10:31 – 17 مهر 1403
جبارعلی ذاکری مدیرعامل شرکت راه آهن در هفتمین دوره جایزه کشوری تعالی ناوگان کشور گفت: بازنگری فرآیندها و سیستم ها، کاهش هزینه ها، افزایش اثربخشی و افزایش مدت زمان نگهداری ناوگان در راه آهن کاملا ضروری است و باید در تدابیر لازم لحاظ شود. بررسی در سالهای گذشته انجام شد و برای ساماندهی این بخش از کارشناسان نظرخواهی کردیم.
وی با بیان اینکه مشکل فعلی ناوگان ما خوردگی بیش از حد است، گفت: در گذشته محدودیت هایی برای سرمایه گذاری در تولید داخلی وجود داشت اما اکنون این محدودیت ها رفع شده و شاهد پیشرفت در اجرای طرح نوسازی هستیم.
ذاکری با بیان اینکه خرید ناوگان از طریق بخش خصوصی انجام می شود و در این زمینه دولت و راه آهن نقش تسهیل کننده ای خواهند داشت، گفت: در قانون برنامه هفتم امکان واردات لکوموتیو وجود دارد که بخشی از آن مربوط می شود به ناوگان مسافری ارائه شده از طریق بخش خصوصی.
وی تصریح کرد: شرکت های بخش خصوصی برنامه های خود را برای خرید لکوموتیو و واگن از داخل و خارج ارائه کردند و تا پایان برنامه هفتم باید 550 دستگاه لکوموتیو وارد کشور شود و البته محدودیتی برای واگن های مسافری ما وجود ندارد اولویت استفاده از ظرفیت تولید داخلی است.
وی با بیان اینکه بازنگری در روند نگهداری ناوگان ریلی و عملیات آن ضروری است، گفت: در این راستا باید از سامانه های جدید برای کاهش هزینه ها، افزایش اثربخشی و افزایش مدت زمان نگهداری و مدت زمان نگهداری ناوگان استفاده شود. در راه آهن
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر برقی شدن خط ریلی مشهد تصریح کرد: برقی شدن خط ریلی مشهد در دست بررسی است و برای تامین مالی این پروژه با چین مذاکره کرده ایم و به زودی طرح جامع را به وزیر راه ارائه خواهیم کرد. و توسعه شهری.
ذاکری درباره وضعیت اخیر پروژه راه آهن رشت – آستارا نیز گفت: روز پنجشنبه 28 مهرماه با حضور وزیر راه و شهرسازی آستارا با دست اندرکاران این پروژه مذاکره خواهیم کرد و در حال حاضر 20 کیلومتر زمین مورد نیاز این پروژه تصرف شده و بیش از 40 کیلومتر گذرگاه ناهموار است.
خبرنگار: محبوبه کبری