بنابراین وزیر صمت معتقد است افزایش چند صد درصدی پیشنهادات ارائه شده به کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مغایر با قصد قانونگذار برای افزایش سازوکار اعمال شده در قانون مالیات بر ارزش افزوده است و این امر موجب ناتوانی در اجرای قانون می شود. تولیدکنندگان داخلی با محصولات قاچاق ارزان، افزایش سهم بازار تنباکوهای تقلبی و قاچاق ارزان، افزایش سهم بازار محصولات تنباکوی تقلبی، از بین رفتن صدها هزار شغل ایجاد شده در بخش های مختلف صنعتی، تجاری و کشاورزی و… در نهایت، زیان های غیرقابل تحقق بودجه دولتی. درآمدهای ناشی از مالیات و عوارض جانبی از محصولات تنباکو حاصل خواهد شد.
جنبه های مثبت و منفی چیست؟
فاطمی امین در پایان پیشنهاد کرد: حذف مالیات جدید از محصولات دخانی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه ای به رئیس جمهور هشدار داد که افزایش چند صد درصدی مالیات سیگار باعث افزایش قاچاق و جعل و همچنین از بین رفتن مشاغل در این حوزه می شود. اشتباه
absnews
وی در ادامه به مکاتبات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان فرآورده های دخانی در این خصوص به وزارت صمت اشاره کرد و این نامه ها را همراه با گزارش تحلیلی وزارت صمت ارسال کرد.
این موضوع از بدو پیدایش انتقادات زیادی را به دنبال داشته و تاجدار، رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان فرآورده های دخانی هشدار داد که در صورت تصویب کمیسیون مشترک مالیات بر سیگار، قاچاق سیگار به همان اندازه مقرون به صرفه خواهد بود. با فرض غیرممکن بودن این امر و اگر 50 درصد سیگارهای قاچاق کشف می شد، باز هم تجارت برای قاچاقچیان مقرون به صرفه بود. وی همچنین پیش بینی کرد علاوه بر افزایش قیمت به دلیل قیمت مواد اولیه، هزینه های تولید و سایر مالیات ها، تنها با اعمال مالیات بر پنبه، هر بسته سیگار ملی 4600 تومان و هر بسته سیگار بین المللی 6000 تومان تمام شود. علاوه بر این منجر به تعطیلی یا کاهش شدید تولید واحد خواهد شد.
لازم به ذکر است تا قبل از دی ماه سال جاری و اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، ردیف های مالیاتی سیگار شامل ماده 73 قانون برنامه ششم می باشد که برای شرکت های داخلی 10 درصد و برای شرکت های بین المللی 25 درصد است. همچنین 15 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 2 درصد انحصار و مالیات پنبه برای برندهای داخلی و خارجی 250 هزار و 500 هزار تومان بود.
به گزارش ای بی اس نیوز، سید رضا فاطمی امین در این نامه به قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد که بر اساس آن مالیات بر محصولات دخانی در ماده (73) قانون برنامه ششم توسعه و در قانون و ساختار مالیات سالانه تلفیق شده است. افزایش دادن. همچنین تلقی می شود که قانونگذار در بودجه سنواتی نیاز به تعیین مالیات سالانه محصولات دخانی را حذف کرده است.
البته او همیشه در مقابل وزارت بهداشت موضع مخالف داشت. به عنوان مثال، جامعه مبارزه با دخانیات بارها اعلام کرده است که ایران کمترین مالیات را بر محصولات دخانی دارد و قاچاق تنها بهانه ای برای جلوگیری از افزایش مالیات و ترغیب دولت و مجلس به تجدید نظر در تصمیمات احتمالی کاهش مصرف دخانیات است. استفاده از مالیات از یک سو برای رفاه مردم است.
از دی ماه امسال مقرر شد مالیات سیگار در چارچوب قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده تجمیع و هر سال پنج درصد به آن اضافه شود که در لایحه قانون مالی 1401 نیز بر همین اساس تعیین شده بود. اما اخیرا کمیسیون تلفیق مالیات پنبه را برای هر کارتن سیگار تولیدی در کشور 2 میلیون و 300 هزار تومان و برای هر کارتن سیگار خارجی 3 میلیون تومان پیش بینی کرده بود که نسبت به مالیات پنبه سیگار در سال جاری 820 درصد افزایش نشان می دهد. . گزارش های اخیر نشان می دهد تصویب این بند در گزارش لایحه 1401 کمیسیون تلفیق مالی موجود است.
بر این اساس کمیسیون تلفیق مصوب کرد که از ابتدای سال 1401 قیمت هر نخ سیگار تولیدی در کشور با برند ایرانی 230 تومان، تولید داخل با برند بین المللی 800 تومان، هر نخ سیگار وارداتی 1500 تومان باشد. تومان هر بسته 50 گرمی معلق است تنباکوی قلیان داخلی 3000 تومان و تنباکوی وارداتی هر بسته 30000 تومان عوارض است.