به گزارش ای بی اس نیوز، اوایل سال جاری، عباسی رئیس اتحادیه نجاران و مبل سازان تهرانگفت: صادرات ایران می تواند حدود 10 برابر افزایش یابد. همچنین با توجه به تحریم ها، کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، گرجستان، ارمنستان، سوریه و… باید هدف قرار گیرد و این کشورها به مبلمان ایران نیاز دارند، اما چین و ترکیه بازارهای ایران را در این کشورها گرفته اند.
انتهای پیام
نوروزی گفت: ظرفیت و ظرفیت صادراتی در صنعت مبلمان وجود دارد، اما مشکل اینجاست که برای صادرات نیازی به ارتباط نیست.
به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان، پیشبینی میشد برنامهریزی اتحادیه در شرایط عادی قبل از تحریمها به طور متوسط سالانه 200 میلیون دلار در یک دوره پنج ساله بدون مواد اولیه و ماشین آلات باشد. البته ایران ظرفیت صادرات یک درصد مبلمان دنیا را دارد.
حسین نوروزی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، ظرفیت تولید را متغیر و وابسته به تقاضا در جامعه دانست و گفت: چون تولیدکنندگان برای بارانداز تولید می کنند نه انبار. سال گذشته بیش از 40 درصد ظرفیت تولید خالی بود که البته این ظرفیت برای صادرات قابل تامین است.
وی افزود: در حال حاضر صادرات مبلمان ایران کمتر از 60 میلیون دلار در سال است.
وی با بیان اینکه مشکل این است که اقتصاد ایران سیاسی است و صادرات به این راحتی نیست، گفت: معمولا کسانی که مبل صادر می کنند در کشورهای دیگر فروشنده دارند. وگرنه بردن مبل های ایرانی به کشورهای اروپایی و سایر کشورها کار راحتی نیست.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان با بیان اینکه 40 درصد ظرفیت تولید خالی است و می توان از این ظرفیت برای صادرات استفاده کرد، گفت: ایران ظرفیت صادرات یک درصد از بازار جهانی مبلمان را دارد.