مرکز تحقیقات: افزایش مالیات بر ارزش افزوده برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان اقدام مثبتی بود/ سرنوشت بودجه عمرانی روشن شود
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، بر اساس مصوبه مجلس در مورد برنامه هفتم و به منظور کمک به درآمد بازنشستگان، حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری معادل 90 درصد حقوق و اجتماعی باشد. فواید . در کسر معادل کارمند ظرف 3 سال گنجانده شده است. با توجه به تفاوت افزایش حقوق سالانه غیر از ضریب ریالی شاغلین، نیاز به تناسب وجود دارد و به دلیل رشد حقوق بازنشستگان زیر تورم (به دلیل محدودیت منابع) معیشت بازنشستگان با مشکل مواجه است.
(البته راه حل اساسی سیاست حمایت از معیشت بازنشستگان باید در قالب سیستمی دنبال شود اما در نبود این نظام الزامات معیشت بازنشستگان تشدید شده است). اما بار مالی این پرونده محدود به برنامه هفتم نبوده و نیازمند منابع مستمر است. بنابراین نوع منبع نیز باید منابع تکرار شونده (پایدار) باشد.
از نظر منابع و مصارف، بر اساس برآوردهای انجام شده، تناسب در سال اول به حدود 70 هزار میلیارد تومان منابع برای پوشش کسری 40 درصدی اعتبارات ملی و نظامی نیاز دارد. درآمد برآوردی از محل مالیات بر ارزش افزوده در سال 1403 تقریباً 65 همات است و با احتساب تقریباً 7 همات منابع تخصیص یافته در خود لایحه بودجه، اعتبار مورد نیاز برای تناسب 40 درصد پایدار پیش بینی می شود.
منابع همسان سازی از کجا می آیند؟
نسخه اولیه این لایحه برای منابع حاصل از این یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده بود که به یکسان سازی، تحقق و بهره برداری از پروژه های عمرانی اختصاص یافت که در نسخه اصلاح شده این منابع به تناسب در نظر گرفته شده است. حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری و خانواده مقام معظم رهبری، ایثارگران محسوب می شود.
به طور کلی در نظر گرفتن افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده برای موضوع تعدیل حقوق بازنشستگان به دلیل ثابت بودن آن که منجر به افزایش کسری بودجه از سوی دولت در سال های آتی نشود، مثبت است. نکته قانون اصلاحی نسخه لایحه بودجه دولت
absnews