امروزه با بروز اختلالات و قطعی در اینترنت کشور، بار دیگر این سوال مطرح شده است که چرا هنگام بروز اختلال غیرمنتظره در شبکه ارتباطی، شرکت زیرساخت ارتباطی اطلاع رسانی به موقع انجام نمی دهد و معمولاً تنها وقوع اختلال را تایید می کند؟ با کمی تاخیر و پس از رفع مشکل. از کاربران عذرخواهی می کند.
به گزارش ای بی اس نیوز، شبکه اینترنت کشور به ویژه در حوزه اینترنت ثابت صبح امروز و به صورت متناوب دچار اختلال شد. پس از اعلام و گزارش این مشکل از سوی کاربران و رسانه ها، پس از رصد خبرنگاران از شرکت ارتباطات زیرساخت کشور، ابتدا هیچ توضیح رسمی در مورد علت این اختلال داده نشد و تنها روابط عمومی شرکت ذیربط تایید کرده است. این اختلال را به صورت غیررسمی اعلام کرد و به زودی دلیل آن را اعلام خواهد کرد.
در همین راستا یکی از مؤسسات جهانی نظارت بر اینترنت به نام «NetBlocks» در صفحه مجازی شبکه ایکس خود از اختلال در اینترنت در نقاطی از ایران خبر داد که بر این اساس اینترنت ایران برای مدت کوتاهی با اختلال شدید مواجه شد. 57 درصد از سطح نرمال کاهش یافته بود.
پس از گذشت چند ساعت و با وجود گلایههای مداوم کاربران و فعالان اینترنتی مبنی بر کاهش کیفیت اینترنت، شرکت زیرساختهای ارتباطی توضیح مختصری در مورد این اختلال که حتی در صورت عدم توضیح دلیل اصلی باعث قطع دسترسی شده بود، ارائه کرد.
در این اطلاعیه تاکید شده است: به دلیل اختلال در شبکه انتقال استان تهران از ساعت 9:45 الی 10:25، در تامین ترافیک داخلی و بین المللی اپراتورهای کشور وقفه ایجاد شد. شرکت ارتباطات زیرساخت کشور ضمن عذرخواهی از هموطنان به دلیل اختلال ایجاد شده تاکید کرد که خوشبختانه با تلاش همکاران و کارشناسان فنی این شرکت اقدامات لازم انجام و شبکه به حالت عادی بازگشته است و در حال حاضر هیچ گونه اختلالی وجود ندارد. به زیرساخت شبکه ارتباطی
در خصوص شکایات مبنی بر عدم اطلاع رسانی به موقع مدیران اینترنت نیز این سوال مطرح می شود که آیا امکان اطلاع رسانی از ابتدای کار به کاربران صرفاً با اعلام قطعی یا اختلال تا مشخص شدن علت اصلی خرابی وجود ندارد؟ مشکل مشخص می شود و حتی با توضیح دقیق علت اصلی مشکل. آیا علت اصلی مشکل جلوگیری از انتشار شایعات یا سوء استفاده احتمالی برخی رسانه های خارجی در این زمینه بوده است؟ در پاسخ به این سوال می توان ادعا کرد که گاهی اوقات شرکت آسیب دیده منتظر می ماند تا علت دقیق مشخص شود و در صورت رفع سریع مشکل به صورت عمومی اعلام نشود و در مواردی که واقعاً مشخص است مشکل واقعی است. اطلاعیه داده می شود، عمومی می شود.
یا حتی ممکن است اعلام شود که قبل و در زمان بروز چنین اختلالاتی، تغییرات توسط شرکت ارتباطات زیرساخت به شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنتی آسیبدیده اعلام میشود و آنها میتوانند به مشتریان خود اطلاع دهند، اما با توجه به این موضوع، کاربران نیز از این موضوع شکایت دارند. عدم اطلاع رسانی عمومی و به موقع از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و زیرمجموعه آن، شرکت ارتباطات زیرساخت و چرایی برخی مواقع علت دقیق مشکل یا اقدامات انجام شده برای جلوگیری از بروز حادثه، توضیح داده نمی شود.
متأسفانه این وضعیت بارها تکرار شده است، به عنوان مثال در تاریخ 20 شهریور به دنبال اختلال در شبکه ارتباطی در ساعات صبح، ظهر امروز شرکت ارتباطات زیرساخت مشاوره ای صادر کرد و علت این وضعیت را مشکل اعلام کرد. بهبود و گسترش ظرفیت شبکه بود. ارتباطات یک زیرساخت است و بر اساس نیازسنجی و طراحی های قبلی، تجهیزات مورد نیاز تهیه و در روزهای اخیر تعویض و ارتقاء تجهیزات آغاز شده است.
البته اعلام شد به منظور آمادگی اپراتورهای مخابراتی و سایر ذینفعان و مدیریت تردد مسیرهای جایگزین در زمان توقف، قبل از شروع عملیات اجرایی با اپراتورها و ذینفعان اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.
هفته گذشته شرکت ارتباطات زیرساخت کشور پس از شکایت کاربران از کندی اینترنت، خرابی فیبر نوری در خارج از کشور را دلیل قطع برخی از ارتباطات بین المللی از خاک ارمنستان اعلام کرد.
انتهای پیام