سایر موضوعات

44 درصد آسیب به شریان های حمل و نقل / خطر فرونشست در مقابل فرودگاه ها

7.000.000 میلیارد ریال ارزش کل دارایی های حوزه زیرساخت فنی راه

نیاز به 60 هزار میلیارد ریال برای رفع نقاط بحرانی خطوط ریلی کشور

نیاز به 800 هزار میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی و نگهداری عروق

در این جلسه نمایندگان بخش های مختلف حمل و نقل کشور از جمله سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی ایران، جامعه ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور و جمعی از اساتید دانشگاه حضور داشتند و به بیان دیدگاه ها و چالش های خود در حوزه های تخصصی پرداختند.

داوی با بیان اینکه میزان اعتبار مورد نیاز برای بهسازی، نوسازی و نگهداری خطوط ریلی 110 هزار میلیارد ریال است، گفت: تنها 11 هزار میلیارد ریال اعتبار اعطا شده و 90 درصد در حوزه بهسازی و نگهداری کمبود اعتبار وجود دارد. شبکه ریلی
نماینده سازمان بنادر و دریانوردی ایران در این جلسه با بیان اینکه 38 کیلومتر اسکله در بنادر کشور وجود دارد، گفت: در بودجه سال 1401 تنها 5 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است در حالی که در حال حاضر 10 هزار میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.

30000 میلیارد ریال ارزش زیرساخت در بخش راه

علی اکبر شیرزادی، مدیر گروه عمران و شهرسازی دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش های مجلس در ادامه این نشست گفت: کیفیت زیرساخت ها به عنوان سنگ بنای یک پیشرفته، ارتباط مستقیمی با تولید ناخالص داخلی دارد. که چالش هایی مانند نبود اطلاعات منسجم، عدم یکپارچگی داده ها و سیستم ها، همکاری ضعیف برخی نهادها در ارائه اطلاعات و عدم عزم جدی برای نگهداری صحیح و پیشگیرانه از زیرساخت های کشور را به همراه دارد. مواجه می شوند.

وی افزود: حفظ این سرمایه ارزشمند نیازمند برنامه ریزی منسجم و متمرکز چه در ساخت و چه در بهره برداری و نگهداری از آن است.

وی افزود: نگهداری سالانه زیرساخت ها با استانداردهای جهانی نیازمند اعتباری در حدود 3 تا 6 درصد ارزش دارایی های زیرساختی است. کل سرمایه بخش حمل و نقل جاده ای 30.000.000 میلیارد ریال برآورد شده است که باید سالانه به طور متوسط ​​4.3 درصد از این رقم برای نگهداری این مجموعه هزینه شود. بر اساس نتایج اسکن 1401، تقریباً 56 درصد از شریان ها آسیب کم یا بدون آسیب و بقیه آنها آسیب متوسط ​​تا شدید دارند.

مدیرکل نگهداری و تعمیرات راهداری و ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه سالانه حدود 13 درصد از شبکه راه های شریانی و اصلی کشور در رده آسیب های شدید و متوسط ​​قرار می گیرد، گفت: بر اساس تولید سیستم مدیریت روسازی PMS، بهسازی و نگهداری راه های شریانی و اصلی با فرض تامین 1.450.000 تن قیر، حدود 800.000 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که مبلغ موجود کمتر از 10 درصد است.

علیرضا رهایی، مدیرکل دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش های شورای اسلامی در این نشست با توجه به اهمیت موضوع گفت: امروز ساخت و بهره برداری از خطوط انتقال هزینه بسیار بالایی دارد و این امر باعث شده است که دریا و هوا نیز در این زمینه اقدام کنند. دارایی های مهم هر کشور هستند.

علی رستمی مشاور امور عمرانی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص موضوع فرونشست زمین و تهدیدات پیش روی فرودگاه ها و ساختمان های مرتبط خاطرنشان کرد: نیاز به تطبیق با نوع ساختار، شرایط آب و هوایی و نوع بهره برداری وجود دارد. . در زمان ساخت باید دستورالعمل ها یا ضمیمه های مخصوص نگهداری و نوسازی برای سازه ها و ساختمان های مختلف تهیه شود.

به گزارش ای بی اس نیوز، به نقل از مرکز پژوهش های شورای اسلامی، با توجه به اهمیت حفظ و نگهداری ساختمان ها و زیرساخت های حمل و نقل به اندازه سرمایه ملی، جلسه شورای کارشناسان دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش ها تشکیل شد. تمرکز مجلس بر نگهداری ساختمان ها و زیرساخت ها حمل و نقل در این مرکز صورت گرفت.

برگزاری همایش نگهداری ساختمان و زیرساخت های حمل و نقل

علیرضا سیاهپور، مدیرکل نگهداری و زیرساخت فنی راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در این نشست گفت: در حال حاضر طول راه های برون شهری اعم از بزرگراه، بزرگراه، راه اصلی، راه فرعی و راه روستایی کشور است. حدود 293 هزار کیلومتر است که ارزش کل آن 23000000 میلیارد ریال برآورد شده است.

وی افزود: نگهداری و تعمیر شبکه حمل و نقل ریلی کشور در دو قسمت خط و سازه های فنی و ارتباطات و تابلوهای برق تنها در قسمت های حیاتی و اجباری اعتبار سالانه مبلغ 60 هزار میلیارد ریال بر اساس حفظ و نگهداری حداقل ضریب ایمنی مسیر و این امر مستلزم جابجایی و حذف نقاط بحرانی است.

وی در تشریح ارزش زیرساخت های حمل و نقل کشور گفت: بر اساس برآورد فعلی ارزش زیرساخت ها تنها در حوزه راه حدود 30000000 میلیارد ریال است که 3 تا 6 درصد آن باید صرف حمل و نقل شود. استانداردهای بین المللی اما تاکنون حدود ده درصد از آن اعتبارات تخصیص یافته است. در این راستا لازم است در قانون پنج ساله برنامه و بودجه هفتم توسعه 1402 جایگاه ویژه ای به این موضوع داده شود.

نیاز به توسعه یک برنامه منسجم نگهداری زیرساخت های حمل و نقل

خطر فرونشست و تهدیدات برای فرودگاه ها و ساختمان های مرتبط

سیاهپور با توجه به محدودیت اعتبارات در سال‌های اخیر و همچنین انباشت خسارات سیل یادآور شد: رویکرد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حفظ و نگهداری پل‌ها به سمت تعمیرات اضطراری و پرهزینه است، در صورتی که تعمیرات پیشگیرانه و به موقع لازم باشد. باید ملاک عمل باشد

با توجه به اهمیت حفظ ساختمان ها و زیرساخت های حمل و نقل، مرکز پژوهش های شورای اسلامی در نظر دارد همایشی جامع در این زمینه با حضور دستگاه های اجرایی، شورای اسلامی به عنوان قانون گذار، کارشناسان بخش خصوصی و نخبگان دانشگاهی برگزار کند. . . بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، این همایش در اوایل زمستان سال جاری طی یک روز برگزار می شود که جزئیات آن در سایت مرکز به اطلاع عموم خواهد رسید.
انتهای پیام

در جلسه تعمیر و نگهداری ساختمان ها و زیرساخت های حمل و نقل بیان شد که 44 درصد شریان های حمل و نقل دارای آسیب متوسط ​​تا شدید بوده و با وجود زیرساخت های 30000000 ریالی در شبکه راه های بخش به طور متوسط ​​4.3 درصد از این میزان است. رقمی که باید سالانه صرف نگهداری این مجموعه شود.

در ادامه این نشست در خصوص اهمیت نگهداری و لزوم تدوین دستورالعمل های بهره برداری و نگهداری ساختمان ها و زیرساخت ها و نیز لزوم وجود سامانه های آنلاین و هوشمند برای هشدار و کنترل زیرساخت ها به منظور جلوگیری از احتمالی بحث و تبادل نظر خواهد شد. خسارت ناشی از عدم نگهداری کافی و به موقع ذکر شده است.

44 درصد از شریان های انتقال آسیب متوسط ​​تا شدید را نشان می دهند

وی با بیان اینکه در حوزه تعمیر و نگهداری زیرساخت های فنی راه ها، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تعمیر و نگهداری 360 هزار پل و پلچک و 394 تونل جاده ای به طول 220 کیلومتر در کشور را بر عهده دارد، تصریح کرد: ارزش کل دارایی های موجود در حوزه زیرساخت فنی راه در کشور بالغ بر 7.000.000 میلیارد ریال است. این در حالی است که در سال جاری اعتبار نگهداری و تعمیر ابنیه فنی تنها حدود 7 هزار میلیارد ریال، حدود یک دهم ارزش دارایی ها و معادل 5.6 درصد از کل اعتبارات مورد نیاز محاسبه شده از سامانه BMS بوده که حداقل معادل آن است. 125 هزار میلیارد ریال. .

کمبود اعتبار 90 درصدی در حوزه بهسازی و نگهداری شبکه ریلی

مصطفی داودی معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست گفت: طول کل شبکه ریلی کشور حدود 15 هزار کیلومتر است که با توجه به بسیاری از سازه های فنی از جمله تونل، پل، ترانشه، گالری و … .. به بیش از 22000 کیلومتر می رسد.

مدیرکل دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت نگهداری در بخش‌های مختلف از جمله ساختمان‌ها و زیرساخت‌های شهری، نیاز به ایجاد شبکه اطلاعات جامع و برنامه‌ریزی کلان منسجم در این بخش احساس می‌شود. . در چهار دهه گذشته فعالیت های ارزنده ای در این حوزه انجام شده اما در عین حال با شرایط ایده آل فاصله زیادی دارد.

فقدان اطلاعات منسجم در نگهداری صحیح و پیشگیرانه زیرساخت ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا