سایر موضوعات

از خرید هواپیمای شخصی گرفته تا وضعیت فرودگاه های کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری در حاشیه هفتمین نمایشگاه حمل و نقل گفت: در برنامه هفتم رایزنی هایی برای پیشبرد برنامه انجام شد. صنعت هوانوردی در مدت یک سال

وی ادامه داد: تلاش کرده ایم در برنامه هفتم توسعه آنچه به توسعه صنعت هوانوردی کمک می کند وارد کنیم. با ورود هر هواپیما یک شغل در کشور ایجاد می شود و این موضوع بسیار مهمی است.

شش هزار نفر در بخش فرودگاهی کشور مشغول به کار هستند

رضا نخجوانی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: بخش هوانوردی به‌ویژه بخش فرودگاه‌های کشور که حدود ۶ هزار نفر در آن مشغول به کار هستند، برای آسایش مردم ایران سخت تلاش می‌کنند.

این مسئول تاکید کرد: موضوعات به روز رسانی دستگاه های ناوبری هوایی و بحث و گفتگو و ساخت فرودگاه های جدید به طور مستمر رصد و پیگیری می شود. همچنین در زمینه خدمات مسافری در بسیاری از فرودگاه های کشور در سطح بین المللی در خدمت مردم عزیز ایران هستیم.

از خرید هواپیمای شخصی گرفته تا وضعیت فرودگاه های کشور

آینده صنعت هوانوردی کشور در انتظار شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) است.

در ادامه سعید چلباری، مدیرعامل شرکت فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: بنا به درخواست وزیر راه و شهرسازی تلاش شده تا شهر فرودگاهی مطابق با شعار ایرانی «به جلو» توسعه یابد. “.

چلادری ادامه داد: مجتمع فرودگاهی امام خمینی (ره) به وسعت 14 هزار هکتار روزانه بین 140 تا 350 پرواز بین المللی را در خود جای می دهد.

وی گفت: در این مدت درآمد شهر فرودگاهی چهار برابر شده است و پیش بینی می شود در سال آینده درآمد شهر فرودگاهی به 8 برابر وضعیت فعلی برسد.

چلادری افزود: در حال حاضر در راستای شعار هوشمندسازی، حدود 50 درصد از خدمات شهر فرودگاهی الکترونیکی شده است.

این مقام مسئول در تشریح دیگر فعالیت های شهر فرودگاهی گفت: 4 هزار هکتار از مساحت شهر فرودگاهی جدید منطقه آزاد تجاری است و بازرگانان کشور خواستار سرمایه گذاری 200 هزار میلیارد تومانی برای فعالیت در این منطقه هستند.

شمس الدین فرزادی پور، مدیرعامل ایران ایر افزود: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در تلاش است در مناطق کمتر برخوردار خدمات ارائه کند. ما سعی کردیم با بهبود خدمات خود رضایت مردم را جلب کنیم.

آمادگی خطوط هوایی برای پروازهای حج

فرزادی پور در ادامه در پاسخ به این سوال گفت: برنامه ریزی پرواز برای حج بر عهده سازمان حج و زیارت است. اما ما آماده انجام این وظیفه هستیم. همچنین پیش بینی می شود از نیمه دوم دی ماه پروازهای حج و عمره آغاز شود.

فرزادی در خصوص واردات هواپیما گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از 70 فروند هواپیما و بالگرد دست دوم خریداری شده است.

وی ادامه می دهد: اعتبار برای نوسازی اخذ شده اما امکان اطلاع رسانی قبل از ورود هواپیما به کشور وجود ندارد.

روزانه هزاران پرواز از آسمان این کشور عبور می کنند

نخجوانی همچنین گفت: روزانه حدود هزار پرواز عبوری داریم. همچنین روزانه حدود 350 تا 400 پرواز در فرودگاه مهرآباد انجام می شود. بنابراین امکان انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام وجود ندارد. زیرا باعث نارضایتی از افزایش زمان سفر می شود.

وی ادامه داد: تنها در صورتی که پرواز داخلی مجبور باشد مسافران را از یک شهر به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل کند و سپس به خارج از کشور سفر کند، منطقی است که در فرودگاه امام خمینی (ره) بنشینیم.

نخجوانی تاکید کرد: ایرلاین بدی داریم اما این موارد بخشی از ارتباط شرکت هواپیمایی با شرکت فرودگاهی امام خمینی (ره) است. بنابراین سعی می کنیم تعهدات را به موقع وصول کنیم.

چلاوری همچنین گفت: در مطالعات و اسناد بالادستی به بحث مقدمات دریافت پروازهای داخلی در فرودگاه امام اشاره شد. اکثر فرودگاه های سراسر جهان پروازهای داخلی و خارجی را می پذیرند.

وی ادامه داد: فرودگاه مهرآباد نیز بیش از این تنش ندارد. از این رو در ترمینال 2 فرودگاه امام در تدارک پذیرش پروازهای داخلی در فرودگاه امام (ره) هستیم.

چلابری تاکید کرد: برچیدن فرودگاه مهرآباد کاری بسیار سخت و غیرممکن است و با توجه به زیرساخت های نظامی و غیرنظامی موجود، امکان جابه جایی این فرودگاه در کوتاه مدت وجود ندارد.

وی ادامه داد: باید برای 10 سال آینده برنامه ریزی و زیرساخت های لازم را در فاز دوم فرودگاه امام خمینی (ره) پیش بینی کنیم.

از خرید هواپیمای شخصی گرفته تا وضعیت فرودگاه های کشور

تعمیر دو فروند هواپیمای ATR در کشور

محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تعمیر هواپیماهای کشور گفت: 2 فروند هواپیمای ATR تعمیر و به خدمت گرفته شده است. همچنین هواپیمای سوم نیز طی روزهای آینده به بهره برداری خواهد رسید. گفتنی است اعتباراتی برای تعمیر 4 فروند هواپیمای دیگر اعطا شد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره ساخت هواپیماهای داخلی گفت: یکی از چهار راهکار ما ساخت هواپیما در داخل کشور است.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام وزارت دفاع، سکوی داخلی در همکاری بین سازمانی تهیه و طی یک سال تست پروازی انجام شد. پس از تست کامل و تایید هواپیمای بومی، مجوز بهره برداری از این هواپیما اخذ می شود.

محمدی گفت: به هواپیماهای باری و مسافربری نیاز داریم و در هر دو حوزه کار می کنیم و با افتخار اعلام می کنیم که ایران کارخانه هواپیماسازی دارد.

فرزادپور در ادامه این نشست گفت: آخرین وضعیت هواپیمای سیمرغ هنوز برای ما مشخص نشده است اما پس از دریافت تاییدیه ها، این هواپیما به بهره برداری می رسد. گفتنی است این هواپیما یک هواپیمای باری بوده و ظرفیت حمل حدود 8 تن بار را دارد.

نخجوانی همچنین گفت: برای بهسازی و بازسازی فرودگاه ها به 30 بودجه نیاز داریم. ما بودجه ای از دولت دریافت نمی کنیم، بنابراین باید 10 یورو از مسافران پروازهای بین المللی دریافت کنیم.

فرزادی پور در پاسخ به سوالی گفت: ما در کارگو هستیم و اگر هواپیمای سیمرغ وارد بازار شود از آن استفاده می کنیم. علاوه بر این، هیچ مالیاتی برای این evapima وجود ندارد.

وی ادامه داد: موضوع واگذاری شرکت هواپیمایی کشوری به بخش خصوصی برای تعیین تکلیف در حال رصد است و با توجه به پیچیدگی های ساختاری جمهوری اسلامی ایران این موضوع بسیار پیچیده است.

محمدی بخش افزود: کشور به حدود 550 فروند هواپیما نیاز دارد که اگر امکان تولید هواپیما در داخل کشور وجود داشته باشد قطعا از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد.

نخجوانی در پاسخ به سوالی گفت: 40 تا 50 پرواز در نوبت صبح یعنی از طلوع آفتاب تا حدود ساعت 7 صبح انجام می شود که تا حدود 120 پرواز قابل افزایش است. علاوه بر این، تعمیرات در حال انجام در فرودگاه مهرآباد مربوط به تعمیر ترمینال است. تاکید می شود که این تعمیرات با برنامه توسعه کلی فرودگاه کشور مطابقت ندارد.

ترمینال سلام و خدمات در سطح استاندارد بین المللی

چلادری در ادامه بحث گفت: در فرودگاه امام در برخی مواقع شاهد تنش بین زائران و مسافران خارجی در زمینه انجام سفرهای زیارتی و پروازهای خارجی بوده ایم. از این رو ساخت ترمینال سلام و اختصاص آن به پروازهای زیارتی کار خوبی بود.
وی گفت: شایان ذکر است در ترمینال سلام بر اساس استانداردهای جهانی خدمات ارائه می شود. ترمینال 1 نیز بهسازی شد و مطالعاتی برای توسعه ترمینال انجام شد.

چالبری تاکید کرد: با اجرای این توسعه 6 هزار متر به محوطه ترمینال اضافه می شود و ظرفیت آن از یک به 6 میلیون مسافر افزایش می یابد.

وی گفت: امیدواریم عملیات بهسازی ترمینال 1 را تا پایان سال تکمیل کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی گفت: 54 فرودگاه کشور را مدیریت می کنیم که هزینه های آنها حدود 85 درصد بودجه شرکت فرودگاهی کشور یعنی حدود 230 میلیون دلار را مصرف می کند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص تعداد هواپیماهای عملیاتی در کشور گفت: سازمان هواپیمایی کشوری تنها مرجع ارائه آمار در این زمینه است. امروز 190 هواپیمای عملیاتی در کشور داریم که به کلاس های مختلف تقسیم می شوند.

وی ادامه داد: با توجه به بیش از 70 فروند هواپیما و بالگرد وارد شده به کشور، 40 فروند آن در حال بهره برداری و مابقی در دست تعمیر و نگهداری هستند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره وضعیت شرکت های هواپیمایی گفت: قانون شرایط خاصی را برای این شرکت ها پیش بینی کرده است به همین دلیل فعلا برنامه ای برای افزایش تعداد شرکت ها وجود ندارد. اما طبق قانون مالک و اپراتور هواپیما می توانند دو شخص حقیقی یا حقوقی مجزا باشند. همچنین می تواند از این بخش خصوصی هواپیما بخرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا