهل بیت -. ما تکه ای از پازل شعر آیینی را شعر ولایی می دانیم، همه اش شعر آیینی است. من قویاً می گویم که حداقل 75 درصد متون شعر فارسی ایرانی آیینی است و این ثابت شده است.
وی سپس گفت: ما وظیفه داریم در همه عرصه های فرهنگی و هنری ترویج و حمایت کنیم، اما تاریخ شعر و ادبیات تا حدودی متفاوت است. شعر و ادب فارسی یکی از مهمترین مؤلفه های هویت ملی ما ایرانیان است. در همان تاریخ پر فراز و نشیب ایران، پس از گذشت سه قرن از ورود اسلام، مردم ایران در بدو آمدن، اسلام را با جان و دل پذیرفتند و در قالب تمدن و تمدن به معارف دانش تجربه و فرهنگ ایرانیان در قرن چهارم و چهارم هجری قمری رسیدند. قرن پنجم به اوج تمدن اسلامی منجر شد، در حالی که فارسی به عنوان زبان فارسی توسط بزرگانی چون رودکی احیا و توسعه یافت. در اشعار ماندگار شاهنامه فردوسی، این بهبودی کاملتر صورت گرفت و ایرانیان در عین دینداری و پایبندی به اسلام و علاقه مند به مکتب اهل بیت، شعر و زبان ادب فارسی را برگزیدند و به ترویج آن پرداختند. .
معاون فرهنگی وزارت ارشاد افزود: در دوران انقلاب سه راهبرد وجود داشت. یکی گفتمان لیبرال، دیگری سوسیالیستی و مارکسیستی و ترکیبی از اینها و دیگری جریانی مکتبی یا ایدئولوژیک. تقاطع این جریان در سال های اول پیروزی انقلاب در تاریخ ادبیات ثبت شده است. کم کم جریان ادبی مکتبی یا ایدئولوژیک ضروری است. دلیل این تسلط، حاکمیت نبود، بلکه ریشه در باورهای مردم داشت و با سنت ادبی کشور ما پیوند خورد و از این رو باقی ماند.
وی سپس با بیان اینکه ادبیات انقلاب، ادبیات جنگ و ادبیات جهاد نیست، گفت: نویسندگان انقلاب اسلامی جهادگران با جان و خالق دنیایی بدون دیو و دیو بودند. با این حال آنها بدبختی های زیادی هم دیدند.
مجاهدی در سخنانی گفت: شعر آیینی مشکل امروز و دیروز نیست. از سال 265 که فارسی دری زبان رسمی این کشور در حکومت صفاریان شد، به اقصی نقاط ایران گسترش یافت (همانطور که آقای وزیر اشاره کردند)، گویشها و زبانهای محلی مختلف در ایران وجود داشت و همین امر باعث ایرانی شدن شد. شکل تمدن به معنای واقعی کلمه نگیرید. زیرا قوام تمدن یک زبان واحد است. در آن زمان این امر خود را نشان داد و مقرر شد همان ادبیاتی که در دربار صفاریان رایج است، همه نوشته ها و گفتارها بر یک زبان باشد. زبان دری.
وزیر ارشاد در ادامه با بیان اینکه امام بزرگوار ما شاعری است که در قله های حکمت، عرفان، فقه، فلسفه و تفسیر ایستاده است، گفت: ارزش ملی ما چقدر است. و امروز در وزارت ارشاد یکی از وظایف خطیر ما ترویج این معناست. هیچکس فکر نکند وقتی از زبان فارسی و شعر فارسی صحبت می کنیم، منظور خدا نیست، یعنی به زبان ها و گویش های دیگر کم توجهی می کنیم. اصل 15 قانون اساسی هم زبان فارسی را به عنوان زبان رسمی و هم زبان محلی می شناسد. در اینجا لازم نیست افراط کنید. در مجلس با دوستان جناح های مختلف همیشه می گویم که باید به اصل پانزدهم توجه ویژه شود.