حمایت ویژه معاونت علمی از ایجاد مراکز نوآوری شرکتی توسط شرکت های بزرگ/ بنگاه های دانش بنیان دارای هویت اصیل است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور با تاکید بر لزوم پیشرفت شرکتهای دانشبنیان در عرصه دانش و صادرات، گفت: رسالت معاونت علمی، جریانسازی و با پیشبرد کسبوکارهای دانشبنیان است. و با معرفی آنها به جامعه می توانیم از این فعالیت ها حمایت کنیم.
به گزارش ای بی اس نیوز، دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز در دیدار با یکی از شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه الکترونیک در خراسان رضوی، شرکت های دانش بنیان را موضوع مهمی دانست و افزود: خوشبختانه در کشور روندی وجود دارد. روند کسب و کار دانش بنیان را از سال 1388 آغاز کرد که طی آن تلاش هایی برای شناسایی و اعتبار بخشی به این شرکت ها صورت گرفت. در آن زمان، عموماً شرکتهایی بودند که در این فرآیند، تحقیق و توسعه خود را عمیقتر کردند، شاخص تحقیق و توسعه خود را بهبود بخشیدند و به شرکتهای دانشبنیان تبدیل شدند.
وی ادامه داد: در سال های 94 و 95 که جریان استارت آپ های اقتصاد دیجیتال در دنیا با موج 4G و توسعه تلفن همراه اتفاق افتاد، موج آن به ما هم رسید و جریان دیگری به نام جریان استارت آپ را در کشورمان راه اندازی کرد. و متعاقباً، MP Science به منظور رونق بخشیدن به جریان دانش بنیان به سمت این جریان تغییر کرد. بنابراین با برگزاری رویدادهایی مانند استارتاپ ویکند، روند استارتاپی در کشور شکل گرفته است.
دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه در حال حاضر شور و نشاط ناشی از جریان استارت آپ ها در کشور نهفته است، یادآور شد: دلیل آن این است که بازار متعادل است و مواردی که برخی نمی دانستند روشن شده و مشخص شد که ما ظرفیت برخی چیزها را ندارند و نتیجه این شد که این جریان به کشور کاهش یافت.
رئیسوری معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به برخی باورهای غلط درباره مسائل مربوط به دانش و استارت آپ ها، گفت: متأسفانه بیشتر مجریانی از تلویزیون می بینم که در ادبیات خود اصطلاحات استارتاپ و شرکت های دانش بنیان را می بینم. با وجود اینکه معتقدیم شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها هویتی کاملاً اصیل دارند، کنار هم قرار گرفتهاند. اما این تفاوت را دارند که کسبوکارهای دانشبنیان مبتنی بر فناوری هستند، در حالی که استارتآپها بیشتر بر کارآفرینی متمرکز هستند.
وی افزود: ممکن است یک استارت آپ دانش بنیان هم باشد اما با هم متفاوت هستند و کم توجهی به آنها باعث شده تا جریان اولیه دانش از کشور مظلوم واقع شود.
دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که برمی دارم این است که برای دولت توجیه کنم که کسب و کارهای دانش بنیان با استارت آپ ها متفاوت است. و برخی بر این عقیده اند که باید در چارچوب ارتقای استارتاپ ها و دانش پایه اقدام کرد. فعالیت های مبتنی بر این فعالیت ها که از دیگر رویکردهای ما نیز می باشد.
معاون علمی رئیس جمهور افزود: مجموعه های استارت آپی مبتنی بر فناوری در حال حاضر به بلوغ رسیده اند که می تواند بستر مناسبی را برای تبلیغ و مستندسازی و پیشرو شدن این استارت آپ ها فراهم کند. دیگر انتظار نمی رود شرکتی با ارزش واقعی حداقل ۷-۸ همات با کمک ۴ تا ۵ میلیارد تومانی حمایت شود، هرچند این نوع حمایت ها مشهود است، اما قطعا این اقدامات شایسته این مجموعه ها نیست. کاری که ما باید انجام دهیم این است که راه را برای این شرکت های بزرگ دانش بنیان برای انجام کار رهبری هموار کنیم.
وی با اشاره به سهام این شرکت مشهدی در حوزه انرژی، دلالی در حوزه صرفه جویی انرژی و بازار ذخیره انرژی می تواند موضوع جذابی برای پیشرو شدن این شرکت در این حوزه باشد، گفت: ما رویکرد معاونت علمی، تبدیل شدن به یک شرکت پیشرو و استخراج و استانداردسازی مدل کسب و کار است و تلاش می کنیم این مسیر را ارتقا دهیم. اگر قرار باشد حرکت ها از ما شروع شود و دیگران دنبال کنند، جریان خراب می شود و اجرا نمی شود. اما زمانی که شرکت ها بپذیرند که ایده خوب و جذابی است و چند دلال بر اساس مکانیزم و توزیع مناسب سود، در قالب شبکه ای از شرکت های مبتنی بر دانش کار می کنند، می توانیم از آن حمایت و ترویج کنیم و ما حتی می تواند حمایت خود را در قالب مقررات دولتی ارائه دهد.
دهقانی فیروزآبادی درخواست کرد این شرکت موضوع پیشرو شدن در حوزه انرژی را پیگیری کند زیرا علاوه بر کمک به شکل گیری بازار ذخیره انرژی در کشور، شبکه را گسترش می دهد. همچنین باید مورد توجه قرار گیرد و در صدد ایجاد چند شرکت از این شرکت ها در حوزه صادرات نیز هستیم. این بدان معناست که گروه های ذیصلاح با تجربه صادرات به سمت بین المللی شدن حرکت می کنند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری موضوع ایجاد مراکز نوآوری شرکتی توسط شرکت های بزرگ یا Big TEC را مطرح کرد و افزود: موضوع مرکز نوآوری شرکتی سوالی است که 8 ماه پیش مطرح کردم و چندین مجموعه آزمایشی تحت عنوان نام “iHack” شروع به کار کرد. آیا آن است. من معتقدم که مرکز نوآوری رایگان معنایی ندارد. مرکز نوآوری در اقتصاد ما باید داخلی باشد وگرنه می تواند به عنوان یک کارخانه نوآوری و مکانی برای تولید ایده عمل کند.
وی با اشاره به این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه به نظر می رسد این مجموعه تمامی مولفه های لازم برای تبدیل شدن به یک مرکز نوآوری شرکتی را دارد، تاکید کرد: باید حمایت های لازم از این گروه دانش بنیان در حال تبدیل شدن به یک شرکت دانش بنیان باشد. رهبر. شروع به جذب کسب و کارهای مبتنی بر فناوری و استارت آپ ها کنید.
دهقانی فیروزآبادی افزود: مدل حمایتی که داریم به این صورت است و به عنوان مثال می خواهیم از 50 استارت آپ فناوری با مبلغ دو میلیارد تومان حمایت کنیم و به جای تقسیم به مبالغ کم، با مجموعه های بزرگ همکاری و سرمایه گذاری کنیم. آنها باید مجموعه گسترده ای از پروژه های بزرگ تعریف شود و این طرح ها باید با مشارکت کسب و کارهای کوچک اجرا شود. مدل “هک الکترونیکی” به شرح زیر است.
وی تاکید کرد: ماموریت معاونت علمی عقلانی می شود چرا که این نهاد اجرایی نیست و برای این امر کافی است چند نمونه خوب خلق کرده و به مردم ارائه کنیم. امیدوارم این گروه دانش بنیان این روند را ادامه دهد و تا سال 1410 به یک «تکنولوژی بزرگ» میلیون دلاری تبدیل شود.
به گزارش ای بی اس نیوز، مردادماه امسال فعالیت مراکز نوآوری شرکتی با حمایت 6 گروه دانش بنیان آغاز شد. توسعه مدل مراکز نوآوری شرکتی با هدف پاسخگویی به نیازهای تکنولوژیکی صنعت و توسعه بازار محصولات در یک منطقه خاص است.
مدل مراکز نوآوری شرکتی یکی از اولویت های معاونت علمی است که با 6 مجتمع دانش بنیان آغاز به کار کرد و اولین قرارداد این نوع مراکز نوآوری بین معاونت علمی و طپش منعقد شد. شتاب دهنده؛ چشم انداز این مرکز نوآوری شرکتی توسعه بازار حداقل 10 محصول تجهیزات پزشکی دانش بنیان، جذب متخصصان در این زمینه و گرد هم آوردن شرکت های فعال برای حرکت به سمت ایجاد یک غول فناوری خواهد بود.
انتهای پیام