اجتماعی

دولت انضباط مالی را تکلیف نمی داند/بخش بزرگی از اقتصاد کشور خارج از محدوده مالیاتی است • رکنا

علیرضا حیدری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی رکنا به نقل از ایلنا، در خصوص افزایش 49 درصدی مالیات در بودجه سال 1403 و افزایش درآمدهای مالیاتی نسبت به درآمدهای بودجه، اظهار کرد: شاهد بودیم که علیرغم ابلاغیه دولت، این افزایش را داشته ایم. او توانست بیش از حد انتظار نفت و فرآورده های نفتی به دست آورد اما منابعی که دولت در بودجه 1402 در نظر گرفته بود محقق نشد. واقعیت این است که تامین مالی مالیاتی بودجه امسال طبق بیانیه سازمان امور مالی، تقریبا بیش از ارقام بودجه انجام شده اما سایر بخش ها انجام نشده است.

وی ادامه داد: در این شرایط طبیعتاً کسری بودجه به دولت فشار وارد می کند و دولت از طریق سیستم پولی به بانک مرکزی و بانک های تجاری و از طریق سیستم مالی از طریق بازار و درون اقتصاد به ویژه از طریق سیستم پولی تامین مالی می کند. بازار سهام، و برخی از این موارد اثرات فوری تورمی که امروز با آن مواجه هستیم را دارد. بخشی دیگر آثار تورم آتی را دارد.

این کارشناس اقتصادی افزود: اگر بخواهیم تورم سال گذشته را تقسیم بندی کنیم، امسال، سال آینده و سال های بعد، بخشی از تورم ناشی از سیاست های مالی است که آثار آتی دارد و بخشی از آن نیز ناشی از سیاست های پولی است. داریم می بینیم اثر امروز از آنجایی که بخشی از این تورم تا به امروز ناشی از سیاست های مالی دولت های گذشته بوده است، کنترل آن از اساس غیرممکن است. به همین دلیل است که حتی اگر نقدینگی با سیاست های پولی محدود کننده کنترل شود، اثرات سیاست های مالی همچنان از کشور خارج می شود. در یک فرآیند تورمی مزمن.

حیدری با بیان اینکه با این فرضیه دولت می خواهد دو منبع درآمدی سال 1403 که دو منبع اصلی درآمدی دولت یعنی درآمد صادرات نفت است را با درآمد مالیاتی جایگزین کند، گفت: موضوعی که در سال جاری پنهان شده است. و بودجه سال آینده این است که دولت نمی تواند انضباط مالی را وظیفه خود بداند. منظور از انضباط مالی این است که بتوان هزینه‌ها را در تراز درآمدی که می‌تواند از هر بخش باشد تعدیل کند.

وی ادامه می دهد: البته به نظر می رسد نمی توان با وظایف حاکمیتی دولت در بودجه کار کرد، مثلاً در حوزه دفاعی و امنیتی و یا در بخش های عمومی مانند بهداشت، مراقبت و آموزش و پرورش، هرچند سهم دولت در این حوزه ها به ویژه درمان و آموزش به دلیل مشکلات مالی است. منابع مالی کاهش یافته است که ضعف بودجه تلقی می شود و به هر حال این اقدامات جزو وظایف حاکمیتی دولت است. اما میزان بودجه در برخی بخش‌ها بسیار زیاد و قابل توجه است و در سال‌های اخیر روند رشد این بخش‌ها نشان می‌دهد که برخی از این بخش‌ها از صفر شروع شده و امروز بخش قابل توجهی از بودجه دولت را به خود اختصاص داده‌اند. هزینه ها و هر سال بودجه بیشتری را به دولت تحمیل می کنند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: باید بینش جهانی داشته باشیم و دولت باید به سمت انضباط مالی حرکت کند و به ازای هر ریالی که هزینه می کند اثربخشی آن در حوزه ها ثابت شود و اگر تاثیرگذار نبود یا تاثیر منفی داشت این حوزه ها ما باید حدود را رعایت کرد، بودجه ارائه کرد زیرا ماهیت این دولت کسری است.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه پوشش کسری بودجه که به معنای تورم و افزایش قیمت همه خدمات و کالاها است را فراموش نکنیم، گفت: باید توجه داشت که تورم مالیاتی است که به فقرا می پردازد. رشد اقتصادی آن بدون نفت معنی ندارد و در سال های اخیر در مقاطعی منفی بوده است. آیا امکان استخراج و کسب چنین درآمد مالیاتی وجود دارد؟ اساساً این اخذ مالیات در چنین اقتصادی منطقی نیست و حتی ممکن است امکان پذیر نباشد. وی امیدوار است که دولت بتواند در سال آینده چنین منابع مالی را تامین کند.

حیدری در خصوص مالیات بر درآمد دستمزد خانوارها نیز گفت: حداقل آنچه اعلام شد این است که سقف معافیت مالیاتی دستمزد نسبت به سال 1402 تغییری نکرده است که نشان می دهد فشار شدیدی بر درآمد مزدی در این بخش وارد شده است. با توجه به اینکه نرخ مالیات از 10 درصد به 35 درصد افزایش یافته است، در صورت عدم افزایش سقف معافیت، به نظر می رسد کسر مالیات قابل توجه باشد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که اگر خانواده باید حداکثر 20 میلیون تومان برای زندگی هزینه کند، مالیات استانی افرادی که نمی توانند معیشت خانواده خود را اداره کنند در بین اعراب جایی ندارد و این اقدام به خودی خود است. یک بی عدالتی

وی افزود: نکته دیگر این است که ما شاهد افزایش پایه های مالیاتی از سوی دولت نبوده ایم و تنها با نرخ های مالیاتی بازی می کند، به طوری که بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور که عمدتاً در اختیار افراد است و نه افراد، خارج از حوزه مالیاتی است. و همچنین به فعالیت آنها ادامه می یابد و این بخش می تواند در ماهیت اقتصادی خود دچار فساد شود. در این شرایط چرا دولت برای توسعه و گسترش پایه مالیاتی در ساختار بودجه 1403 که مشکل بسیار بزرگی محسوب می شود، تامین مالی نکرد.

این کارشناس اقتصادی درباره افزایش سقف معافیت مالیاتی از 10 میلیون تومان به 12.5 میلیون تومان و اینکه آیا با احتساب نرخ تورم این رقم برای اخذ مالیات مناسب است، اظهار داشت: در تمام دنیا مرسوم است که دولت ها کمک به کسانی که از شرایط اقتصادی رنج می برند. باید کمک کنند یعنی این افراد مشمول مالیات معکوس می شوند و باید از منابع عمومی و ذخایر کشور به این افراد پرداخت شود تا متضرر نشوند. بسیاری از اقتصادهای توسعه‌یافته و بزرگ جهان در دوران کرونا اقداماتی را برای حمایت از خانوارها و مشاغل انجام داده‌اند تا این افراد به دلایلی از سوی دولت‌ها اخراج نشوند و آسیبی نبینند.

وی گفت: وقتی از حقوق بالای 12.5 میلیون مالیات اخذ می شود باید این نکته را در نظر گرفت که خانوارهایی هستند که مجموع درآمدشان به 20 میلیون تومان نمی رسد و در این شرایط دولت نباید از این افراد و خانوارها مالیات بگیرد.

حیدری در پاسخ به این سوال که آیا کف و سقف مالیات بر حقوق رسما مشخص شده است، خاطرنشان کرد: ماده 41 قانون کار مقرر می دارد سبد معیشت باید توسط مراجع ذی صلاح تعیین شود و مراجع ذی صلاح نیز به صراحت مشخص شده اند. . این مراجع هرگز اقدامی در جهت علنی کردن این محاسبات انجام نداده اند، زیرا انجام این محاسبات الزام ایجاد می کند. اگر آستانه های درآمدی اعلام شود، تله فقر کمتر می شود.

وی افزود: در این شرایط به دو نهاد کمیته امداد و بهزیستی مراجعه می کنند و جمعیتی چند میلیون نفری باید تحت پوشش این دو نهاد قرار گیرند، بنابراین دولت در این شرایط باید هزینه های زیادی بپردازد. به همین دلیل است که دولت همواره از اعلام این ارقام اجتناب می کند. این ارقام به صورت غیر رسمی از سوی افراد و نهادها اعلام می شود و دولت این ارقام را نمی پذیرد.

وی با انتقاد از مالیات بر ارزش افزوده ادامه داد: مردم مالیات مستقیم بر دستمزد و همچنین مالیات غیرمستقیم با نام مالیات بر ارزش افزوده می پردازند که تا پایان برنامه هفتم به 13 درصد افزایش می یابد. مردم این مالیات را می پردازند حتی اگر کالا و خدماتی را در ازای آن دریافت نکنند.

این کارشناس اقتصادی افزود: اگر این 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده به کل مالیات اضافه شود، هرکس در آستانه معافیت مالیاتی عملاً 10 درصد مالیات پرداخت می کند، یعنی علاوه بر مالیات متناسب با درآمد خود، مالیات دیگری نیز پرداخت خواهد کرد. مالیات 10 درصدی و این بی عدالتی نسبت به مصرف کننده. وقتی کف درآمد برای پوشش مخارج زندگی باید رقمی باشد که درآمد خالص پس از کسر چقدر باید باشد و این در واقع یک بی عدالتی را نشان می دهد.



رکنا نیوز

اخبار خبرگزاری رکنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا