رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: بسته های تشویقی برای خدمات پستی در نظر گرفته شده و بر اساس تعامل انجام شده، شرکت پست برای ارسال بسته به شرکت های داخلی 20 درصد تخفیف می دهد.
به گزارش ای بی اس نیوز، فاطمه قاسم پور -عضو کمیسیون اجتماعی – و فاطمه رحمانی – نماینده مردم مشهد و کلات – و جمعی از مسئولان وزارتخانه در جلسه بازنگری در آیین نامه حمایت از کسب و کار از اقتصاد دیجیتال حضور داشتند. ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقتصاد و کسب و کار مالکیت و سکوت و برخی صاحبان مشاغل مجازی صورت گرفت.
در این جلسه محمد خوانساری – معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات – در گزارشی به تشریح ابعاد مقررات برای حمایت از کسب و کارها در اقتصاد دیجیتال پرداخت و گفت: بر اساس این آیین نامه، وزارت ارتباطات وظایفی را به نهادهای مختلف
وی با اشاره به برخی وظایف دستگاه های اجرایی در خصوص حمایت از بنگاه های فضای مجازی گفت: این وزارتخانه مکاتباتی را با تمامی وزرای دستگاه های مسئول برای معرفی نماینده تام الاختیار بررسی کرده و تاکنون 10 جلسه منظم برگزار شده است. نمایندگان صورت گرفت
خوانساری تدوین شاخص های ارزیابی پلتفرم های تحت پوشش و برگزاری فراخوان و ارزیابی و معرفی بسترهای تحت پوشش را از جمله نکات آیین نامه فوق دانست و گفت: بر اساس این آیین نامه 1649 وب سایت ایجاد شد و مرکز تماس نیز این بخش بود. همچنین تاکنون 3 جلسه برای تدوین دستورالعمل ارسال پیامک تبلیغاتی و استفاده از ظرفیت مراکز تبلیغاتی برگزار شده است. در کنار این برخوردهای متعدد هر یک از دستگاه ها با سکوهای گنجانده شده در داوطلب، اجرای آزمایشی وظایف مربوطه انجام شد.
معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در ادامه به شناسایی بسترها و سطح بندی آنها در آیین نامه فوق اشاره کرد و گفت: در این خصوص بانک مرکزی با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت بانکی، خدماتی مانند پرداخت مستقیم، حساب امانی، کیف پول الکترونیکی به پلتفرم ها ارائه می شود. همچنین در این قسمت به موضوع ارائه پرداخت دیجیتالی ریالی پرداخته شده است. در این قسمت نسخه آزمایشی آماده شده و برای نسخه کاری در حال تست می باشد. همچنین بانک های ملی، ملت و تجارت نیز به صورت پایلوت این موضوع را در برنامه های خود پیاده سازی کرده اند.
وی با اشاره به وظایف سازمان صدا و سیما برای حمایت از توسعه پلتفرم های ملی، گفت: بر اساس مقررات فوق، سازمان صدا و سیما موظف است ترویج و معرفی آن را مد نظر قرار دهد، همچنین در این آیین نامه مقرر شده است. برای انتقال تمامی تعاملات سازمان صدا و سیما با مردم در تریبون های ملی باید در نظر داشت که به این موضوع نسبتاً خوب پرداخته شده، اما در مواردی گسترش یافته است.
خوانساری با اشاره به همکاری وزارت ارتباطات و شرکت ملی پست در حمایت از کسب و کارهای فضای مجازی گفت: در این راستا بسته های تشویقی برای خدمات پستی در نظر گرفته شده و بر اساس تعامل انجام شده، شرکت پست 20 درصد به شرکت های ملی اعطا کرد. . شرکت های آنلاین با حمل و نقل به روز می شود.
