اخبار سیاسی روز

60 درصد از شکایات ثبت شده در دادگاه رد می شود

ای بی اس نیوز/ همدان رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه 60 درصد شکایات وارده به دیوان رد می شود، گفت: 40 درصد شکایات از دستگاه های اجرایی منجر به محکومیت دستگاه اجرایی می شود.

حجت الاسلام حکمت علی مظفری چهارشنبه 17 آذرماه در حاشیه نشست علنی و با حضور خبرنگاران در پاسخ به سوال ای بی اس نیوز در خصوص پرونده های واصله به دیوان عدالت اداری استان همدان گفت: اکثر پرونده های وارده به دیوان عدالت اداری استان همدان مربوط به سازمان تامین اجتماعی، شهرداری ها، دانشگاه آموزش و پرورش و علوم پزشکی می باشد.

وی با بیان اینکه معلمان، پرستاران، پزشکان و پرسنل پزشکی معمولاً در خصوص امور اداری و استخدامی شکایت می کنند، گفت: حدود 60 درصد از شکایات واصله به دیوان عدالت اداری به دلیل نداشتن مدارک کافی یا مستحق مفاد این قانون رد می شود. مورد احترام قرار گیرد شناختی که او نمی کند.

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به سفرهای استانی تصریح کرد: در سفرهای استانی دو هدف وجود دارد که یکی از آنها دیدار با مردم است. زندگی در مراکز استان ها برای مردم راحت تر از تهران است.

وی یادآور شد: یکی دیگر از اهداف نشست تخصصی با مدیران است که فردا در استان همدان در قالب سه کارگروه برگزار می شود. در این جلسات موضوعات، مشکلات پرونده ها، دلایل افزایش شکایات از این نهادها مطرح شد. و آسیب شناسی ها به صورت حضوری مشخص و با مدیران مورد بحث قرار خواهد گرفت.

مظفری گفت: فردا سه کارگروه تخصصی به صورت جداگانه در حوزه های کار و تامین اجتماعی، شهرسازی، سازمان امور مالیاتی، بانکی، مسائل اداری و استخدامی برگزار می شود.

وی بیان کرد: در این جلسه تذکرات و تذکرات لازم را دریافت خواهند کرد و تلاش می کنیم هم رهبری را تشویق و هم تذکر دهیم که قانون و احکام دادگاه ها را رعایت کنند. آرای شورای عمومی برای شعب دادگاه و دستگاه های اجرایی الزامی است لذا یادآور می شویم عدم رعایت آن موجب افزایش پرونده ها و انحراف از قانون شده است. همچنین نکات و مشکلات پیش روی رهبران نیز شنیده خواهد شد. و این سوالات خمیرمایه تصمیمات بعدی ما خواهند بود.

مظفری دلایل تشکیل پرونده را در داخل دستگاه های اجرایی محاسبه کرد و افزود: دلایل تشکیل پرونده و نقاط ضعف مشخص شده و در جلسه فردا به اطلاع سران می رسد.

این مقام مسئول گفت: این فرصتی است تا مدیران در زمینه اجرای قوانین و مقررات مشکلات خود را با ما در میان بگذارند تا راهکارهای قانونی در کارگروه های تهران مطرح و اعلام شود.

وی با توجه به کندی یا طولانی بودن روند رسیدگی به پرونده های قضایی در استان همدان، ادامه داد: در خوش بینانه ترین حالت، یکی از دلایل عملکرد خوب مدیران استان همدان، رسیدگی به شکایات و نرسیدن آنها به دادگاه است. و دلیل دوم شاید عدم شناخت از سوی مردم و پس گرفتن شکایت از سوی مردم باشد.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: دیوان عدالت اداری با وجود اینکه مقر آن در تهران است اما در مراکز استان ها نیز نمایندگی دارد و آماده مشاوره به مردم و رسیدگی به درخواست های آنان است.

مظفری یادآور شد: دیوان در سال های اخیر سامانه ای به نام «ساعد» طراحی کرده که در آن بیش از 700 رأی صحیح، بیش از 2000 آیین نامه قانونی و بیش از 1200 عنوان حقوقی بارگذاری شده است و افراد می توانند با مراجعه به آن ارزیابی نسبی انجام دهند. این سیستم درک خوبی از مسائلی که از آنها شکایت می کنند داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه 20 کارگروه مشترک با این وزارتخانه دارد و تا امروز 230 تا 240 جلسه با دستگاه های اجرایی داشته ایم، گفت: در این جلسات اطلاعات و داده هایی را به دست می آوریم که در رده های مربوطه استان ارائه می کنیم. . ، و به نتایج خوبی می رسیم و در نهایت این امر منجر به این می شود که اکثر پرونده هایی که نیازی به آنها نیست به دادگاه ارسال می شود و مشکل در همین سامانه حل می شود، کاهش می یابد و سرعت رسیدگی به مشاغل مردم افزایش می یابد.

مظفری گفت: سعی کردیم اطلاعات لازم را ارائه کنیم، بارها از صداوسیما درخواست کردیم که دادگاه را به عنوان ظرفیت قانونی معرفی کند، مجموعه ای که در دوره اقتدار بدون هیچ گونه مصالحه ای به شکایات مردم از دولت رسیدگی می کند.

وی گفت: دیوان عدالت اداری دستورالعمل ها را رصد می کند و تصمیمات و اقدامات غیرقانونی دستگاه های اجرایی را باطل می کند تا روند اصلاح شود و رویکرد ما این است که مردم بتوانند به راحتی حقوق قانونی خود را در حوزه حقوق شهروندی استیفا کنند.

رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه تعداد پرونده های در حال رسیدگی در استان همدان نسبت به سایر استان ها بسیار کم است، خاطرنشان کرد: پرونده های دستگاه های اجرایی در استان همدان زیاد زیاد نیست.

رئیس دیوان عدالت اداری در پاسخ به سوال خبرنگار ای بی اس نیوز درباره افزایش سن بازنشستگی، مرجع رسیدگی به شکایات شهروندان را دیوان عدالت اداری دانست و گفت: یکی از شاخص های دیوان عدالت اداری است. عدالت قانون است و اگر قانون شد برای همه باشد واجب است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا