محیط زیست به عنوان یک موضوع فرابخشی همواره مورد توجه دولت ها بوده است. تا جایی که در لایحه برنامه هفتم توسعه کشور در قالب 11 ماده دیده می شود.
به گزارش ای بی اس نیوز، با توجه به اینکه لایحه برنامه هفتم توسعه در قالب فصول مختلف به طور کلی به بندهای سیاست های کلی برنامه هفتم می پردازد و با توجه به اینکه عنوان خاصی برای حفاظت از محیط زیست در سیاست های کلی وجود ندارد. در برنامه هفتم برخی از مصوبات مربوط به این جایگاه فرابخشی در مقالات مختلفی قابل استناد است.
در فصل دوم این برنامه که به اصلاح ساختار بودجه اختصاص دارد، در مواد 45 و 46 به موضوع ارزیابی اثرات زیست محیطی (EIA) و ارزیابی استراتژیک محیطی (EES) پرداخته شده است.
در ماده 45 قانون اساسی مقرر میدارد: «کلیه طرحهای جدید و پروژههای بزرگ برای توسعه تولید، خدمات و ساخت دستگاههای اجرایی بخش خصوصی و تعاونی و مؤسسات عمومی غیردولتی در قلمرو اعم از آزاد تجاری و صنعتی. زون ها باید بر اساس شاخص ها، استانداردها و ضوابط زیست محیطی باشد. حداکثر شش ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست.
همچنین در ماده 46 دستگاههای اجرایی موظفند کلان پروژههای عمرانی خود را براساس دستورالعملهای ابلاغی سازمان حفاظت محیطزیست ارزیابی راهبردی و گزارش آن را به سازمان محیطزیست ارسال کنند.
در فصل پنجم که به موضوعات مرتبط با انرژی می پردازد، ماده 84 بر رعایت استانداردهای زیست محیطی در تولید فرآورده های نفتی و پالایشی تاکید دارد. در این ماده مقرر شده است «دولت موظف است به منظور افزایش کیفیت فرآوردههای نفتی با استانداردها و الزامات قانونی ملی و بینالمللی، سازوکارهای لازم را برای ارتقای کیفیت فرآوردههای تولیدی و کاهش سنگینتر فرآوردهها ایجاد کند. مطابق با برنامه زمانبندی مصوب دستورالعمل این ماده تا پایان برنامه زمانبندی فرآورده های نفتی تولیدی شرکت های پالایش نفت با استانداردهای زیست محیطی بر اساس قوانین و الزامات این حوزه در صورت عدم اعمال این بند. در ماده (27) قانون مالیات بر ارزش افزوده و کاهش تخفیف 5 واحد درصدی قیمت مواد غذایی تحویلی، شرکتهای پالایش نفت مشمول کارمزدی معادل دو برابر هزینههای اعلام شده هستند. بند (الف) بند (1) قانون الحاق مواد معینی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2). شیوه نامه این ماده توسط وزارت نفت و با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان امور مالیاتی، سازمان برنامه و بودجه کشور و حفاظت محیط زیست و ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون تنظیم می شود. ، تدوین و به تصویب هیأت وزیران می رسد. سازمان حفاظت محیط زیست موظف است حداکثر ظرف مدت دو ماه برنامه های اجرایی این بند را ابلاغ کند.
در فصل حاکمیت منابع آب در ماده (127) استفاده از آبهای غیر متعارف در صنایع به منظور کاهش مصرف آب و رفع نیازهای محیط زیست به شرح زیر تاکید شده است: «وزارت نیرو موظف است کاهش مصرف آب در بخش صنعت و معدن ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون نسبت به تخصیص مجدد آب مصرفی صنایع، معادن، پالایشگاه ها و نیروگاه ها و ابلاغ برنامه زمان بندی تامین آب جایگزین با اولویت منابع آب نامتعارف با سازمان برق. هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان جدول زمانی ابلاغی، قیمت آب تحویلی صنایع و معادن از نقاط آبی برابر با میانگین هزینه طرحهای تامین آب جایگزین در محدوده واحد صنعتی است. . منابع به دست آمده به حساب درآمد شرکت مدیریت منابع آب ایران در خزانه داری کل کشور واریز می شود و با توجه به وصول درآمدها با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور برای اجرای طرح های حوزه آب مصوب سالیانه مصرف می شود. قوانین بودجه
شهرها و نواحی صنعتی و صنایع و معادن مشمول این بند در پذیرش و مزایده استفاده از پساب در اولویت هستند. »
ماده (132) به ممنوعیت تخلیه آبهای آلوده و آلوده کننده منابع آب سطحی و زیرزمینی و اخذ هزینه رفع آلودگی و جریمه و رفع آلودگی در ماده (133) جبران خسارات وارده و اعاده به وضعیت قبلی و تعیین مجازات در مورد تخلف حریم رودخانه ها، تالاب ها و دریاها در ماده (141) بررسی حقوق زیست محیطی در انتقال آب و در ماده (144) مدیریت یکپارچه تالاب ها و دریاچه های کشور ذکر و تاکید شده است. .
فصل دهم لایحه برنامه هفتم توسعه تحت عنوان امنیت غذایی در مواد 145 و 152 به مواردی از قبیل بخشودگی هزینه دادرسی برای دفاع و استیفای حقوق دولت در حمایت از دارایی های ملی و طبیعی پرداخته است. آب و منابع بیولوژیکی و ممنوعیت هرگونه قطع درختان جنگل ها و بالاخره فصل 19 مربوط به سیاست خارجی است و در این زمینه ماده 245 به موضوع مشارکت فعال وزارت امور خارجه در دیپلماسی رسمی اشاره می کند. کشور در مسائل بین المللی از جمله مسائل زیست محیطی.
انتهای پیام