13:13 – 13 اوت 1403
سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در گردهمایی منتخبین مکاتب سیاست گذاری اقتصادی، ایده مدارس سیاست گذاری اقتصادی را در راستای توسعه ایده های اقتصادی دانست و گفت: برنامه ریزی کردیم تا پایلوت و نظرات کارشناسی را با این طرح تدوین کنیم. این مدارس و توسعه آنها آغاز شد.
وی افزود: نتیجه و پیام اصلی راه اندازی این مدرسه تابستانی تدوین سیاست پژوهشی است که از طریق آن بتوانیم از توانمندی نیروهای متخصص و تجربیات این بخش بهره مند شویم.
وی گفت: اگر این هنرستان ها را گسترش دهیم بقیه عوامل از بین می رود
وی تصریح کرد: سیاست گذاران کشور به دلیل اینکه در معرض مطالبات فوری و بسیار جدی برای زمین های متراکم باقی مانده هستند، اغلب فرصتی برای اقدام درازمدت ندارند. به همین دلیل در مراجعات فوری و امور روزمره غرق می شوند.
وی افزود: یکی از اهداف ما در دانشکده سیاست اقتصادی این بود که در بلندمدت درختکاری کنیم تا نسل های آینده از ثمره تقویت بین دانشگاه و دستگاه های اجرایی بهره مند شوند. کار تکلیفی نبود و ما مقید به جایی نبودیم، داوطلبانه و خالصانه انجام شد.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه تئوری و عمل باید شکسته شود، گفت: هر کدام از این دو بازی زبانی خاص خود را دارند و ما باید این دوگانگی را بشکنیم و چاره ای نداریم جز اینکه باب تحقیق و سیاست را باز کنیم. -ساخت.
خاندوزی تاکید کرد: موسسات پژوهشی ما باید به جای انتشار مقاله، آماده آنچه روی میز سیاستگذاران است، باشند. در این شرایط که فضای بیرونی ما دچار مشکلات ژئوپلیتیکی، فضای درونی از بوروکراسی و جامعه با مسائل فرهنگی مواجه است، اندیشمندان باید در این فضا نظریه پردازی کنند.
وی بیان کرد: کسانی که تضاد منافع ندارند علمایی هستند که می توانند وارد فضای سیاست گذاری شوند و دستور کار جدیدی در حوزه خود ارائه دهند و نسل جدید مدیران را وارد دستگاه اجرایی کنند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تجربه سه سال گذشته گفت: نباید در اتوبوس مدیران را عوض کنیم، بلکه باید بر این اساس باشد که چه کسی می تواند راهگشای حل مشکلات کشور باشد. تحرک بین موسسات تحقیقاتی و مراکز سیاست گذاری باید حاصل شود. شاید بتوان تکلیف کرد و با دانشگاه قرارداد بست، اما درآمد بلندمدت و بلندمدت نداشته باشد.
به گفته خاندوزی، اگر نرخ مالیات را کاهش میدادیم، وصولها را افزایش میدادیم و طرحهای تحولی را در خزانهداری کشور اجرا میکردیم، بیشترین افزایش سرمایهگذاری واقعی حاصل میشد و به دلیل پیوند تحقیق و اجرا، نکات مثبت دیگری نیز وجود دارد.
وی اظهار داشت: اگر دولت به فکر اصلاح افکار و انگیزه های فراتر از کارمند باشد، نقش سایر عوامل کاهش می یابد. قبل از سال 1400 گروه هایی بودند که می خواستند به لیست ها و نامه های نانوشته به سوء استفاده کنندگان در خارج از کشور شکل رسمی بدهند. وی با بیان اینکه اگر این کار انجام نمی شد تضعیف می شدیم، گفت: معلوم می شود دولت شهید رئیسی در فضای بین المللی توانمندی های جدیدی پیدا کرده است. همچنین ایجاد ظرفیت را به تحرک محلی مرتبط میکند که در مجموع به بازگشت نرخ رشد اقتصادی به سطوح بلندمدت کمک میکند.
وی با اشاره به اینکه برخی می گفتند اگر موضوع (مذاکره) با آمریکا حل نشود، کار پیش نمی رود، افزود: دولت قبل در این زمینه چه کم داشت؟ این سوء نیت آمریکایی ها بود که از ادامه توافق سرباز زدند. این تصور که سرنوشت کشور لاغرتر و لاغرتر نشود در این دولت در تعامل بیرونی قابل تحقق است. باید بتوانیم این مسیری را طی کنیم که اقتصاد کشور را از انزوا خارج می کند و مورد تاکید رهبری است. این امر مستلزم آژانسی است که به دنبال تحریک بیرونی و شکستن مرزهای اقتصاد ایران در خارج از کشور باشد.
وزیر اقتصاد با اشاره به نقش مجلس و قوه قضائیه در اصلاحات اقتصادی گفت: در صورت انجام این اقدام، کشور می تواند در ده سال آینده با نرخ های رشد اقتصادی خوبی به شرط رفع تحریم های داخلی رشد کند. ظرفیت های تولید داخلی وجود دارد اما مسئولان اجرایی اجازه پرواز به این مرغ را نمی دهند.
وی گفت: از سالی که واردات رسمی شمش طلا به کشور تقریباً صفر بود، در سال 1401 سه برابر و در سال 1402 چهار برابر شد و به 12 تن رسید. امکان سرمایه گذاری در کشور نیز وجود دارد.
خبرنگار: کبری عزیزم