نیاز به مقررات قوی تر برای حمایت از مشاغل در اقتصاد دیجیتال
در این نشست، فاطمه قاسم پور، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی با آن مواجه هستند، بسترهای فروش و تبلیغات در فضای مجازی است که تحت تاثیر نوسانات تصمیمات اتخاذ شده قرار دارند. در فضای مجازی این شرکت ها بالا و پایین می شوند. اخیراً دولت آیین نامه ای برای حمایت و ساماندهی مشاغل در فضای مجازی طراحی و تصویب کرد که متأسفانه بدون مشاوره دقیق کارشناسی انجام شد و نتوانست مسائل را حل کند. در عین حال فعالان این حوزه و مدیران تجاری نیز از آن استقبال نکرده اند.
وی با اشاره به برخی از مهمترین موضوعات تجاری گفت: ایجاد زیرساخت پایدار و قابل اعتماد، توسعه سازوکارهای شفاف برای حمایت از حقوق مشتریان، طراحی فرآیندهای خاص مرتبط با اخذ مالیات، سازوکارهای حفاظت از حریم خصوصی کاربران و حمایت و تسهیل فعالیت ها. فریلنسرها اینها مسائل تجاری است.
قاسم پور خاطرنشان کرد: آیین نامه دولت اگرچه تلاش کرده دغدغه فعالان اقتصاد دیجیتال را برطرف کند، اما نیاز به بازنگری کلی و اصلاحات زیادی دارد که تاکنون در جلسات کمیسیون اجتماعی به آن پرداخته ایم. در حال حاضر مقرر شده است که نکات و ملاحظات اصلاحی توسط مرکز پژوهش های مجلس تکمیل و اصلاحات در تعامل با وزارتخانه های ذیربط لحاظ شود.
به گزارش سایت خانه ملت، فاطمه رحمانی عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نقش محوری در این بخش دارد، گفت: در این راستا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نقش محوری دارد. بله، اشاره کردند که این آیین نامه مشکلات ما را حل نمی کند، صاحبان مشاغل مجازی هم اشاره کردند که ارائه تسهیلات به آنها به تنهایی نمی تواند این صنعت را پیش ببرد.
وی با بیان اینکه وضعیت شرکت ها با این آیین نامه تغییر چندانی نکرده است، گفت: نگاه ما همواره بر حمایت از این بسترها در حوزه اقتصاد است.
در ادامه این جلسه، ایمان تهرانی، مدیر گروه بازرگانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص مقررات حمایتی از کسب و کارها در اقتصاد دیجیتال گفت: این موضوع بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل به دفتر سه گانه این سازمان مراجعه کرد. مرکز پژوهش های مجلس. این آیین نامه قرار است با ارائه یک سری امکانات، مشکلات برخی بسترهای خاص را حل کند. با توجه به این موضوع باید گفت که این آیین نامه مشکلات شرکت ها در فضای مجازی را حل نمی کند. همچنین ظاهراً قبل از تدوین این آیین نامه مشورت لازم صورت نگرفته است.
ایمانی با بیان اینکه مشکل شرکت های فضای مجازی فقط امکانات نیست، گفت: این در حالی است که تنها مشکل شرکت ها در شهرک فوق موضوع تسهیلات بود.
وی ضمن انتقاد از ارزیابی انجام شده در این آیین نامه گفت: باید تاکید کنم که کسب و کارهای دیجیتال زیرساخت و اینترنت می خواهند، بنابراین این آیین نامه نشان می دهد که دولت در حوزه اقتصاد دیجیتال به جمع بندی مناسبی نرسیده است. .
در ادامه این نشست موسوی از فعالان حوزه کارآفرینی اجتماعی گفت: اساساً نامی از کارآفرینی اجتماعی در کشور شنیده نشده است و در این صنعت مصوبه ای نداریم که بسترهای داخلی قابل اعتماد نیست، دلیل آن است. این است که بسیاری از صاحبان این شرکت ها به عدم تمایل مشتریان خود به این پلتفرم ها اشاره می کنند که باید بستری را برای انتقال مشتریان به این پلتفرم ها فراهم کنیم.
انتهای پیام