سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در پانزدهمین اجلاس رؤسای راه آهن کشورهای عضو اکو در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی کشور، گفت: کشورهای عضو اکو مستقر هستند. در یکی از حساس ترین مناطق جهان است وی گفت: 10 کشور عضو این سازمان هستند و جمعیت این کشورها بیش از 500 میلیون نفر است که آن را به یکی از مراکز اقتصادی دنیا تبدیل کرده است.
مدیرکل راهآهن ایران، موقعیت ویژه راهآهن جمهوری اسلامی ایران را پل ارتباطی شرق و غرب آسیا و همچنین گذرگاهی بین دو قاره مهم اروپا و آسیا و آبهای اروپایی و آن دانست. همیشه از امنیت و ایمنی بالایی برخوردار است.
وی افزود: بسیاری از کریدورهای ریلی بین المللی در منطقه اکو از مسیر راه آهن ایران عبور می کنند که از آن جمله می توان به کریدور شمال – جنوب، کریدور آلماتی – استانبول – تهران، کریدور آلماتی – بندرعباس، کریدور اسلام آباد – تهران – استانبول و … اشاره کرد. کریدور قزاقستان – ترکمنستان – کریدور ایران (KTI)، کریدور قرقیزستان – تاجیکستان – افغانستان – ایران (KTAI) و کریدور تاجیکستان – ازبکستان – ترکمنستان – ایران – ترکیه.
صالحی در خصوص طرحهای پیشنهادی راهآهن ایران گفت: تسهیل در عملیات گذرگاههای مرزی و تقویت مراکز لجستیکی و ایستگاههای مرزی از جمله برنامههای راهآهن ایران برای افزایش ظرفیت ترانزیتی و حملونقل بینالمللی است.
وی گفت: بهره برداری و احیای جاده سنتی ابریشم از طریق راه آهن و راه اندازی قطارهای برنامه ای چین به ایران در کریدور جنوبی کل راه آهن راه ابریشم در دستور کار ما است و اخیرا توافقات خوبی با راه آهن چین منعقد شده است. و قزاقستان – ایران در خصوص تعرفه قطارهای کانتینری به ایران، امیدواریم قطارهای باری برنامه ریزی شده به ایران تا حدود یک ماه دیگر از سر گرفته شود.
وی بیان کرد: منتظر رقابت حمل و نقل ریلی با مسیر دریایی و راه اندازی این قطار در دو سر بار و در نتیجه صادرات محصولات و کالاهای ایرانی از طریق قطار هستیم.