آلمان بیش از یک میلیون خودروی باتری دار دارد، اما هیچ کشور دیگری نمی تواند از نظر نفوذ وسایل نقلیه الکتریکی بهتر عمل کند.
به گزارش ای بی اس نیوز، خودروهای برقی پاسخی برای بحران آب و هوایی نیستند، اما بخش مهمی از انتقال انرژی به آلایندگی صفر هستند.
خوشبختانه خودروهای تمام برقی روز به روز محبوب تر می شوند. در سال 2022، تعداد خودروهای سواری 100 درصدی برقی در کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به سال 2021، 58 درصد افزایش یافت، از 1.9 میلیون به 3.1 میلیون رسید و بین سال های 2019 تا 2022 بیش از 400 درصد افزایش یافت.
مهمتر از آن، سهم وسایل نقلیه الکتریکی از تعداد کل وسایل نقلیه در اتحادیه اروپا در سال 2021 به 76 در هر 10000 وسیله نقلیه افزایش خواهد یافت، در حالی که در سال 2013 تنها دو مورد در هر 10000 وسیله نقلیه بود.
خودروهای سواری مسئول حدود 12 درصد از کل انتشار دی اکسید کربن اتحادیه اروپا هستند. در فوریه، پارلمان اروپا قانون جدیدی را تصویب کرد که فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را از سال 2035 ممنوع می کند. این قانون اکنون در انتظار رأی نهایی شورای اروپا است که به تعویق افتاده است.
بر اساس گزارش یورواستات، در سال 2013، تنها 52000 خودروی تمام الکتریکی در اتحادیه اروپا وجود داشت. در ابتدا این تعداد به تدریج به 600000 دستگاه در سال 2019 افزایش یافت و از آن زمان به بعد هر سال تعداد خودروهای تمام الکتریکی افزایش یافت. در سال 2022، تعداد آنها از 3 میلیون فراتر خواهد رفت.
سهم خودروهای تمام الکتریکی آمار قابل توجه تری است. در سال 2013، تنها دو خودرو به ازای هر 10000 دستگاه بود. تعداد دستگاه ها به ازای هر 10000 دستگاه در سال 2019 به 24 دستگاه، در سال 2020 به 44 دستگاه و در سال 2021 به 76 دستگاه رسید. اگرچه سهم آنها در حال حاضر محدود است، نرخ افزایش نسبت به دهه گذشته نشان دهنده رشد چشمگیری است. آینده ی نزدیک.
تعداد خودروهای تمام الکتریکی در آلمان از یک میلیون فراتر رفته است. تعداد خودروهای 100 درصد برقی در سال 2022 در چهار کشور اروپایی از 500000 دستگاه فراتر خواهد رفت.
آلمان 1 میلیون و 89 هزار و 854 خودرو، انگلستان 641 هزار و 801، فرانسه 605 هزار و 791 و نروژ 603 هزار و 693 هزار خودرو، پس از آن هلند با 318 هزار و 485، سوئد با 205 هزار و 212 خودرو و ایتالیا 1623 خودرو. هلند نیز 318,000,485 خودرو، سوئد 205,000,212 خودرو و ایتالیا 167,000,213 خودرو داشتند.
نروژ با سهم خود از خودروهای تمام الکتریکی رقابت می کند. از سال 2021، نروژ بهترین نتایج را در پیشرفت خود به سمت صفر شدن آلاینده ها به دست آورده است. در آن سال در نروژ، 15.5 درصد از کل خودروها کاملاً برقی بودند. این نرخ در کل اتحادیه اروپا تنها 0.8 درصد بود.
هلند (2.8%)، دانمارک (2.4%)، سوئد (2.2%) و ایسلند (2.2%) نیز بیش از 2% سهم وسایل نقلیه تمام الکتریکی در سال 2021 داشتند. سهم وسایل نقلیه تمام الکتریکی در بین تمام وسایل نقلیه 1.3% بود. آلمان، 1.2 درصد در بریتانیا و 1 درصد در فرانسه. قبرس، لهستان، بلغارستان و جمهوری چک (هر کدام 0.1٪) کمترین سهم خودروهای برقی با باتری را در اتحادیه دارند، آنها اروپا را داشتند.
سهم خودروهای سواری تمام برقی در میان ثبت نامهای خودروهای جدید، یکی دیگر از شاخصهای مهمی است که نشان میدهد کشورها تا چه حد به سمت آلایندگی صفر پیش میروند. در سال 2021، در اتحادیه اروپا، 8.3 درصد از خودروهای جدید ثبت شده کاملاً الکتریکی خواهند بود. این مقدار در سال 2022 به 12.1 درصد افزایش یافت. چهار خودرو از هر پنج خودروی فروخته شده در نروژ در سال 2022 کاملاً برقی خواهند بود.
نروژ در سال 2022، با سهم وسایل نقلیه تمام الکتریکی در بین تمام وسایل نقلیه جدید، 79٪ ثبت شده است. سوئد (33%)، ایسلند (31%)، هلند (24%) و دانمارک (21%) قرار دارند. این رقم در فنلاند 18 درصد بود که نشان می دهد کشورهای اسکاندیناوی بیشترین موفقیت را در دور شدن از سوخت های فسیلی دارند. اینها همچنین کشورهایی هستند که سهم 100 درصدی خودروهای برقی را بین سالهای 2021 تا 2022 به میزان قابل توجهی افزایش دادهاند.
سهم خودروهای برقی پلاگین هیبریدی در بین تمام وسایل نقلیه در سال 2021 در نروژ بالاترین میزان بود، جایی که 5.9 درصد از کل وسایل نقلیه الکتریکی هیبریدی پلاگین بودند.
تقریباً یک پنجم خودروها در سال 2023 الکتریکی خواهند بود. انتظار میرود که سهم کلی خودروهای سواری برقی با باتری در سالهای منتهی به ممنوعیت اتحادیه اروپا برای خودروهای موتور احتراقی در سال 2035 به میزان قابل توجهی افزایش یابد.
به گزارش یورو نیوز، در سال 2022 بیش از 10 میلیون خودرو برقی در سراسر جهان فروخته شد و پیش بینی می شود فروش این خودرو در سال جاری با رشد 35 درصدی به 14 میلیون دستگاه برسد.
انتهای پیام