به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، موسی احمدزاده در نشست خبری اظهار داشت: اعضای انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و بهداشتی و عطریات ایران همگی واردکننده هستند و بیش از 230 بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط در این تشکل عضویت داشتند. اما با ممنوعیت واردات، این شرکت ها عضویت خود را از دست دادند، آن را تمدید نکردند و شروع به تولید کردند. البته با ورود به بخش تولید متوجه بوروکراسی پیچیده تولید در ایران شدند و با مشکلات زیادی مواجه شدند. این وضعیت باعث شد تا ایده تولید بدون کارخانه در ایران برای اولین بار در دستور کار قرار گیرد تا شرکت هایی در زمینه تولید، توزیع و صادرات وارد بازارهای منطقه ای و جهانی شوند.
وی با بیان اینکه پس از ممنوعیت واردات، قاچاق از 1.6 میلیارد دلار به 2.1 میلیارد دلار افزایش یافت، تصریح کرد: بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ایران در سال 2022 از مرز 7 میلیارد دلار عبور می کند و ارزش این بازار سالانه 3.72 درصد افزایش می یابد.
به گزارش انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و عطریات ایران، بررسی های این انجمن نشان می دهد که ایرانی ها 5 برابر بیشتر از کشورهای خاورمیانه، لوازم آرایشی و بهداشتی خریداری می کنند که از نظر توسعه، اتفاق خوبی است. زیرا خرید محصولات مراقبت از پوست هزینه های درمان را کاهش می دهد.
احمدزاده در ادامه با بیان اینکه ایران نسبت به رقبای منطقه ای خود سهم قابل توجهی در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی در بازار جهانی ندارد، گفت: با ایجاد برند مشترک شرایط برای حضور کسب و کارهای کوچک و متوسط در عرصه جهانی فراهم می شود. رویدادها و ورود به بازارهای جهانی.
وی افزود: البته ما همواره بر امکان رقابت سالم بین تولید داخلی و محصولات خارجی تاکید داریم و معتقدیم ممنوعیت واردات محصولات آرایشی و بهداشتی سیاست درستی نیست.
مرتضی دانایی، عضو انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران نیز خواستار آزادسازی واردات عمده به کشور شد تا تولیدکنندگان بتوانند برندهای جهانی را تحت لیسانس در کشور تولید کنند.
وی در خصوص میزان صادرات این صنعت گفت: مدل انحصاری و ممنوعیت واردات مانع از هرگونه توسعه و نوآوری در این صنعت شده است. امروز صادرات ما محدود به چند کشور همسایه است و رقم آنها از جمله مواد شوینده به 8 میلیون دلار می رسد. در واقع، به عنوان مثال، واردات در ترکیه آزاد است، اما دولت از تولیدکنندگان داخلی حمایت می کند و در نتیجه امروزه برندهای ترک سهم خوبی از بازار جهانی دارند.
وی افزود: ما نگران تحریم نیستیم، در واقع تحریم ها نتوانستند روی ما تاثیر بگذارند، اما تحریم های داخلی روی ما تاثیر گذاشته است، به طوری که به عنوان مثال ثبت نام یا علامت تجاری در سازمان غذا و دارو چندین ماه طول می کشد. سازمان داروسازی و وزارت بهداشت.” سکوت کنیم، نه پول می خواهیم و نه امکانات، فقط دولت با بروکراسی های اداری سنگ نمی اندازد و نفس ما را بند نمی آورد، امروز توانستیم 50 درصد تولید داخل داشته باشیم. عطرهای مصرفی در کشور؛ اگر سنگ اندازی و بروکراسی اداری نبود، خیلی بیشتر از این می توانستیم انجام دهیم.
وی با بیان اینکه هم اکنون واردات مواد اولیه در حال انجام است، تصریح کرد: اما واردات مواد اولیه به صورت فله ممنوع است. در اصل فله به این معناست که فرآیند تولید آماده شده و محصول در داخل کشور بسته بندی شود و نیازی به کار روی مواد نباشد. دلیل درخواست واردات عمده ما این است که تولیدکنندگان مطرح دنیا در ابتدا با عرضه فرمول خود به سایر شرکت ها موافقت نمی کنند، اما این شرط پس از مدتی با اعتمادسازی قابل تحقق است.
دانایی با بیان اینکه اگر هدف تولید در سطح کیفی جهانی باشد، 90 درصد مواد اولیه وارداتی می شود چرا که این صنعت هنوز در ایران راه اندازی نشده است، گفت: آزادسازی واردات فله ای در نهادهای مختلف تصویب شده است. اما این کار در وزارت امنیت متوقف شد. به نظر می رسد علت این وضعیت برخی از تولیدکنندگان داخلی باشد که در ابتدا از ممنوعیت واردات خوشحال بودند، اما زمانی که واردکنندگان وارد عرصه تولید شدند و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دادند، از این وضعیت ناراضی هستند.
absnews