یکشنبه , ۴ خرداد ۱۴۰۴

10000 کیلومتر مسیر، در انتظار اعتبار

خاندوزی بیان کرد: اعتبار مورد نیاز از نظر دستگاه اجرایی به معنای اعتبار مناسب است تا بتوان در بازه زمانی معقولی طرح اجرایی را اجرا کرد که البته بستگی به شرایط طرح دارد. به عنوان مثال اگر پروژه خاصی مانند راه آهن چابهار-زاهدان را در نظر بگیریم، در صورت وجود اعتبار کافی، می توان آن را در پنج سال اجرا کرد و به طور متوسط ​​هر سال 20 درصد از حجم عملیاتی آن لازم است تا در مدت پنج سال به اتمام برسد.

به گزارش ای بی اس نیوز، مقام معظم رهبری اخیراً بر توسعه خطوط ریلی تأکید کردند و فرمودند: «علیرغم تأکیدات مکرر بر این موضوع، خلأ در دولت‌های مختلف وجود داشته است، مگر در دوران بعد از رحلت امام بزرگوار که برخی کارها را انجام دادند. انجام شد، البته در این دولت قصد دارند کاری بکنند، ما باید انشالله بتوانیم جایگاه خود را در این زمینه سفر و حمل و نقل پیدا کنیم».

خاندوزی درباره تامین مالی پروژه های ریلی تصریح کرد: استفاده از منابع مالی دیگر نیز دنبال می شود، به عنوان مثال در پروژه راه آهن چابهار – زاهدان با تایید مقام معظم رهبری (دام زاله) از امکانات ملی استفاده کردیم. صندوق توسعه و زاهدان-کش 150 کیلومتر است که اخیراً به بهره برداری رسیدیم. در صورت تامین منابع مالی کافی، امسال به اتمام 400 کیلومتر پروژه دیگر نزدیک شده ایم. علاوه بر این در پروژه راه آهن میانه اردبیل توانستیم از بانک ها تسهیلات مالی جذب کنیم که باعث تسریع در اجرای پروژه شد.

میانگین پیشرفت هر پروژه راه آهن 4 سال است

انتهای پیام

به گزارش ای بی اس نیوز، بخش راه آهن نیازمند سرمایه گذاری های سنگین چه در حوزه زیرساخت ها و چه در زمینه خرید ناوگان است و حفظ خطوط ریلی در حوزه توسعه و زیرساخت مهم است. البته فقط تکمیل خط ریلی مهم نیست، بلکه مسئولان باید منابع بار برای ترانزیت را پیدا کنند وگرنه ایجاد خط ریلی برای سرمایه گذار سودی ندارد.

هدف ترانزیت 12 میلیون تن محموله روسیه از طریق ایران

خاندوزی با بیان اینکه به طور کلی اعتبارات احداث راه آهن نسبت به میزان اعتبارات مورد نیاز بسیار کمتر است، افزود: قانوناً جزء طرح های اجرایی شناخته شده و برای اجرا در مدت چهار سال با فرض عدم اضافه شدن طرح جدید، تقریباً به 25 برابر نیاز داریم. مبلغ اعتبار فعلی

وی ظرفیت احداث خطوط ریلی در کشور را از نظر دانش و فناوری، از نظر امکان تولید مصالح و از نظر ظرفیت پیمانکاری فرعی وجود دارد و افزود: امکان احداث هزار کیلومتر خط در هر کشور وجود دارد. سال اغراق آمیز نیست حمل ونقل ریلی عموماً در سیاست ها اولویت دارد، اما در عمل و اجرا به این سیاست نزدیک نشده ایم، یعنی رشد شبکه حمل و نقل ریلی در سال های اخیر کمتر از توسعه شبکه جاده ای بوده و روند کاهشی سهم بوده است. حمل و نقل ریلی در حمل و نقل کشور

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: البته برخی از پروژه‌های راه‌آهن ساده‌تر هستند و در صورت وجود منابع کافی می‌توان در مدت دو یا سه سال اجرای آنها را انجام داد، بنابراین به‌طور میانگین می‌توان زمان مناسبی را برای توسعه هر پروژه در نظر گرفت. چهار سال باشد

در همین رابطه سیدمیاد صالحی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته و در پایان سفر دو روزه خود به مسکو و پس از دیدار با مدیرعامل راه آهن روسیه در صفحه توئیتر خود نوشت: در راه آهن CCTT اجلاس مسکو در خصوص توانمندی ها و من در مورد عزم ایران برای حذف ترانزیت ریلی در کریدور شمال-جنوب سخنرانی کردم. با هدف قرار دادن 12 میلیون تن در توافقات با آقای بلازروف، مدیرعامل راه آهن روسیه، صفحه جدیدی در روابط بین المللی ریلی ایران باز می شود.

در صورت تامین منابع مالی، اگر اولویت ویژه ای به راه آهن داده شود و سه میلیارد یورو برای بهبود و نوسازی ناوگان، ایجاد خطوط جدید و دوبرابر اختصاص داده شود که همه اینها می تواند در برانگیختن اشتیاق بخش خصوصی موثر باشد. در زمینه حمل و نقل ریلی اعم از مسافر و کالا حضور فعال دارند.

مسئولان بخش حمل و نقل و بالاترین مقام کشور بر لزوم توسعه خطوط ریلی تاکید می کنند و در این بین به گفته وزیر اقتصاد حدود 10 هزار کیلومتر خط ریلی در قالب طرح های اجرایی مجاز و قانونی به رسمیت شناخته شده است که باید رعایت شود. طی چهار سال اجرا با فرض بدون افزودن طرح های جدید، نزدیک به 25 برابر میزان فعلی اعتبار مورد نیاز است.

در همین راستا احسان خاندوزی – سخنگوی اقتصادی دولت – با اشاره به اظهارات اخیر مدیران در خصوص توسعه خطوط ریلی و اعلام دولت مبنی بر امکان ساخت 1000 کیلومتر ریل در سال، گفت: توسعه خطوط ریلی. با توجه به مزایای فراوانی که از جمله افزایش ایمنی حمل و نقل، کاهش سوخت مصرفی و ارزان‌تر شدن حمل و نقل محموله‌های معدنی، صنعتی و تجاری و همچنین امکان کسب درآمد ارزی از حمل و نقل کالا در ایران دارد، یکی از سیاست‌های اصلی و مستمر بالادستی است. ترانزیت

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به اینکه میزان احداث خطوط ریلی وابسته به اعتبار است، گفت: اگر احداث 1000 کیلومتر خط در سال را در نظر بگیریم و با فرض اینکه هزینه تقریبی هر کیلومتر راه آهن حدود 300 میلیارد ریال باشد. سالانه 300 هزار میلیارد ریال نیاز داریم در حالی که اعتبار مصوب سال جاری در قانون بودجه سال جاری 33 هزار میلیارد ریال است. البته هدف سالانه دستیابی به 1000 کیلومتر هنوز به طور رسمی مورد توافق قرار نگرفته و با توجه به اعتبارات انجام شده، میزان تکمیل خطوط و میزان احداث خطوط ریلی بر اساس اعتبارات خواهد بود.

سخنگوی اقتصادی دولت به استفاده از منابع مالی غرامت نفت برای اجرای فوری برخی از پروژه های مهم ریلی اشاره کرد و گفت: استفاده از روش جبران نفت در طول 2600 کیلومتر مورد توجه دولت قرار گرفته است که امیدواریم با اجرای آن، تحول قابل توجهی در روند احداث راه آهن کشور ایجاد می شود، رویکرد سرمایه گذاری غیردولتی نیز برای حل مشکل ضروری است، بالاتر از این که استفاده از این نوع اعتبارات هنوز برای ما که در حال اجرای طرح هستیم پیش بینی نشده است. و این مستلزم تغییر در قوانین و مقررات برای تشویق و جذابیت سرمایه گذاری است.

اغراق نیست که هر سال 1000 کیلومتر راه آهن بسازیم

شیوه های تامین مالی خارج از بودجه برای پروژه های راه آهن اولویت دار

وی کمبود اعتبار را دلیل تأخیر بهره برداری و یا تمدید مدت زمان اجرا دانست و گفت: این وضعیت از نظر مهندسی و اقتصادی مطلوب نیست و منجر به استهلاک زودرس پروژه و کاهش هزینه ها می شود. بهره وری مالی است، اما ما یک دستگاه اجرایی هستیم که در شروع اجرای طرح جدید نقش داریم و یا میزان بودجه نداریم و باید با توجه به اعتبارات تخصیص یافته پروژه های در دست اجرا را پیش ببریم. برای استفاده بهتر از منابع در این شرایط پیشنهاد می کنیم هنگام بودجه ریزی منابع مالی را روی پروژه هایی که در شرف اتمام هستند متمرکز کنیم و در هر پروژه جدید به جای شروع عملیات در طول مسیر، سعی کنیم از یک بخش خاص تا همان بخش بتواند مؤثر واقع شود

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *