این کارشناس محیط زیست گفت: در ناوگان گازوئیلی با مشکل سوخت نامناسب مواجه هستیم که اسقاط خودروهای دیزلی با مشکل مواجه است که حجم مشکلات این بخش را افزایش داده است و برای رفع این مشکل نیازمند متخصص هستیم. کار و مشورت با مقامات ذیربط». . نباید طرح را رها کنیم یا فقط به اسقاط خودرو توجه کنیم، در نوسازی ناوگان باید به دو نکته اسقاط خودرو و سوخت توجه ویژه داشت.
کیهان پور با بیان اینکه بحث واردات کامیون های فرسوده مطرح شده است، افزود: این موضوع در صورت اجرای صحیح می تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد اما باید توجه داشت که سازمان محیط زیست تنها متولی نظارت و غیره است و دستگاه های متولی باید اهتمام داشته باشند. این موضوع و بررسی های لازم انجام شود.
وی با بیان اینکه سن فرسودگی ناوگان حمل و نقل کشور افزایش یافته است، افزود: هیچ انگیزه ای برای اسقاط خودروها نداشته ایم و با توجه به اینکه کاهش تولید خودرو در کشور نیز اتفاق افتاده است، مردم برای اسقاط رقابتی ندارند. میانگین عمر خودروهای فرسوده 12 تا 14 سال، مینی بوس ها 24 سال است، در حالی که در سایر کشورها عمر خودروهای فرسوده کمتر است.
به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در نشست رادیویی امروز خبرگزاری ای بی اس نیوز در خصوص چالش های پیش روی طرح اسقاط گفت: از سال 97 که واردات خودرو ممنوع شد، همه امکانات مالی برای اسقاط وجود داشت. طرح ماشین مشکل داشت. در کنار این مشکل باید به کاهش تولید خودرو در کشور نیز اشاره کرد که عاملی است که طرح اسقاط خودرو به درستی اجرا نمی شود.
زاوه در ادامه سخنان این مسئول سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه نیازی به ایجاد نهاد جدیدی برای اسقاط خودرو نیست، گفت: بحث اسقاط خودرو یک موضوع اقتصادی است و باید با آن برخورد اقتصادی کرد. در یک برنامه سه تا پنج ساله می توان راه را برای اصول بدیع در اقتصاد سالم و با کاهش تعرفه ها راه را برای واردات خودرو به کشور فراهم کرد.
مهدی کیهان پور، مدیر آلایندگی منابع سیار سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این میزگرد گفت: مشکل اصلی ما در خرابی خودرو این است که ضمانت اجرایی کافی وجود ندارد و به نوعی موضوع تشویقی است. ماده 2 قانون کیفیت هوا، حذف موتورسیکلت را پیش بینی کرده است، اما در نهایت مصرف کننده خود را موظف به این کار نمی داند و حتی حاضر به پرداخت جریمه است اما موتورسیکلت خود را رها نمی کند. اسقاط خودرو کارآمد است.
وی با اعلام اینکه ساختار امروز بازار به نام حمایت از خودروساز وارونه شده است، افزود: باید سازوکارهای لازم برای ورود خودرو به کشور اعمال شود.
وی در ادامه سخنان خود به معادل گواهی سقط جنین اشاره کرد و افزود: این موضوع نیز یک مشکل اساسی است که باید این روند برطرف شود. برای حل این مشکل پیشنهاد دادیم که گواهی سقط به صورت اعتباری و حتی دارای نرخ مشخصی صادر شود تا با این راهکار از چند نرخی شدن گواهی سقط جلوگیری شود.
کیهان پور همچنین پیشنهاد کرد: به ارتقای سوخت ادامه دهیم وزارت نفت پشت طرح توزیع بنزین یورو 4 است و باید توجه داشت که نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور بدون در نظر گرفتن ارتقای سوخت امکان پذیر نیست. سوخت می تواند نتایج خوبی داشته باشد.
وی افزود: ناوگان حمل و نقل عمومی بیش از 20 درصد آلودگی هوا را به خود اختصاص می دهد، اما مهم این است که 50 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی کشور فرسوده شده است.
absnews
این کارشناس محیط زیست افزود: باید در نظر داشت که علاوه بر اسقاط خودرو، به استفاده از سوخت صحیح نیز توجه ویژه ای شود. استاندارد مصرف سوخت در خودروهای دست دوم بسیار بالاست. بنابراین پیشنهاد داده ایم که دارندگان خودروهای فرسوده می توانند با گواهی اسقاط در طرح پیش فروش خودروسازان شرکت کنند.
زاوه در ادامه سخنان کیهان پور بیان کرد: ماهیت قانون اسقاط خودرو باید از حالت تشویقی خارج شود و برای عدم اجرای آن اقدامات تنبیهی انجام شود. مشکل اصلی ما این است که اگر مردم خودرو را اسقاط نکنند باید جریمه بپردازند، اما با توجه به کاهش تولید و افزایش قیمت خودرو، پرداخت این جریمه ها برای مردم منطقی تر از اسقاط شده است. ماشین. چرا وقتی بارنامه صادر می شود و حتی سوخت واریز می شود، یک نفر باید کامیون فرسوده خود را اسقاط کند؟ برای رسیدگی به حادثه رانندگی باید تصمیم درستی گرفته شود.
کیهان پور همچنین گفت: متأسفانه اجاره کاتالیست ها مشکل اساسی ایجاد کرده است به طوری که کاتالیست ها برای معاینه فنی به مراکز MOT اجاره داده می شوند و پس از آن کاتالیست ها پس داده می شود و موتورسیکلت های کاربراتوری نیز نقش بسیار مهمی در آلودگی هوا دارند. در این راستا پیشنهاد می شود نظارت مناسبی بر روند اسقاط خودرو انجام شود و حتی گواهی معاینه فنی مکانیزه نیز مکانیزه شود.
وی افزود: در کلانشهرها بیش از 60 درصد آلودگی مربوط به منابع متحرک است اما نکته جالب اینجاست که در خود تهران 50 درصد آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک است. اما نکته مهم اینجاست که علاوه بر اسقاط خودرو با مشکل سوخت نیز مواجه هستیم.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز