پنجشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۴

آیا کریدور شمال-جنوب توجیه اقتصادی دارد؟

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها گفت: هزینه ترانزیت از کریدور شمال – جنوب 30 درصد ارزان‌تر از کانال سوئز است و پیش‌بینی می‌شود 2.6 میلیون تن کالا جابه‌جا شود و 530 هزار بار حمل و نقل شود. مسافران سال اول ساخت این خط ریلی را توجیه می کند.

به گزارش ای بی اس نیوز، کریدور شمال – جنوب که گذرگاه راهبردی و مهمی برای کشورهای واقع در مسیر این کریدور یعنی روسیه، ایران، آذربایجان و هند و همچنین کشورهای حاشیه این کریدور محسوب می شود، می تواند نقش آفرینی کند. با اجازه دادن به کشورها برای بهره مندی از اثرات مثبت این کریدور. در عین حال برخی از همسایگان مانند قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان تا حدودی محصور در خشکی هستند و مجبورند کالاهای خود را از طریق ایران حمل کنند تا به دریا برسند، از این منظر استفاده از کریدورهای ایران از جمله کریدور شمال به جنوب، بسیار مهم هستند.

اهمیت جاده شمال به جنوب از دید مقام معظم رهبری پوشیده نیست. آیت‌الله خامنه‌ای در فروردین ماه امسال، «استفاده از موقعیت حساس و ممتاز جغرافیایی کشور برای حمل‌ونقل بین‌المللی، به‌ویژه در مسیر شمال به جنوب» را خواستار چند اقدام کلیدی برای جهش اقتصادی شدند. همچنین اخیراً رهبر انقلاب در حضور در سیستان و بلوچستان فرمودند: با وجود کارهای زیادی که انجام شده است، مسئولان باید خدمات رسانی به منطقه از جمله ایجاد مسیر راه آهن شمال به جنوب را به طور جدی تقویت و گسترش دهند. استان. و تضمین حق آبه مردم یکی از وظایف ضروری است.

این سوال نیز مورد توجه وزیر راه و شهرسازی است. مهرداد بذرپاش آذرماه سال گذشته و در زمان فعالیت در این وزارتخانه، تکمیل کریدور شمال – جنوب را از اولویت های کاری خود دانست و گفت: برای تکمیل این کریدورها به دنبال منابع هستیم زیرا منابع فعلی برای تکمیل آنها کافی نیست. . نگاه دولت به رونق بخش حمل و نقل است و در اغلب مذاکرات با کشورهای خارجی به ویژه با کشورهای همسایه، این موضوع در محور مذاکرات طرفین قرار دارد.

بیشتر بدانید

عزم برای تکمیل کریدور شمال-جنوب

نقش راهبردی کریدور شمال – جنوب در آینده اقتصاد ایران

وی با بیان اینکه زنجیره کریدور شمال – جنوب در دولت سیزدهم تکمیل می شود، گفت: تکمیل کریدور شمال – جنوب با تکمیل راه آهن رشت – آستارا منابع قابل توجهی را برای کشور به همراه خواهد داشت. به همین دلیل است که پروژه رشت – آستارا اکنون توسط وزارت راه و شهرسازی ادامه دارد.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری نیز با اشاره به اهمیت این پروژه گفت: کریدور شمال-جنوب نه تنها برای ایران و روسیه بلکه برای همه کشورهای آنجا فواید زیادی به همراه خواهد داشت. این مسیر شرق و جنوب آسیا را به قفقاز و شمال اروپا متصل می کند و مظهر همکاری و همگرایی تجاری و اقتصادی بین همه این کشورها خواهد بود و این همکاری ها بیشتر توسعه می یابد.

هزینه ترانزیت از طریق کریدور شمال-جنوب 30 درصد ارزان تر از کانال سوئز است.

اما اخیراً عباس خطیبی – معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل – درباره مزیت استفاده از شمال-جنوب گفت: مطالعات سازمان توسعه اقتصادی، میزان کاهش زمان و هزینه ترانزیت از کریدور شمال-جنوب و راه آهن. کشورهایی که از این کریدور عبور می کنند اعلام کرده اند که این کریدور حدود 30 درصد ارزان تر از کانال سوئز است.

با توجه به او؛ احداث راه‌آهن رشت – آستارا علاوه بر اهداف و منافع اقتصادی، منافع راهبردی ملی را در روابط بین‌الملل، تسهیل تجارت و مبادلات و همبستگی بین کشورها، تقویت امنیت ملی و هم افزایی زنجیره‌های ارزش داخلی و توسعه مناطق مرزی نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خطیبی راه آهن رشت – آستارا را یک پروژه بزرگ راهبردی، ملی و بین المللی دانست و گفت: احداث راه آهن رشت – آستارا به عنوان تکمیل کریدور شمال – جنوب به رسمیت شناخته شده است. به عنوان یکی از پروژه های مهم ریلی ملی و بین المللی قابل استفاده بوده و استفاده از آن برای کشور و منطقه تحول آفرین است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها به بررسی جهت‌گیری راه‌آهن رشت – آستارا مبنی بر جابجایی بین‌المللی کالا و مسافر پرداخت و اعلام کرد: برنامه‌ریزی‌هایی برای اهمیت زیادی در حمل‌ونقل بین‌المللی به لحاظ منافع راهبردی ملی، وجود دارد. روابط بین الملل و تسهیل تجارت و مبادله و همبستگی کشورها نیز مهم است و موجب ارتقای امنیت ملی، ارتقای منافع کشورهای منطقه و ارتقای علم و فناوری می شود.

وی احداث راه آهن رشت – آستارا را با توجه به مزایای انشعاب غربی این پروژه بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: علیرغم وجود خطوط ریلی در شاخه های شرقی و مرکزی کریدور ریلی شمال – جنوب، رشت. -خط راه آهن آستارا در شاخه غربی برای ارتباط با کشورهای منطقه قفقاز ضروری است. اشتراک با کریدور جنوب غربی که خلیج فارس را به گرجستان و دریای سیاه متصل می کند، حجم بالای تقاضای حمل و نقل در مناطق غربی روسیه و فاصله کوتاه تا اروپا بسیار قابل توجه است. یکی دیگر از مزیت‌های راه‌آهن رشت-آستارای غربی، کوتاه‌تر بودن مسیر در کشورهای میانی و کاهش تعداد کشورهای واسطه از دو کشور ترکمنستان و قزاقستان به جمهوری آذربایجان است.

چرا احداث خط ریلی رشت – آستارا توجیه می شود؟

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های کشور استفاده از ظرفیت های مرز آستارا در تجارت بین المللی را از دیگر اهداف این مسیر ریلی اعلام کرد و توضیح داد: پیش بینی جابه جایی 2.6 میلیون تن بار. در سال اول و 6.8 میلیون تن در سال 20 بهره برداری و جابه جایی 530 هزار مسافر در سال اول و یک میلیون مسافر در سال بیستم از دلایل احداث این خط ریلی است.

خطیبی قیمت، زمان حمل و اطمینان زمان تحویل کالا را از عوامل موثر بر جذب کالا در ترانزیتی دانست و گفت: سازمان توسعه اقتصادی وابسته به سازمان ملل در خصوص کریدور شمال-جنوب و شرایط ریلی منطقه مطالعاتی انجام و منتشر کرده است. کشورها. در طول مسیر این کریدور که در آن اعلام شده است که زمان و هزینه ترانزیت تقریباً 30 درصد ارزانتر از کانال سوئز است که انگیزه ای قوی برای کالاها برای استفاده از این مسیر است.

وی ملاحظات زیست محیطی را یکی از موضوعات مهم این مسیر ریلی دانست و گفت: با توجه به محیط زیست با ارزش منطقه گیلان و تراکم جمعیت و قابلیت های کشاورزی و گردشگری منطقه، اثرات زیست محیطی و اجتماعی پروژه در عمق. بررسی با همکاری سازمان محیط زیست انجام شد و با در نظر گرفتن مزایا و معایب مسیرهای قابل اجرا، این مسیر مناسب‌تر تشخیص داده شد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها افزود: مسیر انتخابی بر اساس رویکرد کمترین خسارت به مزارع و مشاغل و استفاده بیشتر از زمین‌های کشاورزی بوده و به همین دلیل احداث حدود 40 کیلومتر پل انجام شد. در طول مسیر با هدف توجه به مقصد جاده، کاهش حجم مصالح، خاکریزی و رفع گذر کامیون های معدنی در محل پروژه انجام شده است که حائز اهمیت است.

خطیبی با اشاره به بیانیه باکو و قرارداد سه جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در شهریور 1401 ادامه داد: در این بیانیه اهمیت و ضرورت توسعه کریدورهای ترانزیتی شمال – جنوب و نوسازی خطوط ریلی این کشورها در برای جابجایی 15 میلیون تن کالا در سال تا سال 2030 موافقت شد. از نظر داخلی، سیاست های ابلاغی برنامه هفتم توسعه، مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، وجود ردیف اعتباری برای طرح در پیوست شماره یک قوانین بودجه سالانه کشور، اولویت بالای این طرح راه آهن در مصوبه هیات وزیران برای تامین مالی از طریق آزادسازی نفت و مصوبه کمیسیون ترکیه تشریفات مناقصه برای اجرا همگی دلایل مهم و معتبری برای اجرای این پروژه ملی راه آهن با تمامی ملی و ملاحظات بین المللی

انتهای پیام

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *