عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: تجربه جهانی و آمار زیست محیطی نشان می دهد که استفاده از خودروهای برقی و موتورسیکلت در کنترل معضل آلودگی هوا نقش موثری دارد.
حجت الله فیروزی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به راهکارهای کنترل معضل آلودگی هوا، گفت: همانطور که داشتن مسکن، اشتغال و امنیت جزو حقوق شهروندان است، طبیعتا داشتن هوای پاک نیز یکی از طبیعی ترین و درست ترین حقوق شهروندان است. نیازهای افراد جامعه دولت ها مطمئناً متعهد به ارائه هوای سالم و پاک برای مردم هستند. اگرچه هوای پاک حق قانونی مردم است، اما یک ضرورت عقلانی نیز هست. اگر برای حفظ و تضمین هوا و محیط زیست پاک هزینه کنیم، هزینه های مراقبت های بهداشتی به همان نسبت کاهش می یابد.
وی گفت: دولت و دستگاه های متولی باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند. بنابراین لزوم مبارزه با پدیده آلودگی هوا بر هیچکس پوشیده نیست، بلکه چگونگی مبارزه با این پدیده است. آمار ارائه شده توسط دولت های مختلف نقش پر رنگ خودروها و موتورسیکلت ها را در تشدید آلودگی هوا نشان می دهد. از سوی دیگر، صنایع آلاینده واقع در نزدیکی شهرها نقش ویژه ای در تشدید آلودگی هوا دارند. زباله ها و زباله های رها شده در شهرها یا اطراف آن به آلودگی هوا کمک می کنند.
نماینده مردم فسا در شورای اسلامی گفت: حتی ساخت و ساز نیز در تشدید این پدیده نقش دارد. ساختمان های بلند که باد را کاهش می دهند در تشدید این پدیده نقش دارند. دولت ها باید در هر یک از این حوزه ها برنامه داشته باشند. مجلس نیز آمادگی خود را برای کمک به دولت در این راستا اعلام می کند. از آغاز به کار یازدهمین دوره قانونگذاری، نمایندگان مجلس همواره بر استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی متمرکز بوده اند. توسعه خودروهای الکتریکی و هیبریدی می تواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.
وی تاکید کرد: با توجه به مصوبات شورای اسلامی در زمینه واردات خودرو، اکنون فرصت مناسبی است تا دولت حداقل در شهرهای بزرگی که آلودگی هوا چشمگیرتر است، در راستای برقی شدن ناوگان حمل و نقل عمومی گام بردارد. . بخشی از نیازها از طریق واردات تامین می شود و بخشی دیگر با تامین زیرساخت ها در داخل تولید می شود.
وی افزود: مجتمع های خودروسازی و موتورسیکلت سازی در داخل کشور وجود دارد. اگر این مجموعه ها مورد حمایت دولت قرار گیرند، می توانند به سرعت خطوط تولید خود را تغییر دهند. اگر به تجربه دنیا توجه کنیم، شهر پکن سال هاست آلوده ترین شهر دنیا بوده است، اما امروزه با استفاده از خودروهای برقی و توجه به ناوگان حمل و نقل عمومی توانسته اند با این مشکل مواجه شوند. پدیده و بهره مندی از هوای پاک.
فریدون عباسی یکی از اعضای کمیسیون انرژی شورای اسلامی نیز معتقد است که عامل اصلی آلودگی هوا تردد موتورسیکلت ها در شهرهای بزرگ است. از سوی دیگر خودروهای فرسوده ای که در سال های اخیر رها نشده اند در این امر نقش دارند.
اعضای پارلمان آنها معتقدند که رفع کمبودها در زمینه مقابله با آلودگی هوا ضروری است. در همین زمینه سخنگوی کمیسیون و شوراهای امور داخلی کشورشورای اسلامی پیشنهاد تشکیل قرارگاهی با حضور دستگاه های مسئول برای مقابله با معضل آلودگی هوا را داد.
انتهای پیام