معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره نقش آذربایجان در اتصال کریدور شمال – جنوب ایران به روسیه گفت: روس ها اعلام کردند که همزمان با آذربایجان در حال تعامل هستند. که آنها نیز می توانند آنها را به این مسیر هدایت کنند. این توافق سه جانبه باید منعقد شود.
عباس خطیبی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به اینکه حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب، راه آهن رشت – آستارا است، اظهار کرد: در صورت تکمیل این راه آهن، این کریدور شکل می گیرد. یا از بندرعباس به آستارا، با راه آهن یا سایر مسیرهای دریایی که می توانند روسیه را از طریق آستارا متصل کرده و شبکه را تکمیل کنند.
وی در پاسخ گفت: با توجه به شرایط روسیه در جنگ با اوکراین و احتمال اینکه این کشور بخواهد کالا را از طریق ایران انتقال دهد، تا چه حد می توان از این ظرفیت استفاده کرد؟ وی اعلام کرد: هر کشوری به دنبال کوتاه ترین و اقتصادی ترین مسیر برای انتقال نزولات جوی خود است، مسیر کریدور شمال – جنوب در این رویکرد تعریف شد و می خواهد از این مشکل حمایت کند. پس طبیعی است که اگر این جاده تکمیل شود از این راه بیایند و ما بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور درباره نقش آذربایجان در اتصال کریدور شمال به جنوب ایران و روسیه گفت: توافقهای منعقده در خصوص کریدور شمال – جنوب به هم مرتبط نیست. به دو کشور، با چندین کشور مرتبط است. موضوع کریدور شمال-جنوب که در سال های اخیر مطرح شده، همواره یک موضوع سه جانبه بین ایران، روسیه و آذربایجان بوده است و واضح است که آذربایجان نیز باید در این موضوع مشارکت داشته باشد.
خطیبی ادامه داد: به همین دلیل این موضوع در مذاکرات دوجانبه ایران و روسیه برجسته شد. روس ها نیز اعلام کردند که همزمان با آذربایجان در حال تعامل هستند تا آنها را به این مسیر بکشانند تا این قرارداد سه جانبه منعقد شود.
وی پاسخ داد که پس از دریافت پیشنهاد روسیه، خط ریلی رشت – آستارا چه زمانی باید تکمیل شود؟ وی گفت: برای این پروژه حداکثر چهار سال در نظر گرفته ایم و برنامه اجرایی ما به شرح زیر است و معتقدیم امکان پذیر است.
انتهای پیام