ای بی اس نیوز/ مرکز مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: به دنبال تحول هستیم و با توجه به اینکه از نظر منابع رتبه چهارم را داریم رتبه چهارم صادرات سنگ را هدف گذاری کرده ایم و باید به این نقطه برسیم.
علی جودکی شامگاه چهارشنبه 14 مهرماه در نشست خبری که به مناسبت پانزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در فرمانداری محلات برگزار شد، گفت: نمایشگاه بین المللی سنگ ایران تقریبا تنها مرکز نمایشگاهی 100 درصد خصوصی است. در کشور. این نمایشگاه برای رسیدن به این مرحله که بیش از 30 هزار تن سنگ در چهار روز به نمایش گذاشته می شود بسیار عالی عمل کرده است که در نمایشگاه های مشابه خارجی و داخلی دیده نمی شود. این نشان دهنده گام های بزرگی است که در 14 دوره قبل برای بین المللی شدن نمایشگاه برداشته شده است.
وی ادامه می دهد: اگر این نمایشگاه که توسط بخش خصوصی ایجاد شده در بوروکراسی بخش دولتی قرار می گرفت به این مرحله نمی رسید. ما هنوز به نتیجه نهایی یا هدف نهایی نرسیده ایم و کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. بخش خصوصی به دنبال ارائه شرایط بهتر است و بخش دولتی باید در این زمینه کمک کند.
وی افزود: با همکاری بخش خصوصی دو طرح برای برگزاری این نمایشگاه پیشنهاد شده است. تاکنون تلاش کرده ایم نمایشگاه را به سالن نمایشگاه و مرکز عرصه سنگ کشور تبدیل کنیم که این امر نیازمند همکاری وزارت امور خارجه و سازمان توسعه چین است. با ایجاد این نمایشگاه دائمی، تجار خارجی در این نمایشگاه تمام پتانسیل سنگ کشور را مشاهده خواهند کرد و نیازی به بازدید از معادن کشور نیست.
جودکی بیان کرد: تقریبا تمامی استان های دارای معادن سنگ تزئینی و تقریبا تمامی معادن دارای ظرفیت صادراتی در نمایشگاه حضور دارند. بدین ترتیب این نمایشگاه در طول سال به صورت مستمر فعال خواهد بود. با تکمیل پایانه صادراتی و راه اندازی گمرک، صادرات از این نقطه صورت می گیرد و با ایجاد امکان عرضه مستقیم از دلالی جلوگیری و اقتصاد منطقه را به دنبال خواهد داشت.
وی بیان کرد: حدود 11 درصد از سنگ های تزئینی دنیا را در اختیار داریم اما سهم ما در این زمینه کمتر از نیم درصد است که نشان می دهد نیاز به تلاش بیشتری داریم. اگر این اقدامات در فضای نمایشگاهی به درستی انجام شود و دولت نیز از آن حمایت کند، تمامی معادن سنگ کشور برای تامین سنگ در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و این امر موجب رونق اقتصاد منطقه و کشور می شود.
وی ادامه داد: از نظر میزان ذخایر سنگ های تزئینی رتبه چهارم و از نظر تنوع سنگ های تزئینی رتبه اول را در دنیا داریم اما برخی مشکلات مانند فرآوری و قوانین دست و پاگیر مانع از این می شود که بتوانیم تا ظرفیت کامل خود را به بازارها ارائه دهیم. این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی برای کشور است زیرا پس از نمایشگاه های برزیل، چین، هند و ایتالیا در رتبه پنجم بین المللی قرار دارد و برای فعالان سنگ در سراسر جهان شناخته شده است.
مدیرکل سمت استان افزود: با هماهنگی وزارت بازرگانی از بیش از 20 سفیر برای بازدید از نمایشگاه دعوت کردیم و بیش از 25 بازرگان از کشورهای خارجی برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کردند. این نمایشگاه باعث ارتقای جایگاه شهرستان نیم ور، شهرستان محلات و استان مرکزی می شود. حضور افراد غیر بومی برای بازدید از نمایشگاه می تواند به بهبود اقتصاد منطقه و شهر کمک کند.
وی تصریح کرد: مجوز نمایشگاه بین المللی صادر شده و مشاوران تجاری کشور که قصد برپایی در کشورهای هدف را دارند در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و اقدامات لازم را در زمینه بازاریابی در بازارهای هدف انجام خواهند داد.
جودکی گفت: میز متخصصان سنگ کشور با حضور مقامات ارشد کشوری در محل نمایشگاه برگزار می شود. وظیفه میز سنگ شناسایی تنگناها و مشکلاتی است که هر لحظه در زمینه صادرات سنگ وجود دارد. مسئولیت سفره سنگی بر عهده استان مرکزی گذاشته شد و در سال های اخیر تقریباً در تمامی مناطق سنگ خیز کشور این سفره ساماندهی شده است.
وی بیان کرد: در حوزه نمایشگاهی گام های خوبی در حال انجام است و حضور اساتید بین المللی در نمایشگاه خواهیم داشت که به توسعه آموزش کمک می کند. یکی از تفاوت های نمایشگاه امسال وجود ماشین آلات فرآوری و به نمایش درآمدن آخرین تکنولوژی ها و ماشین آلات است.
وی با بیان اینکه در زمینه تولید و فرآوری سنگ مشکلات زیادی وجود دارد و برخی ماشین آلات فرسوده هستند، ادامه داد: به روز رسانی تجهیزات نیازمند همکاری بانک های عملیاتی و تامین سرمایه در گردش و سرمایه ثابت است تا واحدهای فرآوری بتوانند ماشین آلات خود را به روز کنند. . در این صورت در تولید صادرات محور موثر خواهند بود. نکته دیگری که در نمایشگاه امسال مورد تاکید جدی قرار گرفته است حضور جدی تر ماشین آلات خواهد بود. شرکت تجهیزات هپکو، تعمیرات هسکو و شرکت های واردکننده ماشین آلات غیرقابل تولید داخل در این نمایشگاه حضور خواهند داشت تا معدنچیان از سراسر کشور بتوانند برای مشاهده این توانایی ها، قراردادهایی را که دارند منعقد کنند.
وی گفت: اولویت اول ما در سیاست اقتصادی کشور استفاده از انرژی ملی است. هپکو در سال های اخیر نشان داده است که می تواند با بازگشت به چرخه تولید پاسخگوی نیاز کشور باشد. امیدوارم با رفع مشکلات بتوانیم برند هپکو را به صدر برندهای داخلی و بین المللی برگردانیم. ما از همه کسانی که در حوزه معدن فعالیت دارند، چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی دعوت کرده ایم تا بتوانیم پانزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ را به شکلی کاملا متفاوت با دوره های دیگر برگزار کنیم.
وی ادامه داد: از طریق آسیب شناسی مشکلات سال گذشته شناسایی شده و امیدواریم در نمایشگاه امسال شاهد این مشکلات نباشیم. امیدواریم نمایشگاه سنگ ایران را در سطح بین المللی ببینیم و پس از کسب رتبه جهانی به دنبال ارتقای جایگاه آن باشیم و بر آن باشیم که روزی اولین نمایشگاه جهان باشیم که دستیابی به آن دور از دسترس نیست.
وی افزود: بخش دولتی تمام تلاش خود را به کار گرفت تا نمایشگاه در شرایط خوبی برگزار شود. از وزیر صمت و دو وزیر دیگر برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده بود اما حضور معاون امور معادن وزارت صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت در نمایشگاه قطعی شد.
مدیرکل صمت استان بر ایجاد تقاطع های غیرهمسطح در داخل محوطه نمایشگاه تاکید کرد و گفت: مشکلاتی در این محدوده وجود داشته که در حال رفع است. معدنچیان نیز از همکاری های لازم در زمینه تامین تجهیزات بهره مند خواهند شد. زیرساخت های دیگر مانند هتل ها باید برای این کار بزرگ تقویت شود. امیدواریم علاوه بر نمایشگاه سنگ، بخش گردشگری نیز فعال شود و مهمانان خارجی از مکانهای مختلف و ظرفیتهای گردشگری محلات دیدن کنند.
وی بیان کرد: اینها سفیران فرهنگی شده اند و می توانند به رشد گردشگری شهرستان محلات کمک کنند و این می تواند یکی از اهداف پنهان نمایشگاه سنگ باشد. شهرستان های محلات و دیلیجان می توانند از این فرصت استفاده کرده و اقتصاد خود را توسعه دهند. امیدواریم امسال مشکل زمین و سند پایانه صادراتی مرتفع شود و تا سال آینده نمایشگاه دائمی، سالن نمایشگاه و پایانه صادراتی تشکیل شود.
وی با اشاره به نقش بزرگ خبرنگاران در حوزه اطلاع رسانی برای نمایشگاه ادامه داد: ما به دنبال تحول هستیم و با توجه به اینکه رتبه چهارم منابع را داریم رتبه چهارم صادرات سنگ را هدف گذاری کرده ایم و باید به این نقطه برسیم. .
جودکی افزود: خام فروشی در زمینه سنگ تزئینی وجود ندارد چرا که 50 درصد کار فرآوری در معادن انجام می شود و سایر اقدامات در واحدهای فرآوری سنگ انجام می شود. بنابراین صادرات سنگ کوپ فروش ناخالص محسوب نمی شود. بیش از 45 درصد از صادرات ترکیه را سنگ کوپ تشکیل می دهد و این در سراسر جهان رایج است.
وی گفت: رویکرد نمایشگاه های بین المللی افزایش صادرات کالا است. تاکید ما بر معرفی دستگاه های درمانی، همگامی با فناوری های روز دنیا است تا بتوانیم در بازارهای بین المللی حضور داشته باشیم. بنابراین رویکرد اصلی نمایشگاه های بین المللی صادرات محور است. مبنای رشد تولید و کنترل تورم توسعه صادرات است و باید با تولید کالاهای صادراتی توان رقابت در بازار جهانی را به خود بدهیم.
وی گفت: نمایشگاه سنگ نیمور هر ساله از نظر تعداد شرکت کنندگان، تنوع سنگ ها و تعداد بازدیدکنندگان متخصص افزایش کمی و کیفی دارد. حاصل چهارده سال نمایشگاه این است که نمایشگاه بین المللی سنگ ایران پنجمین نمایشگاه بزرگ سنگ جهان است. اعلام تمایل 25 کشور جهان برای شرکت در نمایشگاه، نقطه اوج چهارده مرحله سازمانی و کار تیمی قوی است.
مدیرکل صمت استان مرکزی ادامه داد: یکی از فناوری های روز دنیا تولید کاغذ از سنگ است. سنگ های قابل استفاده به عنوان خمیر کاغذ در شهر محلات بسیار مناسب است. امیدواریم با رفع ایرادات این واحد و تکمیل زنجیره بتوانیم از این قابلیت نیز استفاده کنیم.
وی افزود: در حوزه ماشین آلات از سال گذشته اقداماتی با همکاری معاونت فناوری ریاست جمهوری انجام شده است. ظرفیت ماشین سازی سنگ خوبی در کشور وجود دارد. در این نمایشگاه علاوه بر دعوت از ماشین سازان داخلی، از توانمندی های خارجی نیز استفاده شد. ایجاد پایانه صادراتی با هدف استفاده از ظرفیت نمایشگاه بین المللی سنگ در طول سال در حال انجام است.
وی تصریح کرد: در حوزه صنعت و معدن مقوله ای به نام مسئولیت های اجتماعی وجود دارد. معدن کاران در این منطقه حضور زیادی دارند و وجود این تعداد معدن قطعا بر اقتصاد منطقه تاثیرگذار خواهد بود.
جودکی خاطرنشان کرد: سه عنصر اساسی سنگ، گل و ماهیان زینتی در منطقه محلات و نیم ور وجود دارد که اقتصاد منطقه از این سه قابلیت بهره مند است، اما ممکن است برخی از مسئولان کاستی هایی داشته باشد.
انتهای پیام