وی با اشاره به اینکه سهم لوازم جانبی خودرو از کل کشفیات 4 درصد بوده است که به 12 درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: لوازم یدکی خودرو از جمله ایمنی خودرو و مهمتر از همه جان افراد دارای اهمیت است. آمار تصادف
مدیرکل ستاد مبارزه با کالا گفت: هنوز در سطح عرضه راههای فرار داریم و در سطح فروشگاهها میتوان به کالاها برخورد کرد، اما بازار از طریق فضای مجازی یا شبکههای اجتماعی که بسیار گستردهتر است، راه پیدا میکند. و قاچاق ارز
وی افزود: در سطح منبع یابی باید به مصرف کننده اطلاع دهیم که کالاهای خود را از مراجع قانونی تهیه کنند و هنگام خرید از فروشگاه های معتبر شناسه رهگیری کالا را از طریق سامانه کامل معاملات و سامانه پیامکی استعلام کنند.
مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: 13 رکن در ماه های آینده در طرح گنجانده می شود که همگی به طور مستقیم با ایمنی خودرو از جمله ترمز و پلاک ارتباط خواهند داشت.
پرهام فر گفت: زمانی که کالایی وارد فاز تصادم منبع یابی می شود باید مراحل اولیه از جمله تنظیم شناسه محصول و شناسه رهگیری را طی کند و در انبارها و واحدهای تجاری موجود است و افرادی که این کالاها را دارند و به صورت قانونی خریداری کرده اند. اما فاقد شناسنامه هستند، با ارائه مدارک و یا ارائه تامین کننده، شناسنامه ارائه می شود و دارایی های موجود آنها تخصیص می یابد.
سهم کشف قطعات خودرو به 12 درصد رسید
وی تاکید کرد: در سطح عرضه با لوازم یدکی قاچاق و تقلبی از روز دوشنبه برخورد می شود و این یک طرح مستمر است که از باطری و کمک فنر خودرو شروع می شود و روزهای دیگر سعی می کنیم بازرسی و بررسی کنیم. نظارت بر مراکز عمده توزیع، اما بخشی از آن از طریق تولیدکنندگان عمده پس از فروش انجام می شود و اطلاعات از طریق آنها در اختیار شبکه توزیع خودشان قرار می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در برآورد حجم قاچاق نیاز بازار برآورد می شود که قبل از آن تولید رسمی، واردات و صادرات رسمی کالا قرار می گیرد و برآورد بازار قطعات خودرو تقریباً 9 و سه دهم میلیارد دلار است. قطعه سازان رسمی 5.5 میلیارد دلار هستند، یک تا یک و سه دهم میلیارد دلار واردات داریم و مابقی بازار غیررسمی است.
مبارزه با قطعات خودروهای قاچاق و تقلبی ادامه دارد
وی افزود: در حال حاضر بر اساس برآورد تولیدکنندگان و اتحادیه های صنفی در بازار غیررسمی قطعات خودرو، بیش از 60 درصد محصولات تقلبی و غیراستاندارد یعنی محصولات بی کیفیت و بدون ثبت جهانی را در اختیار دارند. سیستم معاملاتی، بنابراین به دلیل اینکه در سامانه ثبت نشده است. رقم 5.5 میلیارد دلاری، گردش مالی تولیدکنندگان رسمی را در نظر نمی گیرد و این سهم 2.5 میلیارد دلار قاچاق و غیررسمی است.
وی افزود: دلیل اصلی قاچاق به عنوان یک بیماری ادامه دار این است که تمامی کالاهایی که در هنگام قاچاق نام بردیم پاسخگوی بخشی از نیاز بازار است و حدود 25 درصد بازار در سامانه ثبت نشده است که قاچاق یا تولید غیررسمی است. اما در عمل این دستگاه فروخته می شود.
مبارزه با تابلوها و مراکز عرضه پوشاک قاچاق ادامه دارد
مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره آغاز مراحل طراحی لوازم خانگی و پوشاک گفت: تامین منابع همچنان ادامه دارد.
پرهام فر ادامه داد: پیشنهاد می کنم نرم افزار کامل سیستم معاملاتی برای استعلام کالا در تلفن همراه داشته باشیم.
پرهام فر گفت: کنترل ها در حوزه لوازم یدکی ضعیف است و برنامه جامعی برای شناسایی کالاهای غیرمجاز در حوزه لوازم یدکی نداریم.
وی ادامه داد: اسفندماه سال گذشته رئیس جمهور از یک کارخانه بزرگ خودروسازی بازدید کرد و پس از بازدید وزیر صمت را موظف به ارائه 8 قلم کالا کرد که یکی از بندهای آن بیمه بخشی از کالاها بود، قانونی یعنی کالاهایی که تقلبی یا قاچاق نباشد.» و این محصول باید برای خودروساز و مصرف کننده بازار موجود باشد.
absnews
وی افزود: در حال حاضر این مراحل طی شده و در صورت نداشتن شناسنامه، ماموران با آن به عنوان کالای قاچاق در دستور کار قرار خواهند گرفت.
پرهام فر گفت: لوازم یدکی خودرو از نظر ارزش بازار بزرگی دارد اما مهم ترین آن ایمنی جان و سلامت مصرف کنندگان است که ارتباط مستقیمی با این معضل دارد و همچنین قاچاق لوازم یدکی، ضایعات دولت است. حقوق و اخلال در رقابت». بین سازنده و واردکننده سالم است.
پرهام فر گفت: در سال 98 4 هزار و 300 میلیارد ریال لوازم یدکی خودرو داشتیم که در سال 99 این رقم به 7 هزار و 520 میلیارد ریال و در 9 ماه 1400 تا 16 هزار و 500 میلیارد ریال رسید و اینها اکتشافاتی است که ربطی به خودرو ندارد. سطح عرضه.”
مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: حوزه غیرمجاز همواره با کلاهبرداری و تقلبی تولیدات داخلی همراه بوده است، بنابراین وقتی تولید رسمی را ثبت می کنیم، کالاهای غیررسمی و تقلبی در فاصله عرضه و تقاضا قرار می گیرند، یعنی حساب سهام آن.” قاچاق همچنان ادامه دارد
به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، امیرمحمد پرهام فر از شرکت کنندگان در برنامه گفت وگوی ویژه افزود: وزارت صمت با اولویت بندی کالاهای قاچاق بزرگ و عمده از جمله لوازم یدکی خودرو، کار خود را در حوزه قاچاق آغاز کرده است.
وی خاطرنشان کرد: طرحهای مبارزه با قاچاق و تولید غیررسمی لوازم خانگی و پوشاک آغاز شده است اما برای اولین بار است که سطح تامین قطعات خودرو را با جدیت دنبال میکنیم. حمایت از تولید در حوزه کالای قاچاق یک وظیفه است، زمانی که در حوزه پوشاک طرح هایی را در سطح عرضه اجرا کردیم، تقریباً 300 میلیون دلار بازدهی برای تولیدکننده داخلی داشتیم و در حوزه لوازم خانگی، قاچاقچیان قانونی. و اهل این از سودهای نامشروع درآمدند، کنار کشیدند.