
معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تدوین سند توسعه و تنظیم اکوسیستم صنایع دستی در معاونت صنایع دستی صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در همایش توسعه تجارت فرش و صنایع دستی گفت: سند توسعه صنایع دستی با تاکید بر شورای عالی انقلاب فرهنگی و همکاری ادارات مختلف در چارچوب معاونت سنت صنایع دستی و هنر در حال تدوین است. بخش خصوصی جزء لاینفک تدوین این سند است و امیدواریم اتاق ایران و فعالان بخش خصوصی در تدوین سند اجرایی به ما کمک کنند.
وی با بیان اینکه صنعتگری موضوعی فرابخشی است و تصویر یکسانی از این موضوع در بخشهای مختلف وجود ندارد، ادامه داد: با وجود از بین رفتن صنعتگری در هیاهوی دانش بنیانها، در برنامه هفتم توسعه فصلی به گردشگری اختصاص یافته است. و صنایع دستی و تقویت اکوسیستم صنایع دستی مشاهده شد.
جلالی گفت: این اصل برنامه هفتم، معاونت صنایع دستی را موظف می کند ظرف 3 ماه آیین نامه تکمیل اکوسیستم صنایع دستی را تدوین کند. تحقق این امر مستلزم عزم و بینش بخش خصوصی و اتاق بازرگانی ایران است.
معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه دانش بنیان ها و دانش روز باید به ارتقای تولید صنایع دستی و تکمیل اکوسیستم صنایع دستی کمک کند، ادامه داد: لکوموتیو این زنجیره توسعه است. از صادرات . علاوه بر صادرات فرش و صنایع دستی، صادرات فرهنگی نیز خواهیم داشت. متاسفانه منافع فردی و جزئی گاهی در خدمت منافع ملی نبوده است. اما فرش و صنایع دستی جزو منافع ملی ماست و باید برای احیای آن مبارزه کنیم.
جلالی با تاکید بر اینکه راه برون رفت از انسداد اقتصادی توجه به بخش خصوصی است، افزود: صنایع دستی، اقتصاد اساس هویت ماست. اما متأسفانه در سال های اخیر از توسعه فاصله زیادی گرفته و تبدیل به تزئینی شده است. ما 16 شهر و شهرک جهانی داریم، اما هرگز از این ظرفیت استفاده نکرده ایم.
معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در 18 گروه صنایع دستی و 300 رشته از 400 رشته نقش آفرینی کرده ایم و خانواده ایرانی از هر شی بی ارزشی ثروت تولید کرده است. صنایع دستی راه برون رفت از انسداد اقتصادی و فرهنگی است و شایسته توجه بیشتر است.
جلالی گفت: مشتریان زیادی از آن سوی مرزها داریم. اما تکمیل زنجیره تامین و ارزش ضروری است که نیازمند همکاری جنبه های تجاری و سرمایه گذاری مقوله اقتصاد فرهنگی است.