1200 دستگاه باربر از بنادر آبادان / زیرساخت های صادرات فرآورده های نفتی پالایشگاه آبادان پس از 4 دهه فراهم شد – اخبار راه و مسکن – اخبار کسب و کار ای بی اس نیوز

وی با بیان اینکه سرعت، ارزانتر و ایمنتر بودن سه عامل اصلی است که باعث میشود مالکان کشتی به بندر بیایند، گفت: در حال حاضر به دلیل ساختار و شکل لنجها که بسیار قدیمی هستند، محدودیتهایی برای ما وجود دارد. ”
مدیرکل بنادر و دریانوردی آبادان به زیان ده بودن کار لنج اشاره کرد و افزود: تسهیلات بسیار خوبی برای نوسازی لنج ها از محل اعتبارات اداره شده در اختیار لنج داران قرار می گیرد اما استقبالی از این امر نمی شود.
به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری ای بی اس نیوز کامبیز، ملکی زاده مدیر بنادر و دریانوردی آبادان گفت: در دهه فجر امسال 3 پروژه اسکله هزار تنی، انبار 2 هزار تنی و پروژه اطفای حریق به بهره برداری می رسد. عملیات در بندر اروندکنار در آبادان توسعه نخواهیم داشت. این پروژه ها با اعتباری حدود 250 میلیارد تومان به بهره برداری می رسد. یک انبار 2000 متری و یک ساختمان اداری تا پایان سال در بندر چوئبد به بهره برداری می رسد.
absnews
ملکی زاده با بیان اینکه پس از 40 سال شرایط صادرات فرآورده های نفتی از پالایشگاه آبادان با نظارت بنادر و کشتیرانی فراهم شد، گفت: 4 دهه پیش این پالایشگاه قیر صادر می کرد.
وی گفت: پیش از این جابجایی 75 هزار مسافر در نظر گرفته شده بود که در ایام عید محقق خواهد شد. طرح راه اندازی مسیر دریایی آبادان – کویت – بحرین – امارات – مسقط – آبادان با کشتی تفریحی ارائه کردیم.
وی با اعلام اینکه در 9 ماه گذشته حدود 110 هزار تن کالا در بنادر آبادان تخلیه و بارگیری شده است، ادامه داد: در خرداد ماه امسال تنها 30 لنج در سه بندر آبادان، اروند و چوئبده وجود داشت. از آن زمان به بعد به دنبال راه اندازی مجدد سایر ظرفیت های بندر بودیم که خوشبختانه از مردادماه تعداد لنج ها به 130 فروند افزایش یافته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی آبادان با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در واکنش به این اقدام عراقی ها به دنبال ساخت ابر بندر در خلیج فارس است، افزود: چهار اقتصاددان باید کنار هم بنشینند تا ببینند. در مقابل این تهدید چه باید کرد.»
وی با بیان اینکه درآمدهای بنادر آبادان محرمانه است، یادآور شد: درآمدهای ما به دلیل مهاجرت لنج ها 100 درصد کاهش یافته است. تصمیماتی که برای بنادر بوشهر گرفته می شود برای بنادر آبادان کارساز نیست. مدل بندر بوشهر در مورد کالای ته لنجی هم اینجا اجرا شد که جواب نداد.
وی ظرفیت اسمی سه بندر (آبادان، چوئبده و اروندکنار) را حدود 2 میلیون تن دانست و گفت: اتفاقات گذشته اجازه نداد به این ظرفیت برسیم که مهمترین آن همه گیری کرونا بود. همچنین سخت گیری کویت برای عبور کشتی های ایرانی به بنادر این کشور نیز دلیل دیگری بود. در نتیجه این اتفاقات صاحبان 1200 لنج به بنادر بوشهر و هرمزگان کوچ کردند.
ملکی زاده با تاکید بر اینکه دلیل عدم استقبال را نمی دانیم، افزود: حدود 15 قایق فلزی در بندر داریم که متأسفانه تعصب موجود در بارج به 2000 سال قبل برمی گردد.