رئیس انجمن صنفی مراکز بازیافت ضایعات فلزات کشور گفت: یک میلیون و 100 هزار کامیون، کامیون و تراکتور در کشور در حال تردد است که 22 درصد آن فرسوده است.
رئیس انجمن صنفی مراکز بازیافت ضایعات و ضایعات کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعتی خبرگزاری صدا و سیما از وجود 250 هزار دستگاه کامیون، وانت و تراکتور روز خبر داد و اعلام کرد: از 80000 مینی بوس در حال تردد، 69000 معادل 86%، از 23000 اتوبوس خارج از شهر، 13000 وسیله نقلیه معادل 56% و 18000 وسیله نقلیه معادل 81% از 22000 اتوبوس خارج شهری هستند.
آقای مشهدی شریف گفت: بر اساس قانون سازمان صنعت خودرو در صورت نبود گواهی اسقاط، متقاضیان باید 5 درصد قیمت گمرکی خودروهای سنگین، کامیون، کامیون و تریلر وارداتی و 1.5 درصد قیمت کارخانه را بپردازند. قیمت محصولات داخلی
رئیس انجمن اسقاط و مراکز بازیافت کشور با بیان اینکه در ماه های اخیر اسقاط خودروهای دیزلی معضلی شده است، افزود: به جای اسقاط خودروهای دیزلی و استفاده از گواهینامه آنها، 5 درصد قیمت گمرکی خودرو پرداخت می شود. یعنی نیازی به استفاده از گواهی اسقاط نیست، یعنی با دریافت نقدی 5 درصد قیمت خودرو به جای گواهی اسقاط، مجوز شماره گذاری دریافت می شود.
وی افزود: در حال حاضر گواهی اسقاط خودروهای دیزلی به اندازه کافی وجود دارد و طبق قانون باید ابتدا گواهینامه مصرف شود و در صورت نبود گواهینامه به سراغ ۵ درصد نقدینگی بروید.
مشهدی شریف سختگیری اسقاط خودروهای دیزلی را چالشی در این مسیر خواند و گفت: با هماهنگی کارشناسان راهنمایی و رانندگی این مشکل برطرف می شود. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت امنیت، تمامی کامیون ها، کامیون ها و تراکتورها در صورت تعویض خودروهای صفر بسته خواهند شد. هر 100 کیلومتر طی شده به طور متوسط 20 لیتر صرفه جویی می کنیم که به معنای صرفه جویی 64000 لیتری گازوئیل در سال است.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور افزود: با توجه به اینکه قیمت گازوئیل در فوب خلیج فارس 70 سنت است، بر اساس نرخ ارز می توان 64 هزار لیتر گازوئیل که معادل 2 میلیارد است صرفه جویی کرد. و هر کامیون، کامیون و تریلر 688 میلیون تومان. با توجه به 250000 دستگاه کشنده، پس انداز برابر با 672 همات خواهد بود.