محسن جوهری، رئیس هیئت مدیره اتحادیه CNG وی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، اظهار داشت: متاسفانه در 24 ساعت گذشته دو انفجار تانک رخ داد. CNG در دو منطقه کشور در استان های تهران و آذربایجان غربی تصادفی در ایستگاه پلدشت رخ داد که منجر به فوت دو هموطن و مجروح شدن دو هموطن دیگر و خسارت مالی جدی به ایستگاه شد. این حادثه در ایستگاه صفادشت منجر به فوت یک هموطن و مجروح دیگر و خسارت مالی قابل توجهی شد.
وی افزود: دلیل این اتفاقات فرسوده بودن مخازن است. CNG خودروها در واقع اگر تعویض به موقع مخازن فرسوده و نظارت در این منطقه صورت می گرفت، شاهد این حوادث تلخ نبودیم.
. رئیس شورای صنفی CNG با بیان اینکه «سوخت CNG این سوخت سالم و تمیز است اما نیاز به بازرسی دوره ای و نظارت مستمر در محدوده مخازن سوخت خودروها دارد. 20 سال از ورود سوخت CNG به سبد سوخت خودروهای سبک کشور می گذرد، متاسفانه هنوز برنامه ریزی مناسبی برای بررسی فنی و معاینه دوره ای خودروهای دوگانه سوز در کشور وجود ندارد و یکی از دلایل این موضوع می باشد. عدم وجود یک مدیر قوی و واحد برای سوخت CNG.
وی می افزاید: در سال 1396 با ورود دادستان محترم کل کشور و دستور ایشان به نهادهای مسئول اقدامات خوبی انجام شد که متاسفانه پس از یک سال متوقف شد و در سال 1397 مصوبه ای در هیات وزیران به تصویب رسید. بر اساس بند اول این مصوبه، وزارت نفت موظف شد با همکاری وزارت امنیت، به منظور ساماندهی و تامین ایمنی تردد خودروهای دوگانه سوز، وزارت حراست نسبت به موارد زیر اقدام کند. هوشمندسازی پمپ بنزین ها و ایجاد بستر لازم برای اتصال سامانه هوشمند پمپ بنزین به سامانه سیمفا و سامانه اطلاعات خودروهای دوگانه سوز. CNG این امر فقط برای خودروهای دارای معاینه فنی معتبر امکان پذیر است.
وی ادامه داد: بر اساس بند 2 این مصوبه پلیس راهنمایی و رانندگی موظف شد مدارک شناسایی خودروهای دوگانه سوز را اصلاح کند و بر اساس بند 3 سازمان ملی استاندارد موظف شد استانداردهای مورد نیاز خودروی دوگانه سوز را تدوین کند. سیستم تبدیل خودروهای دوگانه سوز و بر اساس بند 4 این مصوبه به منظور تامین منابع مالی 1 و همچنین کمک به تعویض باک خودروهای دوگانه سوز در خرداد 1397 مبلغ 392 ریال به مبلغ 392 ریال اضافه شد. قیمت فروش هر متر مکعب سوخت CNG که با توجه به میزان مصرف CNG در کشور تا پایان سال 1390 تقریباً 600 میلیارد تومان برای این منظور برنامه ریزی شده بود.
وی ادامه داد: متأسفانه این مصوبه اجرا نشد و اگر این مصوبه اجرا می شد شاهد این حوادث در اماکن بودیم. CNG ما نبودیم
وی تاکید کرد: دلیل عدم اجرای بند اول این مصوبه این بوده است که در طرح هوشمند جامعه ملی پخش فرآورده های نفتی، علاوه بر هدفی که دولت برای «تنظیم و بهبود وضعیت» تعریف کرده است. ایمنی تردد بار خودروهای دو تردد سوختی»، همچنین تصمیم گرفت اهداف دیگری را نیز در نظر بگیرد که علاوه بر تمدید زمان اجرای ساختمان هوشمند، این مشکل در نهایت مانع اجرای کامل آن شد و در همین راستا نامههای متعددی به وزارت نفت، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به عنوان متولیان امر، اما متاسفانه پاسخی ندادند..
وی افزود: اگر بی توجهی دولت به ایمنی خودروهای دوگانه سوز ادامه پیدا کند، شاهد افزایش انفجار باک بنزین خودروها خواهیم بود و این مشکل به سرعت مصرف را کاهش می دهد. CNG و نارضایتی حتی بیشتر از بنزین خواهد بود.
وی ادامه داد: راه حل فوری برای جلوگیری از تکرار این حوادث، نصب دوربین های متصل به سامانه سیمفا و سامانه است. IRNGV در موقعیت ها CNG خودروهای در معرض خطر را بدون معاینه فنی شناسایی و به مراکز معاینه فنی و تست مخزن هدایت کنید CNG علاوه بر تخصیص منابع مالی لازم از سوی دولت برای جایگزینی رایگان مخازن فرسوده.
وی افزود: حدود 4.5 میلیون خودروی دوگانه سوز در کشور داریم که از این تعداد حدود یک میلیون خودرو تاریخ مصرف گذشته است و باک بسیاری از این خودروها به دلیل رباخواری نیاز به تعویض دارند و جای تعجب است که حتی اگر مدیران دولتی آن را نمی دانند، می دانند که چرا اقدام مناسب انجام نمی شود.
وی افزود: مصرف کنندگان سوخت CNG آنها توان مالی برای پرداخت هزینه تعویض باک خودروهای خود را ندارند و دولت باید برای پرداخت هزینه تعویض این مخازن راه حل صحیحی اتخاذ کند و هر تصمیمی بدون در نظر گرفتن این موضوع نتیجه خوبی را در پی نخواهد داشت. .
جوهری گفت: مصرف سوخت در 6 ماهه امسال 17 درصد کاهش داشته است. CNGاین کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل در کشور معادل عدم استفاده از حدود 270 هزار دستگاه خودروی دوگانه سوز و افزایش به همین میزان مصرف بنزین در کشور است. از سوخت CNG با توجه به سبد سوخت خودروهای کشور و ظرفیت زیاد ایجاد شده برای تامین این سوخت پاک و ارزان، باید اقدامات عاجل و ضروری برای جلوگیری از بازرسی و تست باک خودروهای دوگانه سوز توسط دستگاه های دولتی انجام شود تا از این طریق بتوان از مخازن خودروهای دوگانه سوز جلوگیری کرد. پایان دادن به خسارات جانی و مالی برای افراد و صاحبان موقعیت CNG کشور برگزار شود.
وی خاطرنشان کرد: درخواست مشارکت دادستان و نهادهای نظارتی در بحث ایمنی باک خودرو و اقدامات انجام شده در زمینه CNG را داریم.
absnews