یک کارشناس حمل و نقل گفت: مبدا و مقصدی که از طریق کریدور شمال – جنوب و کریدور شرق – غرب به هم متصل می شوند، می توانند به عنوان فرصت های ترانزیتی برای ایران تلقی شوند.
جواد شاهجویی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، درباره فرصت های ترانزیتی ایران اظهار کرد: مبدا و مقصدی را که می توان تصور کرد با دو کریدور عبوری از ایران، اعم از کریدور شمال به جنوب و کریدور شرق به غرب به یکدیگر متصل می شوند، می باشد. فرصتی برای ایران
وی ادامه داد: دو کشوری که می توانند از طریق ایران به یکدیگر متصل شوند، اگر از ایران عبور کنند، از نظر زمانی و هزینه ای به نفع آنها خواهد بود و زمان راحت تری خواهند داشت. این یک فرصت برای آنهاست. جفت های کشوری مانند روسیه-امارات، روسیه-عربستان، هند-گرجستان نمونه های زیادی در این زمینه هستند. همه کشورهایی که در دو انتهای طیف، شمال-جنوب و شرق-غرب وجود دارند، نشان دهنده فرصت هایی هستند که تجارت آنها از ایران جریان یابد و بنابراین از ایران عبور می کند.
شاهجوی همچنین گفت: اگر کشورها مسیر ساده ای برای حمل و نقل دریایی داشته باشند، عموماً از حمل و نقل دریایی به زمینی روی نمی آورند. هزینه و مزایای فرآیند حمل و نقل اقیانوسی برای مشاغل با حجم بالا بیشتر است. اما برخی از کشورها در تلاش هستند تا تجارت خود را روی زمین بگذارند. این به مسائل مختلفی مرتبط است. یکی از مسائل ممکن است کوتاه شدن زمان تحویل و کاهش هزینه ها باشد، اما مسائل دیگری از جمله محدودیت های ژئوپلیتیکی وجود دارد که کشورها را وادار می کند برای تجارت بین المللی به حمل و نقل زمینی تکیه کنند.
وی افزود: در حوزه حمل و نقل زمینی، بین ریلی و جاده ای، اگر بخواهیم از منظر کشوری به آن نگاه کنیم، به نفع ما است که جاده هایمان مستهلک نشود، سوخت یارانه ای کمتری به خارجی ها بدهیم. حمل و نقل و ترانزیت بیشتر حمل و نقل زمینی. کالا از طریق شبکه ریلی البته از نظر صاحب کالا فرقی نمی کند که کالا از طریق ریلی یا جاده ای باشد و بیشتر به نفع میزبان است که کالا از طریق ریل انجام شود. البته افزایش امنیت حملونقل ریلی میتواند برای تجار بینالمللی نیز مفید باشد.
انتهای پیام