3.9 میلیارد تراکنش تجارت الکترونیک در سال 1402 ه
مرکز توسعه تجارت الکترونیک (TETA) این حوزه را در گزارش عملکرد تجارت الکترونیک خود به تفصیل بیان کرده است. ارزش معاملات تجارت الکترونیک در سال گذشته با افزایش ۷۴ درصدی به ۳۱۸۸ میلیارد تومان رسید.
در سال 1401 این عدد 1833 همات، در سال 1400 ارزش معاملات 1237 همات، در سال 1399 ارزش معاملات 1097 همات و در سال 1398 ارزش معاملات 423 همات بوده است.
تعداد کل معاملات تجارت الکترونیک در سال 1402 از مرز 3.9 میلیارد گذشت و میانگین هر تراکنش به 815 هزار تومان رسید.
207 هزار شرکت این محصول را دارند
در این مدت و با سازوکارهای ایجاد شده توسط مرکز تتا، تعداد کل سربازان فعال تا پایان سال 1402 نسبت به سال گذشته 47 درصد افزایش یافته و به 207317 سرباز رسیده است. در این بخش شاهد رشد 113 درصدی هستیم. اکنون 37 هزار و 311 شرکت دارای اطلاعات بدون ستاره و 207 هزار و 317 شرکت دارای اطلاعات ستاره دار هستند.
در بخشی دیگر از این گزارش به تعداد تراکنش های الکترونیکی دولتی تا پایان سال 1402 هجری قمری اشاره شده است که تعداد تراکنش های الکترونیکی دولتی به 438720 تراکنش یعنی بیش از 1119 هیمت رسیده است. در این بخش 71 درصد رشد داشته ایم.
این گزارش حاوی جزئیات جالبی در قسمت طبقه بندی تجارت الکترونیک از جمله سابقه فعالیت واحدهای تجارت الکترونیک با این نوع فعالیت می باشد. 35 درصد شرکت ها کمتر از یک سال سابقه، 42 درصد شرکت ها بین یک تا چهار سال، 5 درصد شرکت ها بیش از هشت سال سابقه و 18 درصد شرکت ها بین چهار تا هشت سال تجربه دارند. . .
62 درصد از شرکت های دارای این کالا در زمینه فروش کالا فعالیت می کنند. حوزه فعالیت 11 درصد شرکت ها مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات و خدمات اطلاعاتی است. 10 درصد در خدمات آموزشی، فرهنگی و هنری، 4 درصد حمایت و توسعه کسب و کار و 13 درصد در سایر خدمات فعال هستند.
93 هزار شرکت در تهران
پراکندگی شرکت ها در استانداری های مختلف نامتناسب است و تمرکز فقط روی برخی از استانداری ها است. 93550 شرکت در تهران (46 درصد)، 15622 شرکت در استان اصفهان (7.5 درصد)، 10221 شرکت در استان فارس (4.9 درصد) و 14 هزار و 96 شرکت فعال در خراسان رضوی (6.8 درصد). 34 درصد از این شرکت ها شرکت های خدماتی، 63 درصد فروش کالا و 3 درصد مابقی در هر دو حوزه فعال هستند. 19 درصد صاحبان مشاغل زن و 81 درصد مرد هستند. 19 درصد از واحدهای تجارت الکترونیک دارای مالکیت قانونی و 81 درصد مالکیت واقعی هستند.
گروه سنی صاحبان واحدهای تجارت الکترونیک از کمتر از 20 سال شروع می شود و به بیش از 50 سال می رسد. بالاترین دسته فعالیت مربوط به افراد 30 تا 40 ساله است.
یکی دیگر از قسمت های جالب ذکر شده در این گزارش مربوط به کمک رسانه های مکمل در معرفی، ارائه تبلیغات محصول به همراه استفاده از سایت است. مانند قبل، شبکه های رسانه های اجتماعی درصد زیادی را به خود اختصاص دادند و به 43 درصد رسیدند. 25 درصد از سهم گوشی ها، 22 درصد از برنامه های پیام رسان و 10 درصد از نرم افزارهای موبایل.