شنبه , ۳ خرداد ۱۴۰۴

فقدان طرح لجستیک مبتنی بر دانش؛ ایران همچنان یکی از کشورهای ترانزیت منطقه است

این موضوع در گفتگو با آنا مطرح شد.

فقدان طرح لجستیک مبتنی بر دانش؛  ایران همچنان یکی از کشورهای ترانزیت منطقه است

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی درباره عدم ارتباط شرکت های دانش بنیان با بخش های مختلف صنعت حمل و نقل گفت: به دلیل عدم وجود برنامه لجستیکی از سوی صاحبان ایده به ویژه شرکت های دانش بنیان، ایران از فهرست کشورهای دارای قابلیت ترانزیت منطقه خارج شد.

گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا; با وجود جذابیت ترانزیت از طریق ایران، ترانزیت بار در سال های اخیر رشد چشمگیری نداشته است. انبوه قوانین و مراجع تصمیم‌گیر، نبود زیرساخت‌های مناسب، فرسودگی ناوگان، مشکلات روادید، تاخیر در صدور روادید برای رانندگان ترانزیتی، بیمه ترانزیت و تحریم‌ها از مهمترین نقاط ضعف ترانزیت ایران است.

فاطمه قنبرپور، نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی آنا، دلایل عقب ماندگی اقتصاد ایران در رابطه با اقتصاد بسیاری از کشورهای همسایه به ویژه در حوزه حمل و نقل بخش لجستیک و ترانزیت: علاوه بر تحریم ها، مدیریت ناکارآمد، مبنای وضعیت اقتصادی کنونی کشور شده است و در بسیاری از بخش های اقتصادی کشورهای همسایه توانسته اند رقابت ما را بدزدند.

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران گفت: سایر کشورها در بخش‌های مختلف اقتصادی رشد داشته‌اند. زیرا مدیران وارد بازی و دعوای سیاسی نمی شوند و انتخاب آنها بر اساس شایستگی و تجربه صورت می گیرد.

مسائل ویزا، بیمه نامه سبز و حمل و نقل برای فعالان اقتصادی

وزارت راه و ترابری

وی بیان کرد: بر خلاف تصور بسیاری، حوزه حمل و نقل با شرایط ژئوپلیتیک و مسائل سیاسی گره خورده است و فعالان این بخش همواره در دام مسائل مربوط به این بخش هستند. به عنوان مثال فعالان صنعت حمل و نقل درگیر بیمه نامه های سبز هستند و در صدور ویزا برای حمل کالا مشکلات زیادی وجود دارد.

قنبرپور گفت: کامیون هایی که عازم مقاصد اروپایی هستند ماه هاست که در صف صدور روادید هستند و به همین دلیل فعالان حوزه حمل و نقل از مشکلات عدیده در این حوزه خسته شده و فعالیت خود را کاهش داده اند.

افزودن خود تحریمی و بی کفایتی مدیریتی به مشکلات فرامرزی بخش حمل و نقل

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران افزود: مشکلات حوزه حمل و نقل، لجستیک و ترانزیت محدود به مرز نیست و خود تحریمی و عدم صلاحیت مدیریتی در داخل و حتی اگر وجود داشته باشد. ارتباطات لازم تضمین می شود، اکوسیستمی که فعالان اقتصادی و پایگاه های دانشی که در آن فعالیت می کنند درگیر مشکلاتی هستند که امکان فعالیت و استفاده مناسب از توانمندی ها را نمی دهد.

در هفته های آینده هیچ گرین کارتی در کشور تمدید نخواهد شد

وی درباره تراز تجاری منفی کشور با سایر کشورها گفت: بخش حمل و نقل یکی از بخش هایی است که بیشترین آسیب را از عدم تعادل تجاری متحمل شده است. در هفته های آینده هیچ گرین کارتی در کشور تمدید نخواهد شد و بدون گرین کارت نمی توانید وارد اروپا شوید.

