چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴

60 لکوموتیو باری در دو سال گذشته زمینگیر شده است

نظری گفت: بررسی صورت های مالی سال 1400 فولاد مبارکه نشان از سود 108 هزار میلیارد تومانی از این شرکت دارد که حدود 10 هزار میلیارد تومان آن به صورت مستقیم از فروش گازوئیل ارزان به دست آمده است. دولت می تواند به جای افزایش قیمت گازوئیل، یارانه سوخت از این صنایع سودآور بزرگ دریافت کند و منابع مالی حاصل از آن را به توسعه حمل و نقل ریلی اختصاص دهد یا به نوعی این مشتریان را به سرمایه گذاری هر چه بیشتر در این صنعت تشویق کند. صنعت حمل و نقل ریلی . آهسته. تدریجی

وی قیمت و زمان حمل را دو عامل تاثیرگذار بر صاحبان بار مهم دانست و افزود: هرچه قیمت یا زمان حمل وسیله حمل و نقل کمتر باشد برای صاحبان بار به نفع تر است. طبیعتاً زمان حمل کالا در حمل و نقل ریلی بیشتر از حمل و نقل جاده ای است. بنابراین اگر هزینه حمل و نقل کمتر باشد، حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده ای مزیت خواهد داشت. در حال حاضر به دلیل ارزان بودن قیمت گازوئیل در ایران، هزینه حمل و نقل ریلی و جاده ای تفاوت چندانی ندارد. بنابراین باید طی یک برنامه چند ساله به تدریج قیمت گازوئیل را افزایش دهیم و به قیمت واقعی آن نزدیک شویم.

دبیر سندیکای شرکت های حمل و نقل ریلی ادامه داد: علاوه بر دو راهکار ذکر شده یعنی اصلاح قیمت سوخت و تداوم مشوق های مالی برای سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل ریلی کشور، بهبود مدیریت بهره برداری شبکه ریلی همچنین می تواند منجر به افزایش فرصت سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی کشور شود. در حال حاضر بهره‌وری واگن‌های باری در کشورهایی مانند روسیه، چین، هند و قزاقستان بیش از دو برابر واگن‌های باری ایران است. با کمک برخی اقدامات کم هزینه از جمله کاهش عوارض فنی غیرضروری و همچنین فناوری های نوین مانند بهینه سازی نرم افزار مدیریت مسیر و حرکت قطارها می توان اقداماتی را برای ارتقای بهره وری در حمل و نقل ریلی انجام داد. صنعت. . این اقدامات فرصت کسب درآمد بیشتر برای بخش خصوصی و دولتی ریلی کشور و در نتیجه افزایش فرصت سرمایه گذاری در این بخش را فراهم می کند.

تمام درآمد حاصل از یارانه هنگفت سوخت به عموم مردم نمی رسد

دبیر سندیکای شرکت های حمل و نقل ریلی با بیان اینکه طی دو سال گذشته حدود 60 دستگاه لکوموتیو باری به دلیل ضعف در سیستم نگهداری و تعمیرات این لکوموتیوها و همچنین کمبود مالی بی حرکت و از خدمت خارج شده اند. منابع شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در چنین شرایطی راه آهن سراسری باید هر چه سریعتر مالکیت لکوموتیوهای خود را به بخش خصوصی واگذار کند.

سبحان نظری در گفت وگو با ای بی اس نیوز، بسیاری از مشکلات صنعت حمل و نقل ریلی کشور را ناشی از ایرادات ساختاری در این بخش دانست و گفت: متاسفانه علیرغم تاکید قوانین و اسناد بالادستی بر لزوم خروج از کشور. شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از حوزه این شرکت، مالکیت 70 درصد ناوگان لکوموتیو باری کشور و کلیه لکوموتیوهای مسافری و شنتینگ و مهمتر از آن اختیار مدیریت عملیات و حرکت در شبکه است. یک پایگاه دانش مادی و نیازمند دانش به روز در اختیار این شرکت دولتی است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهای افزایش جذابیت سرمایه گذاری ها در حوزه حمل و نقل ریلی تداوم اجرای مشوق های مالی تعریف شده در این حوزه از جمله یارانه مقرر در ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر است. و همچنین اعطای تسهیلات بلندمدت و کم بهره مانند منابع تبصره 18 قوانین بودجه سنواتی. یکی از مزایای حمل و نقل ریلی این است که سوخت کمتری نسبت به حمل و نقل جاده ای مصرف می کند. بنابراین طبق تعریف یارانه در ماده 12، دولت مابه التفاوت مصرف سوخت را تا زمان مستهلک شدن اصل سرمایه به سرمایه گذاران پرداخت می کند.

