شنبه , ۳ خرداد ۱۴۰۴

بودجه سال آینده برای ایمنی راه ها و کاهش تصادفات اعلام شد

براساس لایحه بودجه 1403، دولت سیزدهم منابع و اختیارات مختلفی را در حوزه ایمنی راه ها به وزارت راه و شهرسازی اختصاص داد تا از تلفات و جراحات ناشی از تصادفات جاده ای بکاهد.

به گزارش ای بی اس نیوز، در نیمه نخست امسال 10 هزار و 720 نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست دادند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل که تعداد قربانیان آن 9 هزار و 904 نفر بود، 8.2 درصد افزایش داشت. از مجموع جان باختگان تصادفات، 8406 نفر مرد و 2314 نفر زن و 7338 نفر در تصادفات برون شهری، 2588 نفر در تصادفات درون شهری و 654 نفر در جاده های روستایی جان باختند.

این گزارش رسمی پزشکی قانونی ماه نوامبر است. اما باید در نظر داشته باشیم که سه عامل انسان، وسیله نقلیه و جاده در وقوع تصادفات موثر هستند و حتی اگر عامل انسانی بیشترین سهم را در وقوع تصادفات جاده ای داشته باشد، دو بخش دیگر به نوبه خود. ، سعی در کاهش تصادفات و تلفات جاده ای داشته باشید که البته این امر مستلزم هزینه و بودجه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دولت سیزدهم در قسمت اول لایحه بودجه سال 1403 کل کشور به موضوع ایمنی راه ها توجه ویژه ای داشت و نه تنها در فصل مربوط به حمل و نقل، اما در فصول دیگر این لایحه به موضوعی که مد نظر ایشان بود پرداخته است

با بازنگری لایحه بودجه 1403، مطابق بند 6 تبصره 6 (اثرات و مالیات ها)، وزارت راه و شهرسازی موظف است در کلیه خودروها به استثنای وسایل نقلیه عمومی دارای گزارش وضعیت و بارنامه از دستگاه های هوشمند استفاده کند. با پلاک عمومی که در بزرگراه های شریانی هستند. به تعداد سفر در هر کیلومتر سفر می کنند و بسته به نوع وسیله نقلیه با تصویب هیأت وزیران عوارض اخذ و به حساب حمل و نقل جاده ای و سازمان حمل و نقل جاده ای در خزانه داری کل کشور واریز می کنند. به منظور تشکیل بودجه سالانه، پس از تبادل توافق با سازمان برنامه و بودجه کشور باید هزینه‌هایی را برای توسعه، بهسازی، نگهداری، امنیت و اطلاعات کشور اختصاص دهد. جاده ها

سالانه بیش از 600 میلیارد کیلومتر در کشور طی می شود

بر اساس اعلام سردار تیمور حسینی – جانشین فرمانده انتظامی شهرستان فرجا – در اردیبهشت ماه سالانه بیش از 600 میلیارد کیلومتر توسط بیش از 52 میلیون راننده با استفاده از 39 میلیون وسیله نقلیه در جاده های شهری و روستایی کشور طی می شود. حمل و نقل در کشور ما در بخش زمینی حدود 90 درصد کل نقل و انتقالات را به خود اختصاص می دهد و 10 درصد باقیمانده از طریق حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی انجام می شود.

با توجه به حجم بالای استفاده از حمل و نقل زمینی در کشور و پیش نیاز توسعه بیشتر در تمامی سطوح، اهمیت حمل و نقل، زیرساخت ها و ابعاد آن بسیار مورد توجه است. همچنین گفتنی است 93 درصد کالاها و خدمات ضروری کشور 82 درصد مسافران به آنها از طریق حمل و نقل جاده ای جابجا می شوند.

دولت در لایحه قانون مالی ۱۴۰۳ و در بند پ تبصره ۱۲ (مسکن و حمل و نقل) نیز هر یک از شرکت ها و سازمان های وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل را مکلف به پرداخت ۱۰۰ درصد از مبالغ قابل تقسیم خود کرد. . سود پس از کسر مالیات و سود ویژه 50 درصد و سود سهام دولت مندرج در پیوست شماره 3 این قانون به مبلغ 10000 میلیارد ریال طبق اعلام وزارتخانه باید به حساب صندوق توسعه حمل و نقل کشور به عنوان خزانه کشور واریز شود. اداره راه و شهرسازی. توسعه و مبالغ واریز حساب سرمایه اولیه صندوق برای مصارف و طبق اساسنامه این صندوق استفاده می شود.

در ادامه صندوق توسعه حمل و نقل کشور مجاز است با اخذ مجوز از سازمان بورس برای انجام و یا احداث پروژه های پرسود در حوزه حمل و نقل از طریق تاسیس صندوق پروژه نسبت به جمع آوری منابع از بخش های غیردولتی اقدام نماید. انتقال سهام یا تضمین حداقل سود معادل نرخ سود تسهیلات مصوب هیئت ارز و اعتبار برای هر پروژه.

نقش صندوق توسعه حمل و نقل در ایمنی راه ها

گفتنی است، بر اساس بند یک فصل کلی قانون اساسی صندوق توسعه حمل و نقل کشور، این صندوق با هدف ایجاد مکانیزمی برای تجهیز و تامین منابع مالی پایدار برای توسعه زیرساخت ها و حمل و نقل کشور است. ناوگان ، ارتقای ایمنی و افزایش سطح خدمات حمل و نقل. حمل و نقل بار و مسافر به عنوان یک شرکت دولتی ایجاد و مدیریت می شود. این حادثه را دولت باید به فال نیک گرفت و به عنوان یک مسئولیت اجتماعی در قبال فعالیت های اقتصادی که از قبل توسط صندوق توسعه حمل و نقل شکل گرفته است یاد کرد.

توجه به مبحث ایمنی حمل و نقل بدون توجه به رویکرد اجتماعی و در بعد اقتصادی از آسیب های جبران ناپذیر جلوگیری می کند. شاید این سوال در اذهان عمومی باشد که چقدر خسارت وارد است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: هر ساله بیش از 8 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور صرف خسارت دیدگان تصادفات جاده ای می شود که بر اساس اعلام بانک مرکزی در سال 1401 و با رشد 4.8 درصدی. این رقم نسبت به سال قبل 811 هزار و 932 میلیارد بوده است. تومان محاسبه شده است. البته این رقم به سهم زیادی از جانباختگان حوادث ناشی از بودجه بهداشت و درمان و بیمه مرتبط نیست.

مسئولیت صندوق 40000 میلیارد ریال برای جبران خسارت فیزیکی

حتی دولت طبق بند الف تبصره 15 (قضایی، انتظامی و دفاعی) لایحه بودجه 1403، صندوق را موظف به بیمه خسارت کرد. با تصویب شورای عالی حمل و نقل و امنیت کشور، مبلغ چهل هزار میلیارد ریال (40.000.000.000.000 ریال) وجه نقد با اوراق مالی اسلامی به وزارت راه و شهرسازی بابت سرمایه گذاری در تعمیر حوادث جاده ای پرداخت شود.

لازم به ذکر است بر اساس بررسی های وزارت راه و شهرسازی از 887 نقطه دارای اولویت بالای تصادف در کشور، 153 نقطه توسط سازمان تابعه تعیین و اصلاح شد و در پایان سال 247 نکته دیگر در برنامه این سازمان برای اصلاح است.

یادآوری می‌شود، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (دام ظله‌العلی) در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی در خصوص تصادفات جاده‌ای به مسئولان خبر دادند: «یک سؤال اساسی این است که به دنبال افراد حساس باشیم. نقاط ضعف و بیایید با موضوع جاده ها و تصادفاتی که در جاده ها رخ می دهد روبرو شویم. نقش پلیس در پیشگیری از تصادفات جاده ای چیست؟ این باید بررسی شود. البته عوامل گوناگون و مکانیسم های گوناگونی در این زمینه وارد عمل می شوند; نقش پلیس، وزارت راه، سازمان های مختلف صنعتی دیگر در این حادثه چیست؟ کاری کنیم که مردم عزیزمان این قسمت پرتلاطم، تلخ و دردناک را در زندگی خود نداشته باشند…»

در نهایت باید توجه داشت که اجرای پروژه‌های هوشمند و ایمنی راه‌ها در کشور امری مستمر و البته دارای ابعاد گسترده‌ای است که نه تنها شامل نگهداری و بهسازی زیرساخت‌ها و رویه‌های راه‌ها، علائم، ارتباطات، تجهیزات، تاسیسات می‌شود. و موارد مشابه دیگر، بلکه رویکردی فرهنگی است. و آموزش نیز نقش بسیار مهمی در آگاه سازی شهروندان از خطرات تصادفات و تصادفات جاده ای دارد. قطعا دستگاه های دولتی در قالب کمیسیون ایمنی راه های کشور که دبیرخانه آن در وزارت راه و شهرسازی مستقر است تمام تلاش خود را برای ایمن سازی جاده ها و کاهش تلفات جاده ای انجام می دهند.

انتهای پیام

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *