مدیر مرکز مدیریت دارایی های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در نشست بررسی چالش های ارزش گذاری دارایی های نامشهود از منظر بازار سرمایه و پول، به ارتقای کیفیت دارایی های فکری اشاره کرد. به عنوان تضمینی برای پذیرش و سرمایه گذاری بازار در دارایی های نامشهود.
به گزارش ای بی اس نیوز، مهسا قربانی، دبیر جلسه و هیات علمی گروه مالی و بانکی دانشگاه علامه طباطبایی در ابتدای این نشست که در سالن سخنرانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. با اشاره به انواع دارایی های نامشهود و چالش های این حوزه در نظام تامین سرمایه بنگاه ها از جمله روش های استانداردسازی، عدم توافق بر سر روش های استاندارد و نبود بانک اطلاعاتی برای محاسبه دارایی های نامشهود.
در ادامه محمدجواد سلیمی، از اعضای هیات علمی گروه حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی نیز ضمن بررسی مبانی نظری استانداردهای حسابداری، تاکید کرد که سهم عوامل انسانی در عوامل تولید بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه حسابداری همواره متهم به اعمال قوانین سختگیرانه در حوزه دارایی های نامشهود است، به تغییر شرایط و تحولات کسب و کار اشاره و تاکید کرد: آنچه صنعت از شناسایی انتظار دارد، دارایی های نامشهود و قیمت بازار آنهاست.
به گفته سلیمی، سیستم حسابداری قادر نیست ارزشی را که بازار به شرکت می دهد در دفاتر ثبت کند و این شکاف افزایش یافته و حسابداری آن را تعدیل می کند. حسابداری یک قانون نیست، اما بسیاری از عوامل دیگر می توانند بر آن تأثیر بگذارند و از این منظر، سیستم های حسابداری جدید انعطاف پذیری را از خود نشان داده اند.
در ادامه این نشست، علیرضا جلالی فراهانی، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه استراتژی بازار پول، گفت: سیستم های بانکی کشور همچنان سوالاتی را از دهه 60 در حوزه تجارت دیجیتال مطرح می کند. از حوزه ISP ها گرفته تا PSP (ارائه دهندگان خدمات پرداخت)، همه مشتریان سیستم بانکی و سیستم بانکی سوالات دهه های گذشته را می پرسند. سیستم بانکی باید یاد بگیرد که سؤالات درست بپرسد.
وی با اشاره به اینکه سیستم حسابداری متکی به حمایت زیرساخت های قانونی، متقاضیان تسهیلات و تامین مالی در بخش های خاصی از بانک ها است، تاکید کرد: این مشکل باید به نوعی جبران شود.
جلالی فراهانی خاطرنشان کرد: فهرست سفارش مشتری یکی از دارایی های نامشهود محسوب می شود، اما چه مبنای قانونی پشتوانه این موضوع است و چه مرجعی می خواهد با آن برخورد کند، بنابراین در این زمینه خلأ وجود دارد که سیاست گذار باید آن را پر کند. تجربه ارزیابی سرمایه نامشهود در سراسر جهان نشان می دهد که در اکثر کشورها دولت نقش اصلی را ایفا می کند. بنابراین لازم است در این مرحله دولت مداخله کند و سپس نیروی محرکه بخش خصوصی باشد.
وی در پایان به بخش دولتی به عنوان مرجع و بخش خصوصی در ارزیابی دارایی های نامشهود تاکید کرد.
در ادامه این نشست، میترا امینلو، مدیر مرکز مدیریت دارایی های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: سخنرانان قبلی به موضوع بازار مالکیت فکری عرضه سرمایه از دیدگاه پرداختند. امور مالی ، بانکداری و حسابداری در حوزه دارایی های نامشهود است، اما این موضوع شایسته توجه ویژه است. وی گفت: حمایت های حقوقی و فنی برای این موضوع، کاهش ریسک و تضمین های قانونی در مراحل قبل اتفاق افتاد.
وی با بیان اینکه فناوری باکیفیت و قابل اعتماد باید از بدو تولد دارای پشتوانه فنی باشد، خاطرنشان کرد: مالکیت معنوی باکیفیت فقط داشتن سند ثبتی نیست. شناسایی، توسعه و ایمن سازی فناوری و نوآوری از طریق ابزارهای مالکیت فکری منجر به ایجاد حمایت قانونی از مالکیت معنوی در نظام توسعه اقتصادی می شود. با این رویکرد، نقطه محوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مدیریت دارایی های فکری، ایجاد، توسعه و ایمن سازی دارایی های فکری با کیفیت برای بهره برداری در نظام اقتصادی و در نتیجه نظام تامین سرمایه های نوآوری است. باید در اختیار حلقه های بعدی قرار گیرد.
امینلو بیان کرد: اصلاح استانداردهای حسابداری و استقرار سیستم های مرتبط برای معاونت علمی بسیار حائز اهمیت است که در واحد تامین مالی و سرمایه گذاری نوآوری قوانین را پیگیری و سیستم ها را اصلاح می کند.
او دارد چهار راهبرد اساسی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه مدیریت و توسعه دارایی های نامشهود وی از جمله بر بهبود فضای اقتصادی، سازماندهی مجدد محیط قانونگذاری، ساختار حاکمیت نهادی و ارتقای آگاهی تمرکز کرد.
امینلو افزود: حتی اگر عرضه را تقویت کنیم و تقاضا هم از این موضوع آگاه نباشد، تلاش ما به ثمر نخواهد رسید. » از سوی دیگر، اگرچه ورود دولت به عنوان یک نظام حکمرانی برای تنظیم و سیاست گذاری مهم است. با این حال، مسئله اهمیت و ارزش دارایی های فکری در تجارت، سیستم تامین مالی و همکاری های تکنولوژیکی تنها در صورتی مطرح می شود که معاملات واقعی انجام شود. قیمت واقعی بدون انجام معاملات دارایی فکری به تعادل نمی رسد و بازار فناوری به طور طبیعی در طول زمان با افزایش تعداد معاملات فناوری به تعادل خواهد رسید.
در ادامه جلسه مبین گودرزی کارشناس اقتصادی مرکز مدیریت دارایی های فکری خاطرنشان کرد: در هر معامله دارایی های نامشهود دو ذی نفع وجود دارد که طرفین بر سر آن به توافق می رسند اما در جایی که دولت به عنوان ذینفع، اینجا جایی است که شرکت ها یا استارت آپ ها می خواهند ارزش گذاری مجدد یا افزایش سرمایه داشته باشند، جایی که ارزش دارایی ها باید در اسناد رسمی شرکت ها مشخص شود و نقش دولت در اینجا برجسته شده است و همچنین روش های مورد تایید دولت. باید استفاده شود.
وی تاکید کرد: در این شرایط ورود ابزارها و روش ها به دستورالعمل حاکمیتی مهم است که به معنای تعیین ارزش و قیمت توسط دولت نیست، بلکه تایید روش هاست.
به گفته گودرزی، به نظر می رسد این یک راه حل انقلابی برای سریع تر و آسان تر کردن این مسیر و کاهش خطرات باشد. بیمه دارایی های نامشهود شرق
به گفته معاون علمی رئیس جمهور، در پایان این جلسه با تاکید بر لزوم تداوم و گفتمان سازی در خصوص نقش دارایی های نامشهود در توسعه اقتصادی دانش بنیان با حمایت مرکز مدیریت دارایی های فکری کشور معاون رئيس جمهور. برای علم، فناوری و اقتصاد دانشمحور، سه مورد از گزارشهای سیاستی منتخب با موضوع چالشهای سیستم ارزشگذاری داراییهای نامشهود اهدا شد.
انتهای پیام