تلاش شرکت راه آهن برای گسترش دامنه شرکت های دولتی

وی ادامه داد: از ابتدای سال 2019 تاکنون حدود 60 دستگاه لکوموتیو باری دولتی به دلیل ضعف در سیستم نگهداری و تعمیر این لکوموتیوها و همچنین کمبود منابع مالی جمهوری اسلامی عربستان زمینگیر و از خدمت خارج شده اند. عربستان شرکت راه آهن ایران در چنین شرایطی راه آهن سراسری باید هر چه سریعتر مالکیت لکوموتیوهای خود را به بخش خصوصی واگذار کند.

نظری یکی از راهکارهای کلیدی توسعه بخش حمل و نقل ریلی کشور را تزریق هر چه بیشتر سرمایه بخش خصوصی به این حوزه دانست و گفت: اما تا زمانی که این صنعت از نظر بخش خصوصی به اندازه کافی سودآور شناخته نشود. سرمایه گذاران بخش، چنین رویدادی رخ نخواهد داد. دولت می تواند راهکارهای متعددی را برای افزایش جذابیت سرمایه گذاری در این صنعت اجرا کند. یکی از این استراتژی ها افزایش جذابیت حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده ای از دیدگاه صاحبان کالا است.

نظری بیان کرد: یکی دیگر از مشوق های تعریف شده برای توسعه حمل و نقل ریلی تبصره 18 ضوابط بودجه سنواتی از سال 1395 است که بر اساس آن کمک های فنی و اعتباری، یارانه سود و یارانه یا ترکیبی از منابع بانکی و منابع صندوق توسعه پیش بینی می شود. ملی با تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌های نیمه تمام بخش خصوصی از جمله پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی و ریلی، از طرح‌های تولیدی اشتغال‌زا با اولویت بازسازی و نوسازی صنایع حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه در مجموع راه آهن نتوانسته در بحث تخصیص و دریافت این اعتبارات عملکرد خوبی داشته باشد، افزود: در نتیجه سرمایه گذاران بخش خصوصی در حمل و نقل و همچنین نتوانسته اند از تبصره 18 یا سایر مشوق های مالی بهره مند شوند. این موضوع چالش‌های زیادی را به‌ویژه در بخش خصوصی فعال در حمل‌ونقل ریلی ایجاد کرده است که منجر به عدم تمایل بیشتر به تزریق سرمایه بخش خصوصی برای توسعه حمل‌ونقل ریلی شده است.

دبیر اتحادیه شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین مانع برای بهره‌مندی شرکت‌های بخش خصوصی از یارانه ماده 12، روند طولانی ارائه و تصویب پرونده مربوطه است. پس از تشکیل پرونده و نهایی شدن پرونده توسط شرکت متقاضی، پرونده مذکور باید به تایید سازمان راه آهن رسیده و در نهایت به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ارسال شود. این فرآیند زمان‌بر باعث شد که این کمک هزینه به شرکت‌های بخش خصوصی با چند سال تاخیر پرداخت شود.

انتهای پیام

چه مشوق هایی برای توسعه حمل و نقل ریلی تعریف شده است؟

دبیر اتحادیه صنف شرکت های حمل و نقل ریلی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر همواره متوجه شده ایم که درصد لکوموتیوهای آماده به کار بخش خصوصی و همچنین کارایی آنها نسبت به لکوموتیوهای دولتی مطلوب تر بوده است، اما نه تنها بنگاهی وجود ندارد. برای این کارها اراده خواهد کرد، اما از زمستان سال گذشته شاهد تلاش شرکت راه آهن برای افزایش دامنه تعهدات دولت هستیم. از جمله این اقدامات تلاش برای اخذ مجوز و دریافت تسهیلات از شرکت راه آهن به منظور خرید لوکوموتیو بود. در این شرایط مهمترین کاری که می توان برای کاهش مشکلات این حوزه انجام داد، کاهش دستورات دولت و افزایش جذابیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بخش است.

دبیر انجمن تخصصی شرکت های حمل و نقل ریلی ادامه می دهد: اما از سوی دیگر این کارها می تواند تبعات اجتماعی زیانباری برای دولت داشته باشد. لازم به ذکر است که تمام سود حاصل از یارانه هنگفت سوخت نصیب عموم مردم نمی شود. برعکس، به دلیل ارزان بودن حمل و نقل جاده ای، بخش زیادی از سود یارانه سوخت به جیب مشتریان بزرگ حمل و نقل جاده ای مانند صنایع فولاد و معدن می رود.

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *