سایر موضوعات

تلاش برای بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در ایران / پل آستارا – آستارا بین دو کشور به زودی افتتاح می شود

وزیر راه و شهرسازی از افتتاح پل آستارا – آستارا توسط روسای جمهور دو کشور ایران و آذربایجان در دو ماه آینده خبر داد و گفت: خواستار بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در ایران در دو ماه آینده هستیم. در اسرع وقت.

به گزارش ای بی اس نیوز، مهرداد بذرپاش که به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آذربایجان به باکو سفر کرده است، درباره دستاوردها و اقدامات انجام شده در این سفر گفت: «ایرانراه» یکی از کلان پروژه‌های دولت مردمی است. و در راستای تکمیل زنجیره کریدور شمال از جنوب و شرق به غرب کشور اجرا می شود.

وی گذرگاه ارس را یکی از گذرگاه های رسمی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی دانست و از سوی رئیس جمهور تاکید کرد: این گذرگاه در مجاورت رودخانه ارس قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساخت پل آقبند بر روی رودخانه ارس گفت: ساخت جاده این منطقه نیز توسط ایران انجام می شود که از منطقه آقبند شروع و تا منطقه جلفا ادامه دارد. این گذر یکی از گذرگاه های اصلی و راهبردی درخواستی دو کشور بود که با حضور معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان که رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران نیز هست، عملیات اجرایی آن رسما آغاز شد. . و آذربایجان

بذرپاش گفت: علاوه بر این در خصوص آغاز عملیات اجرایی خط ریلی نزدیک پل آقبند توافق شد تا خط ریلی از منطقه آقبند (از طریق پل راه آهن) وارد خاک ایران شود. ). ساخت این پل ظرف یک سال به پایان می رسد و همزمان، از امروز عملیات اجرایی پایانه های گمرکی دو کشور آغاز می شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در جلسه کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان موضوعاتی مانند پل آستارا – آستارا مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این پل یکی از پروژه های مهم است و امیدواریم تا دو ماه آینده با حضور روسای جمهور دو کشور افتتاح شود زیرا تکمیل این پل ظرفیت های ترانزیتی بالایی را به همراه دارد.

افزایش پروازهای ایران و آذربایجان

به گفته وزیر راه و شهرسازی، افزایش تعداد پروازهای دو کشور در راستای رشد تعاملات و تسهیل در تردد تجار و گردشگران از جمله سوالات مطرح شده در این سفر بوده است. توافقاتی نیز از سوی ادارات نظامی دو کشور حاصل شد که در این سفر پیگیری شد.

بذرپاش با اشاره به توافقات مربوط به وزارت نیرو برای ساخت چندین سد و نظارت بر این توافقات، گفت: سد خداآفرین یکی از سدهای مهمی است که عملیات ساخت آن به پایان رسیده و برخی اختلافات مالی قبلی نیز برطرف شده است. حل شد تا برداشت آب از این سد در سریع‌ترین زمان ممکن آغاز شود.» دو سد دیگر نیز وجود دارد که یکی از آنها با پیشرفت 95 درصدی عملیات استخراج، تا سه ماه آینده آب‌رسانی آغاز می‌شود. سد و نیروگاه دیگری نیز روبه‌رو است. چالش های زیست محیطی و باید از ایران تاییدیه زیست محیطی دریافت کند.

تجارت ایران و آذربایجان آسان تر و ارزان تر می شود

وی گفت: تعرفه تجارت ترجیحی بین دو کشور از دیگر موضوعاتی بود که در این سفر با مقامات جمهوری آذربایجان مطرح شد که در این راستا فهرست کالاها نهایی شد و تفاهم نامه بین مراجع توسعه تجارت منعقد شد. سازماندهی دو کشور برای تسهیل روابط تجاری ایران و آذربایجان در حال انجام است و هزینه کمتری نیز خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در دیدار با رئیس جمهور آذربایجان، آمادگی کامل این کشور برای همکاری با ایران برای تکمیل کریدور شمال – جنوب اعلام شد.

بازرپاش با اشاره به برخی سوء تفاهمات در گذشته گفت: ما خواستار بازگشایی هر چه سریعتر سفارت آذربایجان در ایران شدیم و رئیس جمهور نیز قول داد که این اقدامات در مدت زمان کوتاهی انجام شود. .

“قفقاز صلح” نوید توسعه روابط اقتصادی تهران و باکو را می دهد

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان نیز در دیدار و مذاکره با الهام علی اف با اشاره به شرایط جدید منطقه و ایده صلح قفقاز گفت: صلح قفقاز نویدبخش توسعه ترانزیت است. همکاری ایران و آذربایجان بر اساس ابتکار و برنامه ریزی «جاده ایران» شامل جهش ترانزیتی در کریدور شمال به جنوب و ایجاد کریدور ارس در ایران می شود.

بذرپاش همچنین در دیدار و مذاکره با الهام علی اف بر اهمیت و ضرورت تقویت و توسعه همکاری‌های حمل و نقل و ترانزیتی در چارچوبی جامع، هدفمند و آینده‌نگر با توجه به دغدغه‌های ابتکار راه ایران تاکید کرد و گفت: همسو با طرح های اصلی جمهوری آذربایجان است و می تواند فصل جدیدی از همکاری های ترانزیتی و لجستیکی را برای هر دو طرف باز کند.

وزیر راه و شهرسازی در این جلسه تاکید کرد: طرح جامع ارتقاء حمل و نقل عمومی تا سال 2030 تا 15 میلیون تن در سال در تمامی مقاطع هدف گذاری شده است و باید برنامه عملیاتی آن پیگیری شود.

بذرپاش تاکید کرد: شرایط جدید منطقه و صلح می تواند با افزایش مبادلات اقتصادی و توسعه روابط، آینده روشنی را نوید دهد. در شرایط جدید صلح، گسترش همکاری های راهبردی بین دو کشور ضروری است. در راستای طرح «ایران راه»، کریدور آرس از آقبند به جلفا به عنوان مسیر شرق به غرب در ایران عملیاتی و اجرا می‌شود.

برنامه ریزی برای افزایش حجم ترانزیت در کریدور شمال-جنوب

وی با یادآوری بیانیه سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه در سپتامبر 2022 (شهریار 1401)، موسوم به بیانیه باکو در خصوص توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب، از این توافق به عنوان یک مدل جامع، هدفمند و آینده نگر یاد کرد. بیان کرد: این بیانیه شامل حوزه‌های کلیدی ضروری و مهم برای ظرفیت‌سازی، ارتقاء و اقدامات تحولی طرفین در راستای توسعه همکاری‌های همه جانبه و محدود به کریدور شمال-جنوب نیست.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در این راستا آمادگی خود را برای برگزاری نشست کشورهای عضو کریدور شمال – جنوب با عنایت به نشست سه جانبه ایران و هند روسیه در تهران اعلام می کند. (14 ژوئیه 1402 – 5 جولای 2023) در تهران.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان گفت: در برنامه پنج ساله توسعه آینده کشورمان، رشد تحول ترانزیت و لجستیک و شاخص‌های عملکرد آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که فرصت ارزشمندی برای توسعه است. روابط بین دو کشور.

بذرپاش در بخشی دیگر از سخنان خود خواستار برداشت آب از سد خداآفرین بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در 240 کیلومتری شمال شرق شهر تبریز، حد فاصل پل خداآفرین تا روستای ساریجالو.

توسعه تجارت نفت و گاز با همکاری ترکمنستان

رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی همچنین بر توسعه تجارت نفت و گاز با ترکمنستان تاکید کرد.

بذرپاش با اشاره به تمایل ایران برای تسهیل سرمایه گذاری و حضور تجار در ایران، خواستار تشکیل کارگروهی برای شناسایی موانع موجود در روابط اقتصادی دو کشور، رفع موانع مبادلات بانکی و اعلام آمادگی برای ادامه همکاری در این زمینه شد. وی بر حوزه های نفت و گاز، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشاورزی و ساخت شهرهای صنعتی، احیای بازارچه مرزی آستارا و احداث مشترک سدها تاکید کرد.

در این مذاکرات رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان در خصوص حمل و نقل پروژه آستارا – آستارا، ساخت پل آقبند، تسهیل تردد ناوگان ایرانی در آذربایجان و لزوم توسعه همکاری ها بحث و تبادل نظر کرد. در زمینه اقتصادی حوزه حمل و نقل دریایی چهره به چهره در دریای خزر.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا