بیش از 90 درصد روان کننده ها و روغن موتورهای مورد نیاز بازار کشور به صورت پایدار توسط شرکت های داخلی تامین و تولید می شود و توسط افراد و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
به گزارش ای بی اس نیوز، مهدی فیضی در میزگرد صنعت روانکار و بازار روغن موتور در ایران و منطقه، مصرف سالانه روانکار در کشور را تقریباً 700 تا 750 هزار تن دانست که از این میزان تقریباً 150 هزار تن است. روغنهای صنعتی و مابقی روغنهای موتور مصرفی هستند وی گفت: بیش از 90 درصد روانکارهای مورد نیاز کشور توسط شرکتهای داخلی به صورت پایدار تامین و تولید میشود و توسط افراد و صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه صنعت روانکار صنعتی وابسته به برخی صنایع دیگر است، گفت: صنعت روانکار بسته به پیشرفت و توسعه ای که در سایر صنایع صورت می گیرد، باید این نیازها را تامین کند. این یکی از وابستگیهای صنعت روغنکاری به صنعت خودرو است، گفت: روغن یک ماده مصرفی است که استانداردها و شرایط فنی آن بسته به شرایط تجهیزات تدوین میشود. به ویژه خودروسازی کشور در دهه ها و اعصار متفاوت بوده است، خودرویی می تواند از یک کشور اروپایی وارد کشور شود و از ما مشخصات بر اساس استانداردهای API یا ACEA که استانداردهای غربی و اروپایی یا چینی است، درخواست می شود. خودروسازانی که تولیداتشان در سراسر کشور سفر میکند، استانداردهای API متفاوتی دارند و ما بهعنوان شرکتهای تولیدکننده روغن موتور در تامین نیازهای ملی و توسعه صادرات پیشتاز بودهایم.
وی گفت: روغن SN5W20 که اخیرا در دهمین نمایشگاه خودرو ایران و سیزدهمین کنفرانس بین المللی موتورهای احتراق داخلی رونمایی شد، مناسب نیازهای فعلی موتورهای تولید داخل از جمله تست موتور و تست عملکرد در خودروسازان داخلی است. . و بر اساس پروتکل آنها تولید و تاییدیه دریافت کرده است، گفت: در حال حاضر نیاز داخلی توسط شرکت های تولید کننده روغن داخلی تامین می شود، برخی از برندهایی که به عنوان برندهای خارجی به فروش می رسند عمدتا در ایران تولید می شوند و حتی روغن پایه نیز از روغن های بزرگ به دست می آید. شرکت های تولیدی که مانند شرکت نفت سپاهان خرید می کنند.
وی افزود: از سال 1396 موضوع قیمت گذاری نفت مشمول سیاست های سازمان حمایت است، این قیمت گذاری باید به گونه ای انجام شود که حمایت های لازم از چهار شرکت اصلی تولید نفت در کشور صورت گیرد. بحث فرهنگ مصرف نیز بسیار مهم است، زمانی که فردی روغن مصرف می کند با توجه به هزینه های خودرو و تجهیزات صنعتی باید بداند که آیا روغنی که می خواهد مصرف کند مطابق با الزامات مصرف استاندارد است یا خیر و در این صورت چهره از آن استفاده خواهد کرد. روغن مناسب
فیضی با اشاره به توانمندی شرکت های ملی تولید نفت گفت: اکنون مارینگی را تامین می کنیم که تا 10 سال پیش شرکت ملی نفتکش و سازمان دریانوردی بخش بزرگی از بازار خارجی را تامین می کردند اما امروز آن را داریم. بخش بزرگی از نیازها و ما آنها را در داخل تولید می کنیم. » همچنین صنایع و نیروگاه های کشور که در گذشته بیشتر نیاز نفت صنعتی خود را از خارج تامین می کردند، امروزه اکثر نیازهای خود را از داخل تامین می کنند و حتی اخیرا نمونه ای از نفت را برای استفاده در تامین برق عراق ارسال کردیم. . گیاهان
در ادامه این میزگرد رضا سلطانی کارشناس صنعت خودرو گفت: روانکارهای تولید شده وظیفه اصلی روانکاری قطعات متحرک در مقابل یکدیگر و در ارتباط با یکدیگر را دارند که البته وظایف دیگری مانند روانکاری را بر عهده دارند. خنک کننده، لرزش و کاهش نویز. وی گفت: در سیستم موتور احتراق داخلی، اگر بخواهیم وظایف اصلی چاه روغن را انجام دهیم، نیازمند تعامل بین خودروساز، روغنساز و موتورساز هستیم.
به گفته وی، چند سالی است که با همکاری شرکت های نفتی ایرانی فعال در حوزه نفت، تلاش می کنیم خودروسازان داخلی را تشویق کنیم تا نام و برند روغن موتور تولید داخل را متناسب با هر خودرو در دفترچه راهنمای خودرو درج کنند. آزمایشات تکمیلی با هدف تعیین بهینه روغن موتور تولیدی در کشور برای هر خودرو باید در بروشور آن پیشنهاد و به مصرف کننده ارائه شود که توسط بزرگترین خودروسازان جهان با همکاری بزرگترین شرکت های نفتی جهانی انجام می شود.
در ادامه، سهیل رشیدی اقدم، مدیر مرکز نوآوری انرژی دانشگاه امیرکبیر، بحث ایجاد بازار برای روغن های تولیدی داخل کشور را موضوعی مهم در داخل و خارج از کشور دانست و گفت: روغن موتور دو نوع است. بالای 70 درصد مواد معدنی و زیر 70 درصد طبقه بندی می شود و اگر بالای 70 درصد باشد در کد خاصی صادر می شود که در حوزه نفت و قیر و فرآورده های نفتی طبقه بندی می شود و اگر کمتر از 70 درصد باشد درج می شود. در بخش چربی ها و سایر مواد
وی با بیان اینکه سال گذشته 478 میلیارد دلار برای روغن موتور، روان کننده ها و گریس های مختلف در سطح جهان هزینه کردیم، گفت: سهم ایران از این بازار بزرگ کمتر از یک درصد است و اکثر برندهای بزرگ و معروف در این بازار حضور ندارند. این یک درصد تولیدکنندگان نفت ایران اغلب به دلیل تحریمها نمیتوانند استانداردهای بینالمللی را مستقیماً دریافت کنند، مجبور میشوند طبق استانداردها کار کنند و به شبیهسازی استاندارد روی بیاورند و شبیهسازی استاندارد نمیتواند الزامات قانونی یا ISO را به طور کامل پوشش دهد.
مدیر مرکز نوآوری انرژی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه بحث بازارسازی بین المللی ایجاب می کند که در فضای دیجیتال بیشتر کار کنیم و تولیدکنندگان نفت ایران تا به امروز ورود قوی و جدی به این حوزه نداشته اند، افزود: دیجیتال میدان بازارسازی به عنوان یک میدان بکر محسوب می شود، هزینه تولید نفت در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار ارزان تر است و می توانیم روغن های مرغوب را با سود کلان صادر کنیم.
با بیان اینکه روغن موتور ایران در سال های اخیر به کشورهای منطقه صادر شده است، برای فروش آن در بازارهای بزرگ باید استانداردهای جهانی را رعایت کرده و راهکاری برای اخذ این استانداردها اتخاذ کنیم. صنعت روانکار پاسخ می دهد و 15 درصد این بازار توسط محصولات خارجی تامین می شود که البته بخشی از آن روانکارهای تخصصی صنایع خاصی است که تعداد محدودی تولید کننده در سراسر جهان نیز دارند.
انتهای پیام