مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان در دیدار با وزیر صنعت، تجارت و انرژی منطقه آستاراخان روسیه در خصوص توسعه همکاری های بندری و دریایی و عملیات منظم حمل و نقل دریایی در خزر، ایجاد ترانزیت گفت وگو کرد. ظرفیت ها و فعال سازی کریدور شمال – جنوب و کاهش سطح آب دریای خزر.
به گزارش ای بی اس نیوز، علی اکبر صفایی در دیدار با ایلیا ولینسکی، وزیر صنعت، تجارت و انرژی منطقه آستاراخان روسیه، توسعه همکاری های بندری و دریایی و حمل و نقل منظم دریایی در خزر، ایجاد ظرفیت های ترانزیتی و فعال سازی را بررسی کرد. کریدور شمال – جنوب و کاهش سطح دریای خزر.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این دیدار با تاکید بر اینکه تهران و مسکو در سال های اخیر مشتاق توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی هستند، تاکید کرد: با توجه به دوران همکاری های بندری و دریایی بین بنادر شمال ایران و بنادر منطقه آستاراخان روسیه، فعال سازی تمامی پتانسیل ها و قابلیت های موجود. تجارت بین استان های شمالی ایران و آستاراخان یکی از اهداف کلیدی دولت سیزدهم محسوب می شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این دیدار افزودن 30 فروند کشتی تجاری به ظرفیت دریایی ایران در دریای خزر و علاقه تهران به ادامه توسعه ناوگان تا ظرفیتهای آستاراخان را مورد تاکید قرار داد و تاکید کرد: ظرفیتهای خالی در بنادر آستاراخان و بنادر شمال ایران نیازمند آغاز تردد کشتیهای حضوری، کشتیهای کانتینری و راهآهن در محدوده بندری هستند.
صفایی با اشاره به بحران کاهش سطح دریای خزر ناشی از کاهش سطح آب ورودی از ولگا به دریا، هشدار داد: در صورت تداوم این وضعیت و رفع نشدن، ابتدا بنادر روسیه، سپس بنادر روسیه. کشورهای دیگر با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.
استقبال از همه اشکال همکاری های اقتصادی و تجاری با ایران
وزیر صنعت، تجارت و انرژی منطقه آستاراخان نیز در این نشست با اشاره به وضعیت جدید ژئوپلیتیکی کریدور شمال-جنوب با توجه به تحولات منطقه، خاطرنشان کرد: از دیدگاه دولت فدرال روسیه، این کریدور به عنوان یک کریدور در نظر گرفته می شود. مسیر اصلی و باید باشد با افق و چشم انداز وسیع، از ظرفیت بازار کشورهای آفریقایی در این کریدور استفاده کنیم.
ایلیا ولینسکی با اشاره به عدم استفاده از کل ظرفیت تجاری بندر آستاراخان تاکید کرد: با توجه به برنامه توسعه مستمر در این بندر، از هرگونه مشارکت اقتصادی و تجاری با شرکای ایرانی استقبال می کنیم.
وی با اعلام ساخت بندر کاملا مکانیزه جدید، ساخت بزرگترین ترمینال بندری، احداث انبارهای جدید و ساخت پایانه کانتینری مدرن در منطقه آستاراخان، تاکید کرد: با در نظر گرفتن رویکردهای توسعه بنادر آستاراخان، دولت سطح همکاری های تجاری را افزایش داد، ایران از روسیه استقبال کرد و ناوگان ایرانی در دریای خزر را افزایش داد.
وی همچنین مشکل عمق آب کانال ولگا را مطرح کرد و تاکید کرد: ولادیمیر پوتین چند ماه پیش در سخنرانی خود در دومای روسیه قول داد به منظور افزایش عمق دسترسی کانال منتهی به بندر آستاراخان به میزان 4.5 متر. برای تسهیل حمل و نقل. کشتی های تجاری به بندر مذکور را می توان به سرعت و به راحتی انجام داد.
وی افزود: سهم بنادر روسیه در دریای خزر از کل تجارت دریایی روسیه با جامعه جهانی کمتر از یک درصد است و اکنون روسیه با افزودن کشتی های کانتینری چند منظوره و با ارتقای عمق آب در تلاش است ظرفیت خود را افزایش دهد. بندر اصلی آن در نوار ساحلی دریای خزر، آستاراخان. افزایش استفاده از ظرفیت کریدور شمال-جنوب.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، در این نشست جلیل اسلامی معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز نشست سه جانبه اخیر ایران، هند و روسیه در تهران در خصوص تسهیل ترانزیت را مورد بررسی قرار داد. در کریدور شمال-جنوب و ایجاد ظرفیت. وی بر ترانزیت از طریق ایران به روسیه و بالعکس از روسیه به کشورهای حوزه خلیج فارس تاکید کرد.
عضو هیئت مدیره سازمان بنادر و دریانوردی از امکان جذب سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل دریایی و تجهیزات بندری و امکان سرمایه گذاری شرکت های روسی در بنادر جنوب ایران برای ایجاد هاب لجستیکی در بنادر جنوب ایران خبر داد. در راستای توسعه حمل و نقل و ترانزیت کالا از جمله مصوبات جلسه سه جانبه است.
انتهای پیام