بازی های رومیزی «باستانی شهر سوخته» و «مار و دم شهر سوخته» رونمایی شد • رکنا
به گزارش رکنا به نقل از ایلنابه، روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مراسم رونمایی از بازی های رومیزی «شهر باستانی سوخته» و «مار و دم شهر سوخته» توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با همکاری هیئت نظارت بر اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
مصطفی ده پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خطاب به دانشجویان حاضر در این مراسم گفت: میراث فرهنگی ما چراغ آینده ماست و اگر به دنبال این کلمه باشید به معنای واقعی فرهنگی پی خواهید برد. میراث. .
وی تصریح کرد: اگر میراث فرهنگی و تجربه زندگی نیاکان این کشور را به درستی درک کنیم می توانیم کشوری آباد داشته باشیم.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: اینها نکات کلیدی است که باید در بخش های مختلف میراث فرهنگی اعم از موزه ها، محوطه ها و… رعایت کنید و ما باستان شناسان در این راه به شما کمک می کنیم.
ده پهلوان گفت: ما در زندگی روزمره می توانیم; تبلیغات محیطی، تابلوها، بازی ها و … از میراث فرهنگی به طرق مختلف استفاده کنیم، زیرا میراث فرهنگی هویت گذشته و هویت امروز ماست.
وی گفت: معتقدم شما دانشجویان آیندهبانان سرزمین ایران و میراث فرهنگی آن هستید.
در ادامه این نشست، سید منصور سید سجادی، رئیس کاوش های باستان شناسی شهر سوخته با اشاره به بازی باستانی شهر سوخته، گفت: بازی هایی از این دست در خاورمیانه; ترکمنستان، قبرس، مصر را داریم و معروف ترین آنها امروز در قبرستان سلطنتی اور در عراق است که شباهت زیادی به بازی شهر سوزان دارد.
وی با تاکید بر اینکه در باستان شناسی به دنبال رقابت نیستیم، گفت: در تحقیقات و آزمایش های اخیر بر اساس شواهد و یافته ها متوجه شدیم که شهر سوخته برخلاف تصور ما متعلق به 3200 سال قبل از میلاد نیست، بلکه حداقل متعلق به این شهر است. 300 سال قدیمی تر از آنچه ما فکر می کردیم، یعنی این شهر حداقل 3550 سال قبل از میلاد تاسیس شده است.
این باستان شناس افزود: در این جابجایی تاریخ این بازی که حدود 2200 تا 2100 سال قبل از میلاد مسیح (4200 سال پیش) تصور می شد به 200 سال رسید که نشان می دهد شهر بازی سوخته 200 سال از رویال معروف است. بازی قبرستان. یا بزرگتر است.
سید سجادی سردابی که بازی شهر سوخته در آن کشف شده را یکی از 40 هزار ده گور موجود در گورستان شهر سوخته دانست و گفت: حداقل 60 هزار نفر از سال 4 تا 5 هزار سال در این گورستان دفن شده اند.
وی با اشاره به اینکه هر مقبره ای در این گورستان نقطه ای را مشخص می کند و هر نوع قبر در شهر سوخته نشان دهنده یک طبقه اجتماعی است، گفت: مقبره های سردابه ها که شامل اتاقی برای دفن متوفی است و هدایا و نذورات متعلق به نخبگان است. مردم یا حقیقت طبقه بالای جامعه (حکام، تجار و غیره) بودند.
این باستان شناس می افزاید: مقبره شماره 731 محل کشف این شی گرانبها از آنجایی که در آن یک قاشق و یک ظرف سفالی با تصویر معروف اولین انیمیشن تاریخ (انیمیشن بز جهنده) وجود داشت، غنی از اشیای باستانی است. در آنجا کشف شد.
سید سجادی با بیان اینکه با کشف این بازی به حقایق زیادی پی بردیم گفت: تخته این بازی از چوب آبنوس است که روی تخته ایرانی استفاده نمی شود و متعلق به شمال پاکستان امروزی یا در واقع هندوستان است. که نشان دهنده ارتباط این جامعه با جوامع دیگر است. علاوه بر این، هنر تراشکاری در این آیتم بسیار زیبا اجرا شده است.
ناظر کاوش شهر سوخته گفت: معتقدیم افرادی که این بازی را انجام داده اند حتماً با ریاضیات و منطق آشنا بوده اند و همانطور که برای این بازی وقت گذاشته اند حتما از رونق نسبی برخوردار بوده اند.
وی در پایان خطاب به دانش آموزان حاضر در این مراسم گفت: اشیای باستانی این کشور حتی آن دسته از خرده های سفالی که به نظر مهم نمی رسند در واقع مانند برگ های شناسنامه ما هستند که هویت ما را نشان می دهد. مانند باستان شناسان، این قطعات پراکنده را جمع آوری می کند و آنها را به هم می چسباند، هویت 4 تا 5 هزار سال پیش ما را پیدا می کند.
رحما بردبار کارشناس واحد پژوهشی هیات نظارت بر اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به ایجاد بازی های فکری رومیزی بر اساس مسائل باستانی، تاریخی و فرهنگی کشور گفت: یکی از عناصر ماندگار و کهن هر ملتی، ارتباط مؤثری دارد و از ذوق فرهنگی جدایی ناپذیر است. این یک بازی باستانی است که در دل تاریخ و فرهنگ آن متولد شده است. بازی های رومیزی به لطف مشارکت اجتماعی بازیکنان در جمع های دوستانه و خانوادگی، نه تنها در بین کودکان و نوجوانان، بلکه در گروه های سنی بالاتر نیز مخاطبان و علاقه مندان زیادی دارد.
وی افزود: بازی های مبتنی بر موضوعات باستانی می تواند اطلاعات بیشتری در مورد آثار باستانی، تمدن های کهن و غذاهای سنتی کشورمان در اختیار مردم قرار دهد. دانستن بیشتر تاریخ کشورمان برای بزرگان مهم است.
بردبار با اشاره به اینکه بازی تخته سوز شهر یکی از بازی های باستانی و پرطرفدار ایرانیان در حدود 5000 سال است، اظهار داشت: بازی های تاریخی با قوانین و شیوه های خاص بازی نشان می دهد که برنامه ریزی دقیق برای رسیدن به اهداف متعالی طراحی بوده است. طراحی شده تا کودکان و نوجوانان را مجذوب و سرگرم کند.
کارشناس واحد تحقیقات شورای نظارت بر اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: با شناختی که از ساختار اجتماعی شهر سوخته داریم که به شهر هنر، شهر علم و شهر صلح، این بازی می تواند به رشد مهارت های ارتباطی و اجتماعی مدیریت زندگی به ویژه مدیریت کمک کند. اقتصاد و تجارت مردم باید تأثیرگذار باشد و این بازی در مورد استراتژی و تاکتیک های جنگی است و می توان از آن به عنوان مادر بازی های باستانی در جهان نام برد.
بردبار گفت: بازی مار و دم شهر سوخته که امروز رونمایی می شود نیز برگرفته از این تخته بازی قدیمی است که صفحه نمایش آن با همان ظاهر قبلی بازسازی شده است. مهره های خود را در بازی قرار دهید و با تبدیل آنها به قطعات بزرگتر، در نهایت مهره 32 امتیازی خود را از دم مار خارج کنید.
در ادامه این مراسم آیدین مهدی زاده تهرانی دبیر نظارت بر اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با طرح این سوال که هدف ما از جاودانگی چیست و گفت: همه اینجا هستیم که یاد بگیریم و آماده شویم پس نیستیم. آماده رفتن هستند، اما بچه ها آماده هستند زیرا همیشه در حال یادگیری هستند و از هر فرصتی برای یادگیری بیشتر استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه فرزندان این سرزمین می دانند میراث فرهنگی چیست، افزود: به همه افرادی که در برگزاری این مراسم و بازدید از این بازی ها کمک کردند، تبریک و تشکر می کنم.
مهدیه بدن، معاون فناوری و کاربرد پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه با ارزیابی مثبت آموزش میراث ناملموس و یادآوری هویت کودکان، گفت: باید به فرزندان خود بیاموزیم که یکی از کهن ترین تمدن ها را داریم. در دنیا که حتی در یک بازی ساده هم دیده می شود.
وی با انتقاد از اینکه بازی های رایانه ای جایگزین بازی های حرکتی شده است، گفت: طراحی بازی هایی از این دست در این زمینه کار خوبی است و باعث تقویت مهارت های کودکان می شود.
بود با اشاره به اینکه تحقیقات عمیقی در حوزه میراث ناملموس، آداب و سنن در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است، گفت: در این راستا معاونت فناوری و کاربردهای پژوهشگاه به این موضوع مراجعه می کند. به پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری. مرکز رشد فکری و امیدواریم در آینده همکاری های گسترده ای داشته باشیم.
در ادامه مراسم میثم جلومقدم بازی باستانی شهر سوخته را رمزگشایی کرد، علی شیر کرمی بازی مار و دم را ارائه کرد و مریم شفیع زاده قصه گو و اسطوره خوان بخشی از این افسانه را گیل گامش تفسیر کرد. همچنین بازی های رومیزی «شهر سوخته باستانی» و «شهر سوخته مار و دم» نیز با حضور مصطفی ده پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران برگزار شد. ، منصور سید سجادی، رئیس کاوش شهر سوخته و آیدین مهدی زاده تهرانی، دبیر هیئت نظارت بر اسباب بازی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را افتتاح کردند.
رکنا نیوز