مدیر پروژه واردات خودرو وزارت حراست گفت: حتی یک ریال از پول مردم در این مرحله برای واردات خودرو صرف نمی شود و واردکننده کل پول واردات را به حساب خود که ارز را تامین کرده است، واریز می کند. بر این اساس مردم پس از امضای قرارداد، بخشی از پولی را که قبلا پرداخت شده است، پرداخت می کنند.
وی گفت: تاکنون 26 بانک در این طرح شرکت کرده اند و به بانک ها اعلام کرده ایم که به درخواست مردم برای آنها حساب کوتاه مدت باز کنند تا سود دریافت کنند.
مدیر پروژه واردات خودرو وزارت صمت ادامه داد: قیمت خودروها تا حد زیادی مشخص است یعنی سود قطعی است و قیمت را بدنه حمایت تعیین می کند اما در گذشته واردکنندگان استفاده می کردند. بر اساس شرایط و سودی که تعیین کردند قیمت را تعیین کنند.
وی افزود: تاکنون بیش از 20 شرکت توانسته اند مراحل را طی کنند و مجوز بگیرند و ثبت سفارش نیز با 10 شرکت انجام شده که احتمالا تا قبل از شروع سال جدید به 15 شرکت برسد.
دیغمی گفت: تاکنون 95 هزار درخواست ثبت سفارش انجام شده است.
مجری طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد: پس از تکمیل مراحل ثبت نام، بتوانیم پنج خودرو سه برند را به صورت همزمان عرضه کنیم.
این مقام مسئول در وزارت امنیت گفت: بیشترین واردات خودرو از اردیبهشت تا خرداد 1402 انجام می شود.
وی با اشاره به 500 میلیون تومانی که از حساب مردم مسدود می شود، گفت: این رقم مطابق با اعلام و شرایط شورای رقابت است که مقرر می کند حداقل 50 درصد هزینه خودروی ثبت نام شده اخذ شود. در عمل میانگین کاهشی قیمت خودرو را اعلام کرده ایم.
وی گفت: تاکنون 1200 خودرو وارد کشور شده و تعداد زیادی خودرو در بنادر مقصد یا روی آب در حال انتقال به بنادر سراسر کشور است.
وی افزود: پس از پایان مهلت ثبت نام، بررسی ها آغاز و مراحل قرعه کشی با حضور دستگاه های نظارتی انجام می شود و پس از قرعه کشی، دور تخصیص خودرو مشخص می شود.
ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی و فرانسوی
مدیر پروژه واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: پولی که واردکننده برای واردات خودرو پرداخت کرده، ارز آن مشخص و قیمت آن مشخص است. یعنی قیمت خودرو با نوسان نرخ ارز تغییر نمی کند.
دیغمی گفت: بیش از 96 درصد این ارز از محل ارز تامین می شود که می توان از آن برای واردات خودرو استفاده کرد.
وی گفت: بانک مرکزی در بحث تخصیص ارز همکاری بسیار خوبی داشته و در این زمینه از ارزهای تعهدی استفاده شده و فشاری بر منابع ارزی کشور وارد نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: نرخ ارز در بحث واردات خودرو، نرخ تالار ارز و طلا یا تالار دوم است.
ضیغمی گفت: به دلیل حفظ حقوق افراد و واردکنندگان، نام برندهای خاص را تبلیغ نمی کنیم.
دیغمی گفت: بخشی از هزینه واردات خودرو مربوط به قیمت خودرو است که از کمتر از 10 هزار یورو تا 19 هزار و 900 یورو متغیر است.
این مقام وزارت حریم خصوصی با بیان اینکه تقریباً از همه برندها به جز خودروسازان که ممنوعیت دارند، درخواست دریافت شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون 33 درخواست از 33 شرکت به وزارت حریم خصوصی ارسال شده است و تقریباً همه آنها آنها بیش از یک برند درخواست کردند.
وی گفت: به استثنای خودروهای آمریکایی و فرانسوی که واردات آنها ممنوع است، وزارت امنیت محدودیتی برای واردات ندارد مگر اینکه سفارشی به این وزارتخانه ارسال شود.
وی بیان کرد: در برنامه فعلی پس از رایزنی با دستگاه های ذیربط، عرضه خودرو آغاز می شود و شرط عرضه این است که خودروها استانداردهای لازم را داشته باشند، استانداردهای زیست محیطی داشته باشند و قیمت پایه آنها به تصویب کمیته برسد. ارزش گمرکی رسید
وی ادامه داد: هیوندای النترا نیز مجوز استاندارد و پروانه زیست محیطی را دریافت کرده است و در حال رایزنی با کمیته ارزش گمرکی برای روشن شدن موضوع قیمت پایه آن هستیم و برند فیات نیز مراحل مربوطه را دنبال می کند.
دیغمی ادامه داد: ثبت نام تا ساعت 18 فردا (پنجشنبه) ادامه دارد و تصمیمی برای تمدید ثبت نام گرفته نشده است.
وی گفت: نرخ ارز ETS در زمان ترخیص خودرو مهم است، باید همه هزینه ها مشخص باشد تا مردم و واردکنندگان متضرر نشوند و به همین دلیل قیمت نهایی مشخص نیست.
دیغمی گفت: تاکنون سایپا تنها شرکتی است که تمامی الزامات وارداتی را رعایت کرده و دو خودروی چانگان CS35 پلاس و CS55 آن عرضه می شود.
وی خاطرنشان کرد: مبلغ 500 میلیون تومان در حساب افراد باقی می ماند و به جز دو تا سه روزی که بررسی فرآیندها و قرعه کشی طول می کشد، هر زمان که بخواهند می توانند آن را برداشت کنند. بنابراین ترس از اینکه دولت بخواهد این وجوه را برداشت کند بی اساس است.
وی ابراز امیدواری کرد: 1200 خودرویی که هم اکنون در کشور وجود دارد و بیشتر آن متعلق به سه شرکت ذکر شده است، ظرف مدت یک تا سه ماه به دست مصرف کنندگان برسد.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز