سایر موضوعات

60 درصد کسب و کارهای کوچک در پلتفرم های ملی فعال هستند/شبکه ​​های بومی 23 میلیون کاربر دارند

بر اساس این گزارش، پس از بررسی، اعتبار سنجی و مقایسه گزارش های آماری منتشر شده از سوی مراجع ذیل در خصوص اقتصاد اینستاگرام و مقایسه این گزارش ها با گزارش های رصدی مرکز ملی فضای مجازی، ابعاد مختلف اتکای دیجیتالی کشور بررسی شد. اقتصاد بر روی این بستر آمار خارجی و تصمیم گیران آگاه از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات; وزارت صنعت، معدن، تجارت; سازمان نظام صنفی رایانه ای؛ اتحادیه کسب و کار اینترنتی؛ گزارش های دوره ای ایسپا؛ گزارش فعالیت تکراسا; گزارش بازار تبلیغات تکراسا; فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و کمیسیون دانش بنیان اتاق بازرگانی؛ مرکز توسعه دانشگاه امام صادق (ع) (سفرا); گزارش های منتشر شده از شرکت های پذیرفته شده در بورس (اپراتورهای ثابت و همراه و …) و گزارش برخی از شرکت های بخش خصوصی فعال در فضای مجازی کشور؛ تحویل داده شد

بخش دوم کسب‌وکارهای کوچک، این دسته از کسب‌وکارها مانند یک صنف عمل نمی‌کنند و در کنار بازاریابی، از اینستاگرام و سایر پیام‌رسان‌ها به عنوان ابزاری برای ارتباط با مشتریان خود استفاده می‌کنند. طبق بررسی‌ها، حدود 415000 صفحه اینستاگرام متعلق به مشاغل کوچک است که شامل مشاغل خانگی و مشاغل کوچک می‌شود. پرداخت این دسته از شرکت ها عمدتا به صورت کارت به کارت و یا پرداخت در محل انجام می شود.

60 درصد کسب و کارهای کوچک در پلتفرم های ملی فعال هستند/شبکه ​​های بومی 23 میلیون کاربر دارند

به گزارش ای بی اس نیوز، آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی روز سه شنبه به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی فضای مجازی – در حاشیه این جلسه درباره بسته حمایتی دولت از بنگاه های اینترنتی اظهار کرد: این بسته حمایتی از شرکت های اینترنتی است. استفاده بیشتر از پیام رسان و شبکه های داخلی در کشور و پایداری آن تایید شده و آمارها نشان می دهد که بیش از 60 درصد بنگاه های خرد در 10 زیرساخت ملی فعال شده اند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: در این جلسه شاخص هایی مانند تحویل مرسولات پستی بررسی شد که حکایت از رشد چشمگیر نسبت به مرداد و شهریور داشت و حکایت از بازگشت رونق اقتصادی دیجیتال در حوزه کسب و کارهای کوچک داشت. و فضای مجازی به گفته وزیر ارتباطات امیدواریم تا یک ماه آینده حمایت دولت از شرکت های اینترنتی انجام شود.

توضیح این آمار به شرح زیر است: الف) سهم ترافیک اینستاگرام از کل حجم بازار فروش ترافیک توسط اپراتورهای ارتباطات ثابت و سیار 50 درصد و معادل 30 هزار میلیارد تومان در سال است. ب) حجم تخمینی بازار اینستاگرام در لایه دوم اقتصاد دیجیتال حدود 15 هزار میلیارد تومان در سال برآورد شده است. حجم بازار در این صنعت محصول کسب و کارهای خدماتی مانند خدمات تبلیغاتی، خدمات پشتیبانی مشتری، خدمات لجستیکی، خدمات راه حل کل و غیره است. ج) اندازه تخمینی بازار «اقتصاد دیجیتال» با اینستاگرام (شامل صفحات فروش پوشاک، هنرهای تجسمی، لوازم آرایشی و بهداشتی، زیورآلات، خدمات آموزشی و …) 25 هزار میلیارد تومان در سال برآورد شده است.

60 درصد کسب و کارهای کوچک در پلتفرم های ملی فعال هستند/شبکه ​​های بومی 23 میلیون کاربر دارند

60 درصد کسب و کارهای کوچک در پلتفرم های ملی فعال هستند/شبکه ​​های بومی 23 میلیون کاربر دارند

مرکز ملی فضای مجازی در گزارشی با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد کسب‌وکارهای کوچک یا بیش از یک میلیون در پلت‌فرم‌های ملی فعال هستند و 23 میلیون کاربر منحصربه‌فرد به شبکه‌های اجتماعی ملی ملحق شده‌اند، از تلاش این شرکت‌ها خبر داد. پلتفرم هایی برای ارتقای کمی و کیفی خدمات و تامین حداکثری نیازهای کاربران به مرور زمان بر تعداد کاربران فعال افزوده خواهد شد.

انتهای پیام

در حال حاضر 41.8 درصد از کاربران شبکه های اجتماعی (معادل 23 میلیون کاربر منحصر به فرد) به پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی پیوسته و به کاربران فعال این پلتفرم ها تبدیل شده اند. تلاش این پلتفرم ها برای ارتقای کمی و کیفی خدمات و پاسخگویی هر چه بیشتر به نیازهای کاربران، به تدریج باعث افزایش تعداد کاربران فعال، افزایش جذب کسب و کارهای کوچک در بسترهای داخلی و در نتیجه رشد و توسعه بیشتر خواهد شد. اکوسیستم کسب و کار مجازی در سکوهای ملی

همانطور که در گفت و گو با رئیس مرکز ملی فضای مجازی تاکید شد و در این گزارش نیز توضیح داده شد، بسترهای داخلی از امکانات لازم برای خدمت رسانی به مشاغل کوچک برخوردار هستند و مصوبه کارگروه اقتصاد دیجیتال تسهیلات مناسبی را برای این گروه خدماتی در نظر گرفته است. علاوه بر این، پلتفرم های داخلی هیچ یک از ایرادات خرید در اینستاگرام را ندارند و می توانند با افزایش اعتماد عمومی، نرخ فروش کسب و کارهای کوچک را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

کسب و کارهایی که در پلتفرم اینستاگرام ایجاد یا رشد کرده اند را می توان به سه بخش اصلی تقسیم کرد:
بخش اول مشاغل صنفی، این دسته از شرکت ها دارای مجوز فعالیت از اقشار مختلف و استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان بستر بازاریابی هستند. عمده فروش این دسته از کسب و کارها خارج از اینستاگرام و از طریق درگاه های پرداخت اختصاصی و یا حضوری انجام می شود.

بر اساس گزارش های دریافتی از پلتفرم های ملی و راستی آزمایی و راستی آزمایی آنها، در حال حاضر بیش از یک میلیون بنگاه خرد در 10 پلت فرم ملی فعال هستند. پس از ارجاع متقابل و حذف عناصر مشترک، مشخص شد که بیش از 60 درصد از شرکت های خرد در بسترهای ملی فعال هستند.

از آنجایی که اقتصاد دیجیتال به سه لایه «هسته»، «اقتصاد دیجیتال» و «اقتصاد دیجیتالی» تقسیم می‌شود، اقتصاد اینستاگرام نیز در این سه بخش مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس تمامی گزارشات آماری ذکر شده در قسمت قبل، حجم بازار اینستاگرام در ایران 70 هزار میلیارد تومان است که اگر قطعات بدون آمار را به عنوان تخمین اضافه کنیم، حداکثر 7.3 درصد کل کشور خواهد بود. اقتصاد دیجیتال. این نشان دهنده 7.3 درصد از حجم بازار اینستاگرام برای کل اقتصاد دیجیتال در کشور است و سهم اینستاگرام از اقتصاد در تولید ناخالص داخلی بسیار کمتر از این مقدار است.

در همین راستا، مرکز ملی فضای مجازی امروز اعلام کرد که مصاحبه تلویزیونی دبیر شورای عالی فضای مجازی در ۲۶ آبان ماه سال جاری مبنی بر مهاجرت کسب‌وکارهای کوچک به بسترهای ملی بازتاب نادرست برخی رسانه‌ها را به همراه داشته است. به دلیل اینکه تمرکز فیروزآبادی در این گفت و گو روی «کوچک» بود، برخی خبرگزاری ها و پایگاه های خبری با انداختن کلمه «کوچک» به اشتباه این آمار را به همه بنگاه ها تعمیم دادند. لذا این مرکز برای تنویر افکار عمومی گزارشی توجیهی مرتبط با آمار ارائه شده ارائه کرده است.

بر اساس نظرسنجی ملی انجام شده در شهریور ماه سال جاری، تنها 6.4 درصد از شهروندان خرید در اینستاگرام را ترجیح می دهند و دلایلی مانند بی اعتمادی به فروشنده و تحویل کالا (39 درصد)، تحویل کالا با مشخصات متفاوت (11 درصد) با تاخیر انجام می شود. تحویل کالا (3 درصد) و عدم امکان شکایت و پیگیری تخلف (8 درصد) از مهمترین دلایل عدم اعتماد به خرید در اینستاگرام عنوان شده است.

شخص ثالث، کارگر محتوا؛ درآمدزایی این دسته از کسب و کارها متکی به فروش کالا یا خدمات نیست، بلکه با مدیریت صفحات اینستاگرام و جذب مخاطب، جذب تبلیغات و درآمدزایی می شوند. اگرچه حدود 60 درصد از مشاغل ایجاد شده در اینستاگرام متعلق به این بخش هستند، اما اندازه بازار این گروه 7.5 درصد از کل را تشکیل می دهد.

همانطور که در گفت و گو با دبیر شورای عالی فضای مجازی اشاره شد، بسترهای داخلی قابلیت میزبانی از مشاغل کوچک را دارند و می توانند بستر مناسبی برای خرید و فروش و حمایت از صنایع و مشاغل مختلف باشند. در جدول زیر 10 پلتفرم داخلی (مذکر دبیر شورای عالی فضای مجازی) از نظر تاسیسات کاربردی و تجاری با سکوهای مشابه خارجی مقایسه شده است. کارکرد به مجموعه ای اصلی از قابلیت ها در پلتفرم اشاره دارد که به صاحبان کسب و کار اجازه می دهد با یکدیگر تعامل داشته باشند، بازخورد دریافت کنند، بفروشند و شبکه کنند. تجهیزات تجاری نیز تحت تأثیر مجموعه‌ای از مؤلفه‌ها قرار می‌گیرند که امکان ایجاد بازارهایی را برای بازیگران اصلی اقتصاد دیجیتال فراهم می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا