مقررات حقوق مسافر تکلیف شرکتهای هواپیمایی و مسافران در صورت تاخیر یا کنسلی پرواز را مشخص میکند و در صورت شکایت مسافران میتوانند موضوع را در پرتال عمرانی سازمان هواپیمایی پیگیری کنند. در عین حال اگر پروازی پنج ساعت یا بیشتر تاخیر داشته باشد، شرکت هواپیمایی موظف است دو برابر قیمت بلیط را به عنوان غرامت به مسافر پرداخت کند.
به گزارش ای بی اس نیوز، بازگشت پروازهای اربعین هم اکنون در حال انجام است; شرایط حاکم بر فرودگاه های عراق، نقص فنی هواپیما و هوای نامناسب و گرم از جمله دلایلی است که این روزها می تواند باعث تاخیر در پروازها شود و در این میان در صورت تاخیر در پروازها، به دلیل حجم پروازها، گاهی اوقات موارد دیگری نیز وجود دارد. پروازها نیز با تأخیرهای قابل تاملی مواجه هستند که نارضایتی مسافران را به دنبال خواهد داشت.
در روزهای اخیر برخی از شرکت های هواپیمایی با مشکلات متعددی مواجه شده اند که باعث تاخیر شده است. در یکی از این پروازها مسافران دو بار به دلیل نقص فنی از سوی شرکت هواپیمایی سوار و پیاده شدند و در نهایت با چند ساعت تاخیر به مقصد رسیدند. مسافران ناراضی تصمیم گرفتند برای احقاق حقوق از دست رفته خود از هواپیما پیاده نشوند.
در ادامه این سوال عباس فرزادانیا – سرپرست دادسرای ویژه فرودگاه های تهران – گفت: بر اساس ماده 2-5 آیین نامه حقوق مسافران، شرکت های هواپیمایی موظف به انجام وظایف مندرج در این آیین نامه هستند و مسافران نیز باید بدانند که چگونه تا در صورت تأخیر از حقوق خود برخوردار شوند یا درخواست کنسلی پرواز شما را از طریق مجاری قانونی مانند دفاتر هواپیمایی و سایت سازمان هواپیمایی کشوری پیگیری کنند.
معاون دادستان تهران گفت: پیاده نشدن از کابین هواپیما در اعتراض به تاخیر پروازها به منظور مطالبه حقوق خود از ایرلاین ها موجب تضییع حقوق سایر مسافران و اختلال در نظم سایر پروازها می شود و از این روزها با افزایش روزافزون ما با تعداد پروازها روبرو هستند، بنابراین عدم تخلیه هواپیما باعث تاخیر انعکاسی در سایر پروازها می شود.
فرزادنیا گفت: از سوی دیگر آیین نامه حقوق مسافر، وظایف شرکت های هواپیمایی و مسافران را در زمان تاخیر یا لغو پروازها مشخص می کند و شرکت های هواپیمایی موظفند در این گونه موارد خدمات لازم را با رعایت مقررات حقوق مسافر به مسافران ارائه دهند.
وی تاکید کرد: مسافران در صورت داشتن شکایت در خصوص تاخیر یا لغو پرواز می توانند از طریق سامانه حقوق مسافر در پورتال سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی caa.gov.ir جهت بررسی، تأمل و پیگیری ثبت کنند.
بیشتر بدانید
قوانین لغو پرواز ایرلاین چیست؟
مسافر می تواند با 2 ساعت تاخیر پرواز را کنسل کرده و قیمت بلیط را دریافت کند
اما در آیین نامه حقوق مسافر چه نوشته شده است؟ حقوق مسافر مجموعهای از خطمشیها، دستورالعملها، استانداردها، قوانین و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دست اندرکاران امور هوانوردی را تدوین میکند و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و احترام به کرامت مسافران است. روند سفر هوایی، و رعایت این مجموعه از حفاظت ها برای همه خطوط هوایی اجباری است. در همین راستا آیین نامه حقوق مسافر در پروازها در فروردین 1393 اصلاح شد و آخرین ویرایش آن در آذرماه سال گذشته ابلاغ شد.
بر اساس این آیین نامه، در صورت وجود تاخیر در پرواز مبدا، بسته به زمان پرواز درج شده در بلیط مسافر و در صورتی که این امر به دلیل شرایط فوق العاده نباشد، حضور نماینده شرکت هواپیمایی الزامی است. در بین مسافران، با آرامش و احترام به اطلاع رسانی. در مورد تاخیر غیرمنتظره پرواز اقدام مناسب انجام دهید.
در صورتی که تاخیر بیش از دو ساعت به طول انجامد، مسافران می توانند پرواز را لغو کرده و قیمت کامل بلیط خود را دریافت کنند. در صورت تمایل مسافر به پرواز، شرکت هواپیمایی باید در اسرع وقت او را با سرویس ایرلاین های دیگر در همان کابین پرواز به مقصد بلیط منتقل کند.
پس از اتمام سفر، مسافر می تواند با ارائه مدارک مثبته مبنی بر خرید بلیط جدید، وجه بلیت خریداری شده در مسیر مورد نظر را از ایرلاین اصلی دریافت کند. استرداد مبلغ ذکر شده ظرف مدت 48 ساعت از تاریخ ارسال و دریافت، توسط شرکت هواپیمایی اصلی الزامی است.
در صورت اطلاع مسافران از تاخیر پرواز تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز، مبنای محاسبه و تعیین میزان تاخیر پرواز، زمان اعلام شده جدید خواهد بود. اما در صورتی که اخطار مذکور پس از زمان مقرر (72 ساعت قبل از پرواز) صورت پذیرد، مبنای محاسبه و تعیین میزان تاخیر پرواز، زمان درج شده در بلیط می باشد.
نکته قابل توجه آیین نامه این است که اگرچه شرکت های هواپیمایی موظفند در صورت تاخیر مسافر را به مقصد مورد نظر برسانند. اما چه در پروازهای داخلی و چه خارجی، اگر پروازی پنج ساعت یا بیشتر تأخیر داشته باشد، علاوه بر رسیدن به مقصد، شرکت هواپیمایی ملزم به پرداخت دو برابر قیمت بلیط به عنوان غرامت به مسافر است.
انتهای پیام