افزایش ریسک تجاری با دور زدن تحریم ها

قنبرپور تصریح کرد: دور زدن تحریم ها نیز به معنای صدور اسناد جعلی است که ریسک بسیار بالاتری در حمل و نقل و تجارت دارد و افزایش قیمت تمام شده محصولات ایرانی به مقصد بازار جهانی.

حمل و نقل

عدم صدور بیمه سبز برای شرکت های ایرانی در اروپا به معنای جایگزینی سایر کشورهاست

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: عدم صدور بیمه سبز شرکت های ایرانی به اروپا به معنای جایگزینی محصولات ترکیه با محصولات ایرانی است. زیرا این کشور برنامه حمل و نقل بلندمدت دارد و در میان مدت تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی برای همیشه حذف خواهند شد.

وی گفت: بیمه های بین المللی حاضر به بیمه محصولات صادراتی ایرانی نیستند و اگر کالا در این مسیر با مشکل مواجه شود مشخص نیست وضعیت بیمه آن چگونه خواهد بود. در چرخه حمل و نقل صحیح باید بار ارسال و مرجوع شود و کالای دیگری نیز ارسال و به کشور بازگردانده شود.

مهلت 9 ماهه صدور روادید برای رانندگان ترانزیت ایرانی

قنبرپور خاطرنشان کرد: صدور روادید برای رانندگان ایرانی ترانزیت تقریباً 9 ماه زمان می برد. اخیرا در جلسه ای اعلام شد که تعداد کمی از کامیون های ایرانی به اروپا سفر می کنند و کامیون های ترکیه کالاهای ایرانی را از مرز به کشورهای اروپایی حمل می کنند.

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران گفت: وقتی رانندگان در کار ترانزیت بین المللی با مشکل مواجه می شوند و کالا را حمل نمی کنند، طبیعی است که درآمدی برای تعویض کامیون و وسیله نقلیه خود ندارند. .

3 سال است که نوسازی ناوگان حمل و نقل بار در کشور تکمیل نشده است

وی ادامه داد: سه سال است که کار نوسازی ناوگان حمل و نقل بار کشور به پایان نرسیده است، ستاد حمل و نقل سوخت مجوز می دهد; اما وزارت حفاظت از حریم خصوصی مجوز نمی دهد و از ثبت سفارش به مدت 8 ماه جلوگیری می شود. از سوی دیگر، قاتلان در گمرک انبار و مشمول نرخ ارز نگهداری می شوند و در نتیجه خسارت کلی به بار می آورند.

کامیون 2 میلیارد و 500 هزار تومانی با نرخ 7 میلیارد تومان به دست مصرف کننده می رسد.

قنبرپور گفت: کامیون 50 هزار دلاری که پیش بینی می شود در محدوده 2 میلیون و 500 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد، به صورت جنون آمیز به 5 میلیارد تومان می رسد و با حضور دلالان و دلالان، قیمت آن برای مصرف کننده تا ساعت 7 افزایش می یابد. میلیارد تومان.

وی بیان کرد: وقتی سوءمدیریت صورت می گیرد نتیجه این می شود که به افراد مسئولیت هایی داده می شود و تصمیماتی می گیرند که هیچ دانش و تجربه ای درباره آن ندارند و به عنوان مثال فساد در واردات چای با ملاس و برنج از این تصمیمات بیرون می آید.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی درگیر بروکراسی اداری هستند و فعالان به دلیل مشکلات سیستم نوبت دهی، واردات مرگبار و بسیاری از مسائل اجرایی با مشکلات زیادی مواجه هستند.

حمل و نقل

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بانک مرکزی سه ماه است به نامه های بین المللی پاسخ نداده است، تصریح کرد: به دلیل عدم پاسخگویی به این نامه ها، این بیمه نامه ها لغو شد و عضویت ایران لغو می شود. در حالی که مدیران موثر می دانند که باید به نامه ها با مراجع خارجی پاسخ دهند.

وی تاکید کرد: در نهایت به دلیل نبود برنامه لجستیکی از سوی شرکت‌های صاحب ایده به‌ویژه شرکت‌های مبتنی بر دانش، ایران از فهرست کشورهای توانمند ترانزیتی منطقه خارج شد.

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *