ای بی اس نیوز/گیلان سرمایه گذاری در تحقیقات علمی، فناوری و نوآوری برای درک بهتر اکوسیستم های دریایی، توسعه شیوه های مدیریت منابع پایدار و حمایت از بخش های اقتصاد آب گامی به سوی حفاظت از محیط زیست است.
رهبر معظم انقلاب در اجرای اصل یکصد و دهم قانون اساسی و پس از نظرخواهی از مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست های کلی توسعه محور دریا را به سران قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند. فرصت.
بر اساس این ابلاغیه، قوه مجریه موظف است با کمک شورای اسلامی و قوه قضائیه و با بسیج نهادهای مسئول، برنامه جامع اجرای این سیاست ها شامل ارائه پیش نویس قوانین، تصویب آیین نامه ها را ارائه کند. و اقدامات اجرایی لازم ظرف مدت شش ماه.
استان گیلان بیش از 270 کیلومتر نوار ساحلی در سواحل دریای خزر از چابکسر در شرق تا آستارا در منتهی الیه غرب استان دارد و با مجتمع های بندری مانند انزلی، کاسپین و آستارا در کنار چمخاله دارد. زیرساخت های اقتصادی و توریستی لازم
اما الزامات توسعه به رهبری دریایی چیست و مسئولان نظام باید بر اساس چه استراتژیها و اصولی تصمیمات خود را در تدوین سیاستهای خود قرار دهند؟
اساساً، توسعه دریایی محور از طریق راهبردها و ابتکارات مختلفی حاصل می شود که استفاده پایدار و مسئولانه از منابع ساحلی و دریایی را در اولویت قرار می دهد.
در ادامه به چند رویکرد کلیدی برای دستیابی به توسعه متمرکز بر دریا اشاره می کنیم.
محور اول مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM) است. این رویکرد شامل برنامه ریزی و مدیریت هماهنگ مناطق ساحلی برای ایجاد تعادل بین توسعه اقتصادی با حفاظت از محیط زیست و رفاه اجتماعی است و می تواند به بهبود کیفیت زیست محیطی، حفظ اکوسیستم های ساحلی، افزایش فرصت های اقتصادی و اجتماعی و کاهش خطرات طبیعی کمک کند.
اگرچه طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی با سه رویکرد اساسی حفاظت، توسعه و یکپارچه سازی با بهره گیری از ظرفیت های مشارکتی جامعه محلی و سازمان های ذیربط تصویب شد، اما عدم اجرای آن در سواحل سه استان مازندران، گیلان و گلستان. مانع از توسعه سواحل خزر شد.
صرفه جویی در مصرف آب یکی دیگر از محورهای این بخش است. لازم به یادآوری است که این مفهوم بر استفاده پایدار از منابع اقیانوسی برای رشد اقتصادی، ایجاد شغل و حفاظت از محیط زیست با تمرکز بر بخش هایی مانند ماهیگیری، آبزی پروری، گردشگری، انرژی های تجدیدپذیر و بیوتکنولوژی دریایی تاکید دارد.
ایران با داشتن سواحل طولانی در شمال و جنوب، پتانسیل زیادی برای توسعه اقتصاد آبی دارد. ایجاد شغل، افزایش درآمد، بهبود امنیت غذایی و حفظ محیط زیست از جمله مزایای توسعه اقتصاد آب است، حتی اگر تغییرات آب و هوایی، آلودگی آب دریا و درگیری های بین المللی از جمله چالش های این مسیر باشد.
در محور سوم می توان به برنامه ریزی فضایی دریایی (MSP) اشاره کرد. MSP بر حفظ محیط زیست، توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی و امنیت انسانی در مناطق دریایی تمرکز دارد و شامل برنامه ریزی سیستماتیک و جامع فعالیت های انسانی در مناطق دریایی برای به حداقل رساندن درگیری ها، حفاظت از اکوسیستم ها و ترویج توسعه پایدار است. برنامهریزی فضایی دریایی رویکردی فرابخشی است که میتواند به بهبود کیفیت محیطی، حفظ اکوسیستمهای آبی، افزایش فرصتهای اقتصادی و اجتماعی و کاهش مخاطرات طبیعی منجر شود، اما موفقیت آن در گرو همکاری بین نهادهای دولتی، بخش خصوصی و جوامع محلی است.
محور دیگر مدیریت اکوسیستم است. در واقع رویکردی جامع به مدیریت منابع طبیعی است که بر حفظ اکوسیستم ها و خدمات آنها تاکید دارد و حفاظت و احیای اکوسیستم های دریایی را در اولویت قرار می دهد تا پایداری بلندمدت منابع ساحلی و دریایی را تضمین کند و بتواند کیفیت منابع را بهبود بخشد. حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری، افزایش بهره وری کشاورزی و کاهش خطرات طبیعی می تواند به این امر کمک کند.
گردشگری پایدار رویکرد دیگری است که باید در نظر گرفته شود. تاکید بر این نکته مهم است که شیوههای گردشگری مسئولانه باید تشویق شوند که اثرات منفی بر محیطهای دریایی را به حداقل برساند و از جوامع محلی حمایت کند.
کارشناسان معتقدند گردشگری پایدار بر سه اصل اساسی حفاظت از محیط زیست، توسعه اقتصادی و اصل عدالت اجتماعی استوار است تا ضمن احترام به جوامع میزبان و تضمین حقوق و منافع آنها، فرصت های اقتصادی پایدار را برای جوامع محلی ایجاد کند.
به عبارت دیگر، با توسعه و اجرای گردشگری پایدار، میتوانیم از محیط زیست محافظت کنیم، جوامع میزبان را ارتقا دهیم و تجربه گردشگری را برای همه بهبود دهیم.
تاکید می شود یکی دیگر از محورهای الزامات رویکرد مبتنی بر توسعه دریامحور، «مشارکت ذینفعان» است. این به معنای مشارکت جوامع محلی، مشاغل و سایر ذینفعان در فرآیندهای تصمیم گیری است تا اطمینان حاصل شود که طرح های توسعه مبتنی بر دریا فراگیر هستند و نیازهای محلی را برآورده می کنند.
تنظیم و اجرای مقررات زیست محیطی موضوع دیگری است که نباید از آن غافل شد. اجرای قوانین و مقررات برای حفاظت از محیط زیست دریایی و جلوگیری از بهره برداری بی رویه از منابع یکی از اهداف این آیین نامه است.
به منظور بهبود اجرای مقررات زیست محیطی ضمن افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت حفاظت از محیط زیست، باید به دنبال افزایش منابع مالی و انسانی نهادها و بهبود زیرساخت ها نیز باشیم.
بدون شک بدون تحقیق و نوآوری نمی توان از توسعه و پیشرفت صحبت کرد. سرمایه گذاری در تحقیقات علمی، فناوری و نوآوری برای درک بهتر اکوسیستم های دریایی، توسعه شیوه های مدیریت منابع پایدار و حمایت از بخش های اقتصاد آب از جمله اهداف این بخش است.
از مزایای تحقیق و نوآوری می توان به بهبود کیفیت زندگی، حل مشکلاتی مانند تغییرات آب و هوایی، محیط زیست و فقر و ایجاد فرصت های جدید اقتصادی اشاره کرد.
به طور کلی، توسعه مبتنی بر دریا نیازمند یک رویکرد جامع و مشارکتی است که توسعه اقتصادی را با حفاظت از محیط زیست و رفاه اجتماعی از طریق همکاری بین دولت، بخش خصوصی و جوامع محلی متعادل میکند. این شامل ترکیبی از سیاست، برنامه ریزی، مدیریت و مشارکت جامعه برای دستیابی به نتایج پایدار برای مناطق ساحلی و دریایی است که منجر به ایجاد فرصت های اقتصادی جدید، توسعه زیرساخت ها، بهبود کیفیت زندگی جمعیت ها و در نهایت کاهش فقر می شود. .
انتهای پیام
سخنی از مصطفی بلورچی محقق و دانشجوی دکتری معماری