رئیس پژوهشکده مهندسی خودرو دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه عمر مفید خودروها در سراسر جهان پنج سال است، خودروهای تولید شده در سال 1390 و قبل از آن کارایی لازم را ندارند و معتقد است: سازمان استاندارد باید دارای یک مرکز راهبردی باشد و در تبیین استانداردها باید به فکر طراحی محصولات جدید با بسترهای جدید بر اساس شرایط جامعه باشد.
به گزارش ای بی اس نیوز، عصر دیروز (عصر یکشنبه) محمدحسن شجاعی فرد با حضور در یک برنامه تلویزیونی در خصوص ایمنی و کیفیت خودروها، گفت: مشکلی که متاسفانه از نظر استاندارد با آن مشکل داریم این است. که استانداردهای جهانی مطابق با نیازها باشد: جامعه و منطقه طراحی شده است. مثلاً اگر در کشوری آفتاب و نور کم باشد، روشن بودن چراغ ها (DAYLIGHT) استاندارد در نظر گرفته می شود، اما در کشور ما که در تمام طول سال آفتاب داریم، استاندارد (DAYLIGHT) چندان مرتبط نیست. اما یکی از استانداردهای 85 است و برای برخی از خودروهای ما نیز در نظر گرفته شده است.
وی افزود: 80 میلیون خودرو در سال 2022 تولید می شود که بیش از 60 درصد از این تعداد 85 دستگاه فاقد استانداردهای اروپایی بوده است. اما از سوی دیگر استانداردهای غیرضروری مانند نمایشگر فشار باد لاستیک را ضروری می کنیم، اما سایر چالش ها نادیده گرفته می شوند. در واقع باید شرایط را در نظر گرفت و با توجه به شرایط و نیاز کشور، استانداردها را به ضروری ترین استانداردها اعمال کرد. آمار تصادفات در کشور ما زیاد است و اقدام خوب سازمان استاندارد، در نظر گرفتن تست عابر پیاده به عنوان یکی از استانداردهای لازم است.
قائم مقام دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: به محض اینکه روسیه مشمول تحریم های اروپا شد; حذف تقریباً 40 استاندارد از 85 استاندارد؛ چون فکر می کرد ما نمی توانیم خودروهایی تولید و عرضه کنیم که همه این استانداردها را داشته باشد، بنابراین قیمت ها بالا می رود.
در دنیا خودروی اقتصادی حرف اول را می زند
شجاعی فرد تاکید کرد: سازمان ملی استاندارد باید مرکزی راهبردی داشته باشد تا استانداردهای لازم را با توجه به شرایط جامعه تعریف و تبیین کند. مهم این است که به هر حال در دنیا خودروی اقتصادی حرف اول را در بین مردم می زند. 80 درصد بازار ایران را خودروهای زیر 6000 دلار تشکیل می دهند و از این گذشته، عموماً مشتری ندارند. حالا اگر چند استاندارد اضافه کنیم و به 85 پایبند باشیم، نه تنها کمکی به ایمنی نمی کند، بلکه حداقل 1500 دلار به قیمت خودروها اضافه می کند.
رئیس پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: وقتی می خواهیم خودرویی با پلت فرم ۴۰ ساله با تغییر نام استانداردها را رعایت کند، باید قطعاتی به آن اضافه شود. که وزن این خودرو افزایش می یابد و با چالش های بیشتری مواجه می شود (افزایش وزن، مصرف سوخت و آلایندگی نیز افزایش می یابد) و استاندارد را پاس می کند. مثل پرایدی که 10 سال پیش اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: در دنیا کسانی که به دنبال خودروی اقتصادی هستند باید سه عنصر وزن کم، قیمت پایین و کیفیت بالا را داشته باشند. بنابراین یک پلت فرم قدیمی نمی تواند در استاندارد گنجانده شود، بنابراین ما آن را اصلاح کرده ایم. در واقع باید کاری کنیم که محصول جدیدی طراحی کنیم. نه اینکه از نظر ظاهری یک خودرو از بازار خارج شود، اما پس از مدتی دوباره با نامی جدید وارد بازار خواهد شد.
این عضو هیئت علمی دانشکده خودرو تاکید کرد: عمر مفید خودرو در دنیا پنج سال یا 150 هزار کیلومتر است. اکنون هفت سال و سرانجام ده سال گذشته است. بنابراین تمامی خودروهایی که از سال 2010 تاکنون در اختیار داریم (به خصوص خودروهایی با پلت فرم قدیمی) کیفیت بالایی ندارند و عملکرد لازم را ندارند.
انتهای پیام