حضور پررنگ رقبا در غیاب فرش دستباف ایرانی
رئیس اتاق تعاون گردشگری، فرش و صنایع دستی کمیسیون گردشگری ایران، ضمن تاکید بر لزوم توسعه بازار و بازاریابی صادرات فرش به بازارهای جهانی، اجرای مصوبه لغو برون سپاری ارزی را در دستان خود دانست. صنعت فرش بافته موثر بود اما اجرای آن زمان بر است و نیاز به ارتباط گمرک و بانک مرکزی دارد.
عبدالله بهرامی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، درباره لغو تعهد ارزی در حوزه فرش و صنایع دستی اظهار کرد: لغو قرارداد سیپاری در بودجه سال جاری تصویب شد و وزارت حراست به بانک مرکزی ابلاغ کرد. یک ماه پیش، اما اجرای آن زمان می برد و باید منتظر بمانیم تا عملیاتی شود.
وی ادامه داد: بر اساس ابلاغیه وزارت حراست، صادرات فرش به استثنای ارزش مواد اولیه مصرفی از پرداخت تعهدات ارزی معاف است. یعنی 80 درصد فرش های صادراتی معاف هستند و 20 درصد مابقی که مربوط به قیمت مواد اولیه است باید با ارز نیمایی برگردانده شود.
بهرامی تاکید کرد: این مصوبه موثر است اما هنوز اجرایی نشده و باید سیستم اجرای آن به صورت مویرگی وصل شود و گمرک، بانک مرکزی و موسسات سپرده گذاری باید در این فرآیند به هم متصل شوند.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف با بیان اینکه طی پنج سال اجرای این مصوبه بخشی از بازارهای هدف را از دست داده ایم، گفت: بازارهای جهانی همزمان منتظر فرش ایرانی نیستند و زمانی که سفارشات انجام می شود. در این پنج سال، طبیعی است که کشورها به بازارهای دیگر روی بیاورند و این امر در رتبه بندی فرش ایرانی تأثیرگذار است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر هند، پاکستان، نپال و مصر سفارش های زیادی را پذیرفته و در غیاب ما بازارها را تصاحب کرده اند در حالی که جذب مجدد کشورهای هدف سخت و زمان بر است و ضعف سیاست بازاریابی و بازاریابی باعث شده است. نیز در این زمینه موثر بوده است.
رئیس کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع دستی اتاق تعاون همچنین در خصوص اعزام هیئت های تجاری به نمایشگاه های خارجی گفت: دولت در دولت نهم 5 درصد از صادرات فرش صادرکنندگان و یا حتی 50 درصد از صادرات را پرداخت کرد. هزینه. برای شرکت در نمایشگاه های خارج از کشور اما در حال حاضر دریافت تسهیلات با قیمت پایین برایمان سخت است و تسهیلاتی که به تولیدکنندگان فرش و فرش داده می شود از سود 25 درصدی برخوردار است.
به گفته بهرامی حضور در نمایشگاه ها هزینه بر است و بودجه و حمایتی برای این امر وجود ندارد. بحث در مورد بازاریابی، بازارسازی و شرکت در نمایشگاه ها از اهمیت کمتری برخوردار شد و منجر به حضور رقبا و اشباع بازارها شد.
انتهای پیام