معاون بازرگانی و خدمات صمت با بیان اینکه نزدیک به 15 هزار فروشگاه به سامانه شفافیت فروشگاه ها متصل شده اند، گفت: بخش اول این طرح در حوزه خواربارفروشی ها و سوپرمارکت ها یا کالاهای مصرفی اجرا شده است. در حوزه محصولات سوپرمارکت، بیش از 11000 فروشگاه به سامانه شفافیت فروشگاه متصل هستند و 9600 فروشگاه اطلاعات خود را به صورت آنلاین ارسال می کنند.
علیرضا شهمیرزایی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با بیان اینکه اتصال فروشگاه ها به سامانه شفافیت فروشگاهی در حوزه لاستیک، لوازم یدکی و تلفن همراه نیز محقق شده است، تصریح کرد: در بخش خرده فروشی نیز 100 هزار دستگاه کارتخوان هوشمند مجهز به بارکد خوان ها عرضه شده و درایور آن نیز رول شده است، اکنون باید در فروشگاه ها نصب شود.
معاون وزیر بازرگانی و صنعت، معدن و خدمات بازرگانی با بیان اینکه این طرح جدا از سامانه 124 است، گفت: در سامانه 124 قیمت مصوب کالاهای مشمول تعرفه و قیمت مصوب سایر کالاها ابلاغ می شود. در حال حاضر قیمت بیش از 50000 محصول در این سامانه لحاظ شده است. در مواردی مانند بازار فعلی تایر، قیمت کف بازار ممکن است با قیمت مصوب متفاوت باشد. اما در طرح سامانه شفافیت فروشگاهی می توان با خواندن بارکد داخل فروشگاه قیمت را دریافت کرد.
به گفته وی، زمانی که مردم وارد فروشگاه می شوند و مشاهده می کنند که قیمت کالا با قیمت مصوب متفاوت است، می توانند به صورت اینترنتی در سامانه 124 شکایت کنند.
شهمیرزایی درباره تاثیر راه اندازی سامانه شفافیت مغازه ها بر بازرسی بازار نیز بیان کرد: یکی از مواردی که اخیرا تصویب شده این است که بازرسان کمتر به بازار مراجعه می کنند. تا پیش از این همه دستگاه ها بازرسی موازی داشتند. اما مقرر شده است که بازرسان ابتدا از طریق سامانه وضعیت فروشگاه را بررسی کنند و در صورتی که دستگاه دیگری بازرسی شده یا افراد گزارشی داشته باشند نیازی به بازرسی نیست. بنابراین، فرآیند بازرسی نیز مدیریت می شود.
بر اساس اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، سامانه شفافیت مغازه آخرین حلقه در سامانه کل معاملات است. زیرا تا کنون سیستم تجارت جهانی از پله ای به پله دیگر قطع می شد. اساسا آمار واردات، تولید و وضعیت شرکت های پخش در این سامانه موجود است، اما تولید و پایان زنجیره یعنی وضعیت بازار و قیمت ها هنوز نامشخص نیست که با شفاف سازی فروشگاه ها قابل حل است. سیستم.
انتهای پیام