14 آبان به عنوان “روز ملی زعفران” نامگذاری شده است.
در راستای گسترش نشاط اجتماعی و فرهنگی اکوسیستم پایه و متمایز ساختن هویت ملی از طریق اصلاح و نوسازی ابزارها، 14 آبان ماه در مراسم رونمایی از آگهی ثبت نام هفت روزه محصول در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی زعفران نامگذاری شد. و در سال “جهش تولید با مشارکت مردم” با “روز ملی زعفران” در 14 آبان نامگذاری شد.
بر اساس این گزارش؛ با پیشنهاد و پیگیری خلاقیت، آموزش، حمایت و بهرهبرداری باشگاه زعفران کمیسیون ملی یونسکو ایران (OSEC) و همکاری و توافق با سازمانهای متخصص در زمینه زعفران، ۱۴ آبان ماه به عنوان روز ملی زعفران نامگذاری شد.
احسان مصطفوی، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان گیاهان دارویی، فرآورده های غذایی و زعفران ایران در حاشیه این مراسم گفت:
با توجه به قدمت طلای سرخ در کشور عزیزمان ایران و به منظور حمایت از این محصول ملی و استراتژیک و جلوگیری از دستیابی سایر کشورها به این محصول ایرانی و با پیش بینی ثبت نام روز ملی زعفران در کشور در نام ایران طی مکاتباتی که در سال 1399 هجری شمسی با وزیر جهاد کشاورزی کشور جناب آقای دکتر الخوازی انجام شد، پیشنهاد روز ملی زعفران در تقویم کشورمان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد. و ارشاد اسلامی، اما با تغییر دولت، این طرح مسکوت ماند و در نهایت با پیگیری هایی که در این سال ها انجام شد و با همکاری همه دلسوزان و دست اندرکاران زنجیره زعفران کشور، « روز 14 آبان سرانجام در تقویم به عنوان “روز زعفران” نامگذاری شد.
وی به اهمیت حمایت از زعفران در ایران و حمایت از زعفران کاران اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ تولید و صادرات محصولات و کالاهایی مانند زیره، ابریشم، خاویار، فرش، پسته و فیروزه از محصولات استراتژیک کشورمان بوده است. اما متأسفانه به دلیل عدم توجه به حوزه های بین المللی و عدم انسجام بین بخش های ذیربط داخلی، شاهد تضعیف مالکیت و جایگاه ایران در این محصولات هستیم.
عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و معاون طرح و برنامه خانه جوانان اجلاس سران ایران افزود: به دلیل ارزش بالای زعفران و خواص فراوان این محصول، امروزه برخی از کشورها در حال ورود هستند. بازار کشت و تولید آن و جایگاه زعفران ایران در بازارهای جهانی در خطر است، از این رو باشگاه خلاقیت، آموزش، حمایت و بهرهبرداری در تلاش است تا با همکاری سازمان یونسکو، زعفران ایران را به جایگاه واقعی جهانی خود بازگرداند. همه فعالان این عرصه
محمدعلی رضایی، رئیس کمیته کشاورزی اتاق بازرگانی ایران نیز در این خصوص گفت: اهمیت انتخاب روز ملی زعفران می تواند ما را در رسیدن به اهداف توسعه بازار این محصول یاری دهد.
وی افزود: زعفران یک نوع ادویه ذاتا و سنتی است. تعیین روز ملی زعفران، فرصتی منحصر به فرد برای بزرگداشت زعفران است و آن را از سایر ادویه ها متمایز می کند. این تمایز ارزش درک شده زعفران را در بازار افزایش می دهد و موقعیت آن را به عنوان یک محصول ممتاز افزایش می دهد.
وی با اشاره به اینکه آگاهی از برند و دیده شدن آن در سطح بین المللی از دیگر مزایای اختصاص یک روز ویژه به زعفران است، گفت: روز تعیین شده باعث افزایش آگاهی مصرف کنندگان از زعفران و در نتیجه دیده شدن آن در سطح بین المللی می شود. این افزایش آگاهی می تواند منجر به افزایش تقاضا و فروش محصولات زعفران شود.
رضایی در عین حال گفت: روز ملی زعفران می تواند به نماد ملی و میراث فرهنگی تبدیل شود و زعفران را جزء لاینفک هویت ایران کند. این اهمیت فرهنگی نه تنها وفاداری مصرف کننده را افزایش می دهد، بلکه حس اجتماعی را در بین دوستداران زعفران تقویت می کند.
رئیس کمیته کشاورزی اتاق بازرگانی ایران همچنین تاکید کرد: تعیین روز می تواند با نشان دادن تعهد ایران به ترویج و حفظ کشت و تولید زعفران، رقابت پذیری ایران را در بازار جهانی زعفران افزایش دهد. این امر می تواند توجه بین المللی را به خود جلب کند و ایران را به عنوان پیشرو در صنعت زعفران معرفی کند.
رضایی گفت: در حال حاضر زعفران در صنایع مختلف از جمله آرایشی و بهداشتی، غذایی، طعم دهنده ها و رنگ های طبیعی و صنایع دارویی کاربرد دارد.