کشتیرانی ایران 137 کشتی دارد
به گزارش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، وی گفت: تبدیل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از کشتیرانی به شرکت لجستیکی در دستور کار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و بر این اساس، ما سخت افزار و نرم افزار لازم را ارائه می دهیم و در این راستا گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک شرکت لجستیکی به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
به گزارش ای بی اس نیوز، محمدرضا مدرس خبانی در نخستین همایش ملی تمدن دریایی راه پیشرفت که هم اکنون در چابهار در حال برگزاری است، اظهار کرد: گروه دریایی جمهوری اسلامی ایران اقتدار ملی و بین المللی خود را به جهانیان ثابت کرده است. که محموله نفت ایران به ونزوئلا است. با کشتی های متعلق به ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران توانست پرچم جمهوری اسلامی ایران را بر روی دو نفتکش به مقصد ونزوئلا به اهتزاز درآورد.
وی افزود: نیروی دریایی تجاری جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف فعال است و علاوه بر حضور جدی در آبراهه های بین المللی، از نیروی کار ملی نیز حمایت می کند. به طوری که سالانه 200 داوطلب برای ورود به حوزه دریایی توسط این ناوگان ملی آموزش می بینند.
مدرس خبانی گفت: در عین حال واگذاری و تصمیم گیری در زمینه کشتیشکنها نیز باید مورد توجه قرار گیرد و مشوقهای صادرات و واردات به بازرگانی که محمولههای خود را با ناوگان ملی دریایی جمهوری اسلامی ایران حمل میکنند پرداخت شود. باید در دستور کار قرار گیرد تا خدمات مورد استفاده قرار گیرد، ایران باید در اولویت فعالان اقتصادی باشد.
مدرس خبانی با تاکید بر اینکه توسعه مسیر چابهار در دستور کار قرار دارد، گفت: امیدواریم تمامی دستگاه های اجرایی ذیربط و کشورهای مسیر این کریدور به وظایف خود به خوبی عمل کرده و با گروه دریایی جمهوری اسلامی ایران همکاری کنند. برای تحقق این طرح ها با الزامات و چالش هایی مواجه هستیم که بر این اساس باید از تولید داخلی نیز حمایت های لازم صورت گیرد.
وی با قدردانی از تلاش وزارت نفت برای تامین سوخت کم سولفور، آن را اقدامی مجاهدانه خواند و گفت: سوخت رسانی به ناوگان دریایی باید در جنوب کشور انجام شود در حالی که این سوخت در حال حاضر در منطقه تامین می شود. شرق کشور اما باید اقداماتی انجام شود تا علاوه بر تامین سوخت ناوگان ملی برای سایر ناوگانی که در این مسیر تردد می کنند، تامین سوخت نیز در دستور کار قرار گیرد، اما سوخت رسانی به ناوگان باید در یک ساعت انجام شود. قیمت مناسب به منظور ارائه خدمات مناسب تر در این زمینه.
انتهای پیام
حمایت از محصولات ایرانی باید در دستور کار قرار گیرد
به گفته مدرس خبانی، گروه دریانوردی جمهوری اسلامی ایران 6700 نفر مشغول به کار است که از این تعداد بیش از 3700 نفر به فعالیت های دریایی مشغول هستند، این در حالی است که گروه دریانوردی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر 137 کشتی با ظرفیت پنج میلیون تن دارد. امیدواریم در طول توسعه طراحی شده برای این مجموعه، این قابلیت ها افزایش یابد.
وی گفت: در حال حاضر 194 هزار کانتینر متعلق به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که در کنار این مالکیت، سرمایه گذاری هایی نیز در این حوزه انجام شده و در سال جاری 40 هزار TEU کانتینر به ارزش 120 میلیون دلار خریداری شد. همچنین این ناوگان در زمینه حمل و نقل ریلی و جاده ای که نوعی حمل و نقل ترکیبی را شامل می شود با ۱۲۰۰ واگن به کار خود ادامه داد.
وی گفت: گروه دریانوردی جمهوری اسلامی ایران با مأموریت خود مختار خود تعداد کارکنان خارجی را که در سال 2018 حدود 600 نفر بودند را با نیروهای ایرانی جایگزین کرد و اکنون تعداد پرسنل خارجی در سال جاری به صفر رسیده است. تعداد انگشت شماری که در این ناوگان فعال است به دلیل مشکلاتی است که به دلیل محدودیت ها با آن مواجه بوده ایم.
نایب رئیس هیئت مدیره گروه دریایی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: تقویت کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب یکی از راهبردهای اصلی گروه دریایی است و بر این اساس خط منظم برای کشتیرانی کانتینری است. محموله خاور دور به مقصد چابهار هفته گذشته راه اندازی شد. فردا شب یک کشتی دیگر در بندر چابهار پهلو می گیرد.
مدرس خیابانی افزود: در هفت ماهه امسال 16 میلیون تن کالا توسط گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جابه جا شده است که نسبت به سال گذشته این اقدامات 4 درصد افزایش داشته است در حالی که در سال 1400 نسبت به سال 1388 صنعت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران 41 درصد رشد کرد.
تعداد کارکنان خارجی امسال به صفر رسید
مدیرعامل گروه دریانوردی جمهوری اسلامی ایران گفت: تکمیل راه آهن چابهار – زاهدان و رشت – انزلی باید برای تکمیل کریدور شمال – جنوب در دستور کار قرار گیرد. این قسمت از راه آهن باید تکمیل شود تا لجستیکی شود.
2.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای توسعه ناوگان تا سال 1405
وی همچنین با اشاره به خط فعال کانتینری معمولی از هند به چابهار گفت: در حوزه حمل و نقل ترکیبی 100 واگن خریداری شده و قرار است 200 واگن دیگر نیز خریداری کنیم. همچنین خرید و ساخت هشت فروند شناور در دستور کار قرار دارد و این هشت فروند شناور خریداری شده در کریدور شمال به جنوب فعالیت خواهند کرد.
مدیرعامل گروه دریانوردی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سال هاست که مقام معظم رهبری تاکید دارند که حمایت از کالای ایرانی نیز باید در دستور کار باشد، گفت: باید مسیری برای ارتقای خدمات حوزه دریایی وجود داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران بدیهی است حمایت در اولویت است و در برنامه هفتم توسعه باید به این نکته توجه شود.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: گروه کشتیرانی ایران 6 هزار و 700 پرسنل دارد که بیش از 3 هزار و 700 نفر در حوزه دریانوردی مشغول به کار هستند و در حال حاضر 137 کشتی با ظرفیت پنج میلیون تن داریم.
مدرس خیابانی گفت: برای دوره 1401 تا 1405 و در راستای توسعه اقتصاد دریامحور، دو میلیارد و 150 میلیون دلار سرمایه گذاری در حوزه توسعه ناوگان پیش بینی شده بود که علاوه بر آن، 325 میلیون دلار سرمایه گذاری می شود. در حوزه خرید کانتینر که در مجموع می توان گفت حدود 2.5 میلیارد دلار برای افزایش ورود 77 فروند کشتی به ناوگان و خروج کشتی های فرسوده و مستهلک ناوگان هزینه می شود